{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.148 visninger | Oprettet:

Større karburator monteret men med problemer {{forumTopicSubject}}

Efter lidt research og nogle råd herinde fra har jeg købt 3 karburatorer fra en Yamaha 90 totakter fra 1998 og monteret den på min Yamaha totakter 75 fra samme år. Det er umiddelbart samme motorer med undtagelse af karburatorene. Der er 3 stk på den. Før jeg monterede karburatorene fra 90'eren rengjorde jeg dem med dieselstarter og bremserens. De var relativt pæne indeni, ingen olie, fedt eller mørke aflejringer. En af karburatorene havde dog nogle lidt hvide aflejringer af en art (fik desværre ikke taget noget foto), men det var ikke slemt.

Den venlige sælger fra England har fortalt mig, at karburatoren er taget ud af en 90 som kørte fint men som skulle bruges til en racerbåd og her skulle der nogle særlige raceregnede karburatorer på)

På videoen nedenfor kan man se det umiddelbare resultat. Tomgang: først høje omdrejninger i et pænt stykke tid, så går den ned men bliver meget ujævn. Før skiftet gik den perfekt. Håber ikke det skyldes udstødningen ikke matcher en 90er karburator.

https://www.youtube.com/watch?v=ErECB_Bt4lA


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Større karburator monteret men med problemer
  • #2   6. okt 2019 de skal jo justeres til din motor. få evt fat i en motorcykelnørd/mekaniker hvis du ikke kan finde en marine mekaniker der har tid.

    jeg fik et komplet sæt fra usa til min 100hk, de var godt nok også fra en 100hk, men skulle også justeres.... du kan se på youtube hvordan man synkronisere dem "dangar marine" men det kræver et vacuummeter så ofte er det lettere at hyre en prof


  • #3   6. okt 2019 Ved godt at de måske er rene at se på, men i de små kanaler og huller der nu engang er i sådan et sæt banditter, så vil jeg nok få dem ultralydsrenset ( også med det i mente at der var hvide aflejninger i en af dem ) , så er du helt sikker på at de er rene.
    Nye pakninger og O-ringe og så som de andre skriver .... en indkøring og syncro af dem, så tror jeg de vil køre som de skal ..... det er en af de ting der virkelig kan drille, hvis de ikke "taler" sammen køre de af helved til .....


  • #5   6. okt 2019 Tak for inputs. Jeg lige tjekke om de klapper samtidig, og hvis det er tilfældet er der nok ikke nogen vej uden om et værksted. Sidst jeg fik renset karburatorer tog værkstedet 1800 kr for det, hvilket jeg egentlig synes er lidt peberet, så det kunne være rart at undgå det.

    Er der iøvrigt nogle herinde, der har et bud på, hvorhenne man køber repair-kits til karburatorerne?


  • #6   6. okt 2019 1800 smiley smiley smiley der er sindsygt... man kan selv købe en renser for de penge !
    Godt nok noget kina halløj men de virker rimeligt ( så giver man dem bare et par gange ), plus så kan man tilbyde at hjælpe andre smiley smiley
    Og hvis man ikke er stive i at samle sådan nogle fætterer ... ja så er kameraet din ven smiley
    Nøhj det er mange penge for en rens.... så forstår jeg godt du helst vil undgå det..
    Men det kan blive nødvendigt ... desværre


  • #7   6. okt 2019 Nu fik tjekket gasspjæld. Jeg kan konstatere følgende: De er ikke helt lukkede i tomgang - der kan passere luft under spjældet, ca. 1mm. Derudover kan jeg konstatere, at der er forskel i åbningen. Det ene afviger lidt fra de andre, her er åbningen, måske 0,5 mm.

    Hvordan udligner jeg disse forskelle?


  • #9   6. okt 2019 Fik justeret gasspjældene via en skrue på den øverste og nederst pind, så de alle 3 lukkede ensartet. Nu går den roligere til at starte med, men går ud senere og går stadig ujævnt særligt når den lige har stået lidt.

    Jeg har derfor valgt at afmontere karburatorerne og vil nu åbne nederste kammer med flyder og dyserne. Hvis alle kamrene og enkeltdelene ser fine ud, må det jo være et justeringsproblem? Noget der skal ordnes med et synkroniseringsmåling og justering eller hvad?


  • #11   6. okt 2019 Ja som Morten tidligere nævnte synkronisering. Og så lyder det som om det er for mager blanding. Har du prøvet at give den choker et kort øjeblik, hvis den så går højre i rpm, så er den sikkert for mager.

  • #12   6. okt 2019 Tak for inputs. Nu skiller jeg dem lige ad først og tjekker om de ser fornuftige ud. Derefter prøver jeg med luftskruerne. Kan det passe det er dem, hvor der sidder en spiralfjeder under?

  • #14   6. okt 2019 Ok. Som det fremgår af billederne sidder der to skruer på den midterste, den ene af dem sidder kun på denne, hvorimod den anden er lig den der sidder på de to andre. Nederste billed kan man se de to skruer samtidig. Det er den midterste karburator

    Hvordan begynder jeg? Skal jeg dreje dem helt i bund eller helt ud? Og gælder det så bede tomgangs- og luftskruen?

    Og tak for de hurtige svar Morten!


    profilbillede
  • #15   6. okt 2019

    profilbillede
  • #17   6. okt 2019 Når du skriver drej de andre i bund, altså luftskruerne, mener du så de skal skrues helt ind til de ikke kan komme længere?

  • #20   6. okt 2019 Hej Thomas. Det er nok lidt for avancerede for mig endnu. Kan godt se der står en masse info relateret til indstillinger karburatoren, men har lidt problemer med at aflæse det i forhold til luft- og tomgangsskruerne?

  • #22   6. okt 2019 tomgang justeres på en skrue på gas armen hvis det er ligesom på mercury

  • #23   6. okt 2019 Aha, så luftskruerne svarer til "pilot screw".

    Steffen: Hvis tomgangen blot justeres på armen, så må den skrue som kun sidder på den midterste være til noget andet, såvidt jeg kan se kaldes den for en kompressionsskrue i reservedelstegningerne, så den skal jeg nok ikke pille ved.


  • #25   7. okt 2019 Har du tænkt over om problemet kunne være benzin tilførslen?

    Jeg tænker, at hvis motoren går langsommere og langsommere som på videoen uden du ellers rører ved noget, er det fordi noget ændrer sig i løbet af videoen. F. eks at benzinpumpen ikke kan følge med og karburatorerne derfor suger svømmerhuset tomt?

    Skift også de O-ringe der sidder ml karburator og manifold.... de ser lidt tørre ud og falsk luft kan nemt slippe igennem smiley


  • #26   7. okt 2019 Nu da karburatorene er beregnet til lidt større motor volume. Kan det godt være at du skal afvige i den endelige justering af pilotskruen typisk skal man passe på med at den er for mager i tomgang. Det kan give problemer ved takeoff, at den lige som dør ud, men kan dog godt komme op i omdrejninger over tid. Men det kan jo være forskelligt fra motor til motor. Så prøv at justere lidt til den ene side af udgangs punktet og lidt til den anden for at få fornemmelsen af hvad det gør.


  • #27   7. okt 2019 Tak for kommentarer og inputs endnu en gang.

    Per: O-ringene er fine og det er ikke dem du ser på billedet. Jeg har monteret de oringe, der sad på den anden karburator, som kørte glimrende.

    Thomas: Ja det ser ud til ud fra de videoer jeg har set, at de fabriksmæssige indstillinger blot er vejledende, da små forskelle i karburatorene i forhold til blandingen, gør at skruerne ikke behøver være synkrone.


  • #28   10. okt 2019 Når / hvis du engang får motoren til at køre som den skal så HUSK at montere 1 udvendigt benzinfilter og vandudskiller for Yamaha karburatorer er hysteriske overfor snavs .
    Jeg har haft en 115 Yamaha V 4 hvor jeg måtte skille dem ad 2-3 gange på en sommer fordi motoren gik AHT men efter jeg satte filter / vandudskiller på havde jeg ikke problemer siden


  • #29   10. okt 2019 at sætte brugte O-ringe over er NO GO ! ! en O-ring er en pakning og kan IKKE genbruges på en anden enhed, men kun på den som den sad på ( og der må den ikke vendes/drejes ) og hvis den har en alder over et par md, ja så ny på, de tager form efter hvor de sad og alle små ujævnheder bliver præget ind i dem...

  • #30   10. okt 2019 Nå for dalen, det med o-ringene fik jeg ikke taget højde for inden jeg afprøvede motoren. Kan jeg købe o-ringene separat? Er det en standardstørrelse O-ring, der kan købes hos Thansen eller skal det bestilles specielt til motoren?

    Nå men lige for at følge op: Jeg fik tjekket karburatorerne for skidt. Fik en gang dieselstart og lidt gnubbet med tandbørste og til sidst bremserens. Blæste jets/dyserne igennem, men de så nu fine ud. Herefter startede jeg moteren, den gik ujævnt. Jeg sammenligende luftskruerne med indstillingen på den gamle karburator og det viste sig, at 2 af dem var skruet alt for langt ind. Så langt ind at spiralfjederen var kravlet lidt uden om skruen. Da fjedrene er blevet udvidet lidt, kan jeg ikke skrue den i bund for at finde udgangspunktet. I i stedet prøvede jeg at indstille dem synkront ved optisk at måle afstand mellem skruehoved karburatorkant på den gamle karburator og justere de nye ind efter samme afstand. Herefter gik motoren jævnt i tomgang. Jeg kan lukke spjældene helt og den kører fint med dem helt lukket. Jeg forsøgte dreje lidt frem og tilbage på skruerne og den position jeg endte med var den, hvor motoren umiddelbart gik jævnt og udsendte mindst røg. Selve indstillingsprocessen er dog pokkers vanskelig ved at måle på afstand og ikke omdrejninger. Jeg har derfor meget svært ved at vurdere, og tænker der kan være op til en hel omdrejning forskel, uden dog at vide det med sikkerhed.

    Udover over o-ringsproblemet som er blevet nævnt ovenfor er mit eneste spørgsmål umiddelbart, hvilken kulør røgen skal have - den er lys, hvidlig nu. Jeg lægger en video ud på youtube, som måske gøre det muligt at se det.


  • #31   10. okt 2019 Link til video!
    https://www.youtube.com/watch?v=sGmjJ1q3R5Y


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #33   10. okt 2019 flydende pakning og karburator... ej vel.. ?

  • #34   10. okt 2019 Jeg ved ikke helt præcist hvilken 90hk model du har, men prøv at checke denne hjemmeside, gå ind under årstal og derefter model->intake
    https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/90hp

    Den ring du søger er f eks pos 9 på denne tegning https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/90hp/90tjrw-1998/intake

    Hvis ikke den lokale bådforhandler har den originale, har maskinhanderen sikkert een der passer til den halve pris


  • #35   10. okt 2019 Super. Tak for hjælpen.

  • #36   11. okt 2019 Angående dine justeringsskruer kunne det godt bekymre mig at de er blevet knoklet. De ender (normalt) i en tynd spids og er de blevet voldskruet ødelægges spidsen og den del de skrues ned i.

    Prøv at skrue dem ud og se om de ser ok ud i spidsen. Hvis de er knoklede kan du evt prøve at bruge dem fra den gamle karburator, de er med stor sandsynlighed ens. Samme gælder for fjedrene


  • #37   11. okt 2019 Morten R dog....... kan du så gå ud og vaske finger ! ! ! ! du må IKKE skrive/foreslå sådan noget... flydende pakning...... FØJ da... smiley smiley smiley smiley smiley
    Nogle frabrikanter kan godt finde på lige at lave DERES O-ringe en my større/mindre end en standart ... så det kun er deres der passer 100%, så det skal lige tjekkes .


  • Tom K
    Tom K Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   11. okt 2019 Jf Dangar og Thatboatguy på Ut er
    der også muligheder i
    - reedventiler, som skal lukke fuldstændigt
    - kompression, som skal være ens'agtigt
    - strømforsyning til tændrør
    - tændingstidspunktet
    Mvh Tom


  • #39   11. okt 2019 Hej Tom. Motoren gik eminent med 75 karburatoren på, så jeg tænker ikke det kan være noget med de ting du nævner.

    Per: Det er givetvis fornuftig at inspicere og udskifte, og ja, det er de samme på både 75 og 90eren ifølge reservedelskataloget.

    Lige et opfølgende spørgmsål på Mortens kommentar. Kan jeg ikke tjekke tændrørskuløren, når den ligger på land? Det blæsende og våde efterårsvejr er ikke ligefrem indbydende for os små motorsejlere smiley


  • #40   11. okt 2019 Med fare for at lyde som din mor - hvorfor skifter du egentligt karbuartorerne hvis den gik eminent med standard karburatorerne?

    Jeg kender måske svaret--- fordi man kan, og fordi du gerne vil have lidt flere hypper.

    Jeg tror dog du let kan ende op i en blindgyde med en motor der går dårligere og et stort minus på tegnebogen. Så måske det var bedre at leve med den motor du har og sælge karburatorerne igen? eller sælge motoren med standard setup, de ekstra karburatorer og købe en større motor?


  • #41   11. okt 2019 Du har sgu nok ret. Jeg er imidlertid den impulsive type. Nu vil jeg da lige se om jeg ikke kan få den til at gå som jeg gerne vil ha. Hvis det ikke lykkes, må jeg tage den derfra.

  • #43   11. okt 2019 selvfølgelig kan han mærke forskel på at få et sæt karburatorer fra en motor med 40hk mere. det er 50% oveni hvis han får den tunet ordentligt. Den bør kunne trække en større skrue og derved højere fart. jeg ville helt sikkert få en mekaniker med vacuummeter til at synkronisere dem, og hvis ikke man selv er motornørd, så ville jeg betale en prof for at indstille den, du har ikke lyst til at stille blandingen forkert... ellers skal du i hvert fald kontrollere dine tændrør ofte her i starten

  • #44   12. okt 2019 40 hk ?, min kugleramme får det altså kun til 15 hk. smiley

  • #45   12. okt 2019 Hvis den får det mere trækkraft som der forventes, så kan den formentlig trække en propel med mere stigning. Men det finder du ud af når du kommer på vandet, så burde der trække den nuværende propel over det tildligere max omdrejningstal. Og når du er kommet så langt, kan du måske begynde tænke på en anden propel.

    Det er egentlig ikke svært at synkronisere karburatore, hvis man altså har finger spitz gefül, og tålmodighed. Altså med omhu og teknisk snilde kommer man langt med. man kan jo se med det blotte øje om spjældene åbner samtidig, Og hvis man er i tvivl om man har ramt rigtigt, kan et lille trick være, at man kan tage en lille slange og sætter det op til øret. Og den anden ende ind til de enkelte spjæld, så kan man høre om suge lyden er den samme. Og det krittiske punkt er ofte der hvor spjældende begynder at åbne.
    Man kan også købe forskellige instrumenter som kan måle vakuum trykket, men man komme rigtig langt med før omtalte omhu og teknisk snilde.
    Og når spjældene står rigtigt kan du begynde at finjustere blandings-skruen. Mine erfaringer med en gammel Mercury 115hp med 3 karburatore, var at blandings-skruen skulle stå lige på grænsen til at den får for meget benzin. Ellers havde den et noget dødt punkt som den skulle over ved take-off. På den justerede blandings-skruen indtil den begyndet at hoste/4takte, og så drejede man den tilbage indtil hosten lige nøjagtig forsvandt. Og man skal over dem flere gange, for være sikker på at den står ordentlig. Og det var som sagt på en ældre Mercury, der kan være forskel fra mærke til mærke. Ligesom nyere motorer sikkert har bedre karburatore.
    Men man skal selvfølgelig syntes, at det er sjovt at så der og nørde med det selv. smiley
    smiley


  • #47   12. okt 2019 Tak for kommentarerne og de perspektiver på sagen som I bringer for dagen. Skiftede luftskruerne og spiralfjedrene fra den anden karburator. To af spidserne på den gamle havde ikke en perfekt konisk lige linje, men et område på midten med små uregelmæssigheder. Jeg monterede de gode på den nye karburator, skruede dem ind og derefter halvanden runde ud (spjældene synkroniserede jeg forleden, så de står ens). Herefter startede jeg motoren og nu synes jeg den går noget bedre. Mindre røg og tomgangen kan komme langt ned i omdrejninger uden den er ved at gå ud. Jeg prøvede at justere skruerne lidt frem og tilbage, men synes ikke det blev bedre end 1,5 omdrejning. Må dog sige, at jeg ikke synes motoren virker særligt fintfølende i forhold til indstillingen af skruerne, man skal dreje dem nogle hele omgange for at man for alvor mærker og ser motoren går dårligere.

    Grunden til jeg ikke bare lige kører den til mekaniker er, at der ikke lige ligger en i nærheden og samtidig, synes jeg også det er lidt sjovt og meget lærerrigt at pille ved den selv.

    I relation til propel forventer jeg, at jeg kommer nærmere max omdrejninger eller, hvis den går over - går jeg en pitch op. Motoren er på en selco selstar 16 (den kan ses herinde under tidligere ejer - rød med yam motor) og min nuværende propel er 13 1/4, pitch 19. Jeg har en Yamaha 12 3/4 med pitch 21, som jeg overvejer at tage på, hvis den lidt mindre propel ikke går for meget ud over accelerationen, men det bliver vidst først i næste sæson, at det eksperiment bliver gennemført.

    Jeg takker i hvertfald for hjælpen fra jer og ønsker jer en god weekend, måske efterårsferie.


  • #48   12. okt 2019 Dejlig positiv historie, jeg er sikker på du nok skal få den til at spille nu!

    Sådan af ren nysgerrighed, hvor stor forskel er der på de 2 karburatorer? Hvis de nye karburatorer har større venturi-diameter (hullet) kan du måske overveje om din manifold skal portes - dvs fjerne kanten der er ved overgangen til manifolden?

    Jeg har selv leget med 36mm karburatorer til min gamle Motoguzzi, der var født med 32mm. Det krævede koniske manifolder for at skabe et jævnt luftflow og udnytte den større karburator. Den større diameter gav mere luft ved høje omdrejninger men mindre trækkraft ved lave.... men sådan er der jo så meget


  • #49   12. okt 2019 sorry ved ikke lige hvorfor jeg troede de var fra en 115. må have været træt for 115 er vel 4 cylindret ligesom mercury, beklager smiley men teorien er det det samme, hvis den bliver indstillet rigtigt vil han få mere power ud af den. ang vacuummeter har jeg set på youtube at folk laver en selv af noget klar slange på et brædt, et par fittings og så lidt olie i. Man kan ikke se hvor meget luft der kommer igennem og hvis cylindrene ikke er 100% ens slidt suger de ikke ens hvilket er en gang rod at begynde at finindstille ud fra. men når de er synkroniseret kan du fin justere som der skrives.
    Per hvis det er ligesom på mercury er de identiske udover karburatorer så det er ikke en decideret tuning han er ude i. han har bare bygget den om til en standard 90hk så det bør ikke være nødvendigt at bearbejde indsugning


  • #50   12. okt 2019 jeg tror også at sætte karburatorer fra en 90 hk over på en 75 hk vil give meget store udfordringer men jeg vil ikke gøre mig klog på om det kan lade sig gøre hvis de dyses om med mindre dyser men det er ikke nemt ???
    Har trådstarter undersøgt om Brødrene Madsen i Holbæk ikke har en 76 hk stående med nogle karburatorer på til en billig penge ???


  • #51   18. okt 2019 Kan ikke umiddelbart se nogle forskelle på karburatorens udover numrene på delene og som Steffen skriver er motorene på 75 og 90 fuldstændig identiske. Jeg har dog ikke været ude og prøvesejle den endnu. Ville have gjort det i dag, men bedøvelse i forbindelse med fjernelse af visdomstand hos tandlægen gjorde det uforsvarligt at seje - kunne knap nok blinke med øjnene og synke efter al den bedøvelse...

  • #52   18. okt 2019 Ud fra data fra det link jeg fandt tidligere, ser det ud til at det umiddelbar ikke bare er karburatorene der giver de 90hk. Det teoretiske kompressions forhold er faktisk lidt lavere (fra 5,9 TIL 5,86), og fortændingen ved WOT er øget med 2 grader. Så enten er der en forskel i stempler eller portningnen i blokken. Den 75 hk til 80 hk er faktisk mere identiske i alle data. Men uanset burde du kunne få den til at gå ordentlig, det før omtalte er mere om du får den helt op på de 90hk.
    Og kan ikke huske om det har været nævnt, men svømmerstanden skal jo også være ens på alle karburatore, der er nævnt et mål de skal have i samme link. Og du har vel også haft luppen fremme og checket alle dyse størrelser er korrekte.
    smiley


  • #53   21. okt 2019 Øv da. Det skulle jeg da have tænkt på før jeg købte dem. Kan godt se der er nogle forskelle på s. 28 i forhold til noget med stemmpelpositioner m.m. Ringede ellers til en leif larsen marine service i Svendborg, som sagde god for karburator-skiftet, men han havde vist også lidt travlt.

  • #54   21. okt 2019 ... men vil det sige, at der er fysiske forskelle på motoren i form af stempler fx? Og at der er også er noget elektrisk som adskiller sig?

    profilbillede
  • #55   22. okt 2019 Tændings-tidspunktet er blot et justerings spørgsmål. men det med forskellen i kompressions forholdet kan være en lille forskel i stempler, eller at motorblokken udstødnings porte er en smule anderledes.

  • #56   22. okt 2019 Er kompressionsforskellen relateret "piston full advanced positionen" og skal det forstås således, at 75erens stempel kommer i en mere yderliger position i cylinderen - 2,83 mm fra cylinderbunden - end 90eren, hvorved trykket/kompressionen er større på 75eren? Virker i så fald kontraintuitivt på mig - tænker at flere heste=højere kompression, hvis det skal være i samme cylinder???

    Undskyld de mange spørgsmål Thomas, men det lyder til du har noget viden her, og jeg finder det ganske interessant. Er akademiker, men inden for human- og samfundsvidenskabelige område, så jeg er i gang med at udvide min mekaniske forståelse her.... smiley


  • #57   23. okt 2019 Jeg konstatere forskellen ud fra data i specifikationerne. Men om det er i motorblokken eller det er stemplet vides jo ikke. Og forskellen er jo ude på andet decimal, så det er jo ikke meget, men dog en forskel. Det gælder jo ikke bare om mere kompression, men om at få mere luft/benzin ind i cylinderen i rette blandingsforhold. Og hvis udstødningsporten er lavet bredere og en anelse højre på 90eren, kan det være at det er det der gør at den lige får det sidste med. Men det er jo ikke til at vide med mindre man har en blok og stempel fra 90eren at sammenligne med.
    Der er skrevet bøger omkring totaks tuning og en af de mere kendte forfattere hedder Alexander Graham Bell.
    https://www.amazon.co.uk/Two-stroke-Performance-Tuning-Graham-Bell/dp/1859606199
    Men det er ikke noget man bare skal springe ud i uden at vide hvad man gør. Men det kan være interessant læsning, og give forståelse for principperene.


  • #58   23. okt 2019 Du har ret. Ifølge del-tegningeren her er det to forskellige manifolder, der sidder på. Så den kan nok ikke slippe luften helt som den skal eller får et lidt for højt tryk på vej ud.

    profilbillede
  • #59   24. okt 2019 Piston position at full advance fortæller hvor stemplet er når tændingen er fuldt avanceret. DVS relateret til fortændingen og ikke til kompression

    På en totakter kommer benzin/luft ind i cylinderen via en åbning ned til krumtap huset. Når stemplet går opad lukker det for porten og begynder at komprimere. Hvis porten gøres højere for at få mere luft/benzin ind falder kompression.

    Hvis det giver mening...


  • #60   24. okt 2019 Når stemplet går opad ÅBNER det indsugningsporten til krumtaphuset og lukker først skyllekanaler og derefter udstødningsporten. så starter selve kompressionen og målt med kompressions tester skal den ligge på ca 8,5 bar. eller lidt over. har du fået det målt ? hvis du har lav kompression får du den aldrig til at yde det den skal.

  • #61   24. okt 2019 Tusind tak for info. Har ikke fået den målt og har stadig en prøvesejling til gode, så jeg kommer nok ikke meget længere i år...

Kommentér på:
Større karburator monteret men med problemer

Annonce