{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Skrue størrelse {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en gammel petroleums yamaha 40 hk motor, som jeg nu har fået lavet sådan at den sejler på benzin.

Dette resultere i at motoren kan tage væsentligt flere omdrejninger, hvorfor motoren ved fuld speed efter et stykke tid går i begrænseren. Jeg ved ikke hvordan sådan en begrænser fungere, om det er på temperatur eller om det er omdrejninger.

Jeg hælder dog mest til omdrejninger da kølesystemet lader til at virker helt fint. Jeg kan sagten give den fuld gas og så når båden har nået en god fart lige hive gashåndtaget lidt tilbage og sejle sådan i lang tid.

Derfor overvejer jeg nu at sætte en større skrue på for at udnytte de ekstra hk som motoren formegentligt har fået, uden at belaste motoren med så høje omdrejninger.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skrue størrelse
  • #2   1. nov 2014 Der er en begrænser - lille rød lampe der blinker og motoren går ned i omdrejninger

  • #3   3. nov 2014 sæt 1 billede ind her af båden og opgiv vægt på den samt den nuvlrende størrelse på propellen så er det nemmere at råde dig
    Enn meget stor fordel vil også være at vide hvor mange omdrejninger den går med nu
    men det vil helt sikker afhjælpe problemet med en større propel
    MVH Hasse


  • #4   3. nov 2014 Hej Hasse,
    Først tak for din fine gennemgang af hvordan man laver en hæk om, jeg går i gang hen over vinteren.

    Jeg har ingen anelse om hvor mange omdrejninger motoren går med, men du siger at en større propel vil sænke omdrejningerne og det var egentligt bare det svar jeg var ude efter. Tak


  • #5   3. nov 2014 Så blev båden lagt op - jeg ved desværre ikke størrelsen på skruen Hasse, er det bare at måle den i CM ?

  • #6   3. nov 2014 Hvordan fungere sådan en begrænser typisk - temp eller omdrejninger??

  • #7   4. nov 2014 Jeg er " næsten " sikker på at det er omdrejningerne via tændings systemet der sætter begrænseren i funktion HVIS omdrejningerne overstiger hvad den MÅ køre
    men på min Evinrude E-Tec 115 HO fra 2010 er det lige meget hvad der sker for så kommer der en fejlmelding i displayet der fortæller hvad fejlen og så går den automatisk i " safe mode " og kører MAX 1200 omdrejninger men hvis din motor er fra firserne er den nok mere enkelt konstrueret.
    Men angående valget af proper er det de samme regler


Kommentér på:
Skrue størrelse

Annonce