{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.954 visninger | Oprettet:

4,3 V6 Mercruiser !! Ny motor og underlig lyd ?? Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hey folkens ! Nu får i lige historien, jeg købte en searay 185 sidste år uden motor, jeg byggede en motor op og fik sejlet en smule sidste år, første sejltur i år kørte den varm og døde, pisse ærgeligt men impeller var blevet dårlig, efter det fik den en underlig "gokke" lyd som lød til at komme inde fra motoren af og i mit hovede var det et plejlleje, og den røg blåt, så ja den havde været varm.... bum bum sådan er det, ny maskine i! (igen), jeg tog ud og hentede en astrovan motor, monterede marine pakninger i den, malede motor og dele så det hele bare var lækkert, satte mine manifolder over på samt pumper og alt andet marinisering, det eneste der ikke var fra den gamle varmkørte motor var komplet bund med topstykker, altså var reperationen ikke så slem denne gang, lagde så den nye motor i, den startede op, spindede som en mis, lagde den i vandet og den trak som et godstog, fungerede pisse godt, sejlede en kort tur på ca 20min, tog så ud og sejle igen forleden dag, lagde lortet i, startede op, sejlede der ud af for fuld håndtag og det spillede bare, lige pludselig kommer der en høj tikke lyd, jeg var hurtig som lynet til at dreje nøglen for at undgå evt skade, efter lidt kiggeri startede jeg den op igen og den havde fået en lyd som er magen til den som den gamle motor havde, altså efter kun 30min sejlads har den anden motor fuldstændigt samme lyd, det gokker / banker inde fra motor af ( lyder det som om) jeg fatter ikke en brik, HVORFOR?! alt spillede bare og var lige efter bogen, den har ikke været varm og der er rigeligt med olie og alt var iorden.... så hvad fanden kan det være ? Jeg synes selv det lyder som et plejlleje, please kom med alle forslag i har, ingen forslag er for dumme har prøvet meget så er åben.....

Håber kraft ederme i kan hjælpe folkens...

på forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  4,3 V6 Mercruiser !! Ny motor og underlig lyd ?? Hjælp!
  • #1   25. jun 2014 Prøv at undersøge den gamle motor med "goggelyden" så du ved nøjagtigt hvad der er gået i stykker, er det et plejstangsleje på krumtap-akslen, eller krydspind-lejet, eller en ventil, eller noget helt andet...

    Når du ved nøjagtigt hvad der er gået i stykker, så kan man gå i gang med at finde årsagen, men uden at vide hvad lyden skyldtes, så vil det bare blive løse gætterier, du formentlig ikke kan bruge til noget...


  • #2   25. jun 2014 Hvad tog den af omdr med den astro motor? Tænker lidt den bliver hårdt belastet i din båd

  • #3   25. jun 2014 hej, din oprindelige mercruser har på nogle af modellerne et stål hjul som er vulkaniseret fast, de kan godt gå løse og rasle. Det sidder monteret forest på motoren på krumtappen.

  • #4   26. jun 2014 Prøv og lave en video af det.
    Men det kan være lige fra et leje til snavset ventil. Min lage en slak på den ene ventil det ene år det lød også som om den var helt gall så fik den en omgang lindemand rens også holdt den op. Det var på 2 helt nye topstykker


  • #5   26. jun 2014 Hey folkens, krumtaps hjul foran rasler ikke, den gik med 4500 omdrejninger


  • #6   26. jun 2014 "Donk--lyd" er som oftest et defekt plejlstangsleje.
    Hvilken olien har du hældt på ?


  • #7   26. jun 2014 Hvad knokkelledet i dit drev? Hvis det er løst i krydset står det os og banker / rasler. Specielt ved styrudslag vil dette komme frem.

  • #8   26. jun 2014 Så er gætterierne i gang, derfor er det vigtigt, at du undersøger den anden motor, og ser hvad problemet er..

    Så længe ingen ved hvad bankelydende skyldtes, vil det altid være gætterier at finde løsningen på dit problem..

    Der er masser af virkligt dygtige motor folk herinde, og det de ikke ved om de forskellige marine-motorer, er ikke værd at vide.

    Så hvis de fik konkret viden og den fejl du døjer med, kunne de meget bedre hjælpe dig, med at finde en løsning på dit problem.

    Jeg ønsker dig held og lykke med at isolere problemet, så du kan få en god sæson på vandet, uden problemer...


  • #9   26. jun 2014 Der findes næppe to motorer med samme fejl efter så kort tids sejlads.
    Altså må fejlen ligge i det udstyr som der er flyttet over fra den første defekte motor og til den anden, som er bygget op.
    Oliepumpe er en mulighed, hvis den er genbrugt fra den første defekte motor....



  • #10   26. jun 2014 Jeg har ikke din viden om sådanne motorer, eller blot i nærheden, Rolf, det erkender jeg blankt, men trådstarteren, siger selv, at problemet ikke var der de første 30 min, men så kom lyden pludselig, og den var magen til lyden, den anden motor afgav..

    Så rent logisk, så vil jeg personligt, undersøge den motor, jeg netop havde pillet af, for at se, om jeg kunne finde ud af, hvad problemet var, og så derefter bede om hjælp til at løse det..

    Du gætter jo selv på, hvad problemet skyldtes, og derfor kan du ikke yde konkret hjælp, eller har jeg misforstået det ?


  • #11   27. jun 2014 Se og få smidt en video op

  • #12   1. jul 2014 Fejlen er udbedret, plejlstangsleje var defekt, sejlede på 15w40 ? nu er der 25w40 på og håber ikke det sker igen smiley

    Men tak for hjælpen folkens


  • #13   1. jul 2014 Viskositeten bruges bl.a af VOLVO PENTA ( som har den samme grundkonstruktion i omtalte motor, som Mercruiser, nemlig GM blokken ), og er IMØ uden tvivl at foretrække, hvis olien altså har den krævende VDS2 / VDS3 godkendelse.
    Umiddelbart vil jeg ikke give olien skylden for motorhavariet med mindre det kan skriftligt dokumenteres.
    25W40 fra Mercruiser har IKKE VDS godkendelse !

    Har du genbrugt den gamle oliepumpe ?

    Hvad har du ellers genbrugt fra den gamle motor ?


  • #14   3. jul 2014 Genbrugte oliepumpe fra bil, ja smiley men nu er båden byttet væk

  • #15   3. jul 2014 Jeg havde skiftet oliepumpen.

Kommentér på:
4,3 V6 Mercruiser !! Ny motor og underlig lyd ?? Hjælp!

Annonce