{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
733 visninger | Oprettet:

Ny påhængsmotor vil ikke starte! :-( {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har hoved renoveret båd fra ende til anden og er nu endelig nået til motoren.

Tohatsu 40hk 2-takt, fra 2004 ca.

Nå, jeg ville sikre mig motor startede op og det hele fungerede med start/stop inden jeg skal have den i havet og lave break-in på motoren.

Jeg har læst mig til at tohatsu anbefaler 1:25 blanding(4%) ved indkøring og 1:50 blanding(2%) efter indkøring.

Jeg hældte 0,5l 2takts olie i 12,5l 95blyfri og blandede det godt sammen. Jeg satte det hele til og pumpede brændstof ind i motor via bolden, indtil bolden blev "fast". Derefter dreje jeg nøglen, aktiverede el-chokeren og prøvede at starte.

Den pisker starteren rundt, men kommer aldrig i gang smiley

Jeg har tjekket at begge tændrør, de bliver våde af benzin, så karburator burde virke fint. Den oser lidt ud af udstødningen efter flere startforsøg og baljen med vandet er meget olie holdigt efter mit startforsøg.

Jeg mistænker olie dannelserne i vandet er fordi motoren er ny og kan være fra fabrikken af.


Kan det være blandingen er for fed til at den vil starte?


Kommentarer på:  Ny påhængsmotor vil ikke starte! :-(
  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 117
    #1   29. jan Hej
    du har tjekket at der er gnist på tændrør..?


  • #2   29. jan Du skriver at motoren er fabriksny men er årgang 2004, altså har den være opbevaret i 15-16 år uden at have været brugt. Så ville jeg skifte tændrør selvom de ikke har kørt så meget.
    Våde tændrør kan bland andet skyldes følgende:
    Du drukner motoren med for meget choke.
    Tændrørene tænder ikke pga dødmands kontakten ikke er sat på.
    Der er olie i motoren fordi den blev konserveret i 2004.
    Prøv at sætte blandings forholdet ned til 2% indtil du får den igang.
    Tag tændrørene ud og giv fuld gas uden choker på, træk så i starter snoren eller aktiver selv start for at lufte den godt ud. husk lige at få jordet tændrørs hætterne, eller aktiver dødmands knappen.
    Sæt de nye tændrør i tændrørshætterne og sæt dem mod stel og tjek om de kan gniste. husk dødmands knappen! hvis de gnister sæt dem i motoren og prøv ny at starte den på 2% blandingen. Og uden for meget choke.
    Jeg antager at den har elektronisk tænding uden platiner, ellers bør de nok lige checkes hvis der ikke er gnist.
    Og hvis der er en dræn skrue på karburatorene, så dræn dem lige inden du prøver med 2% blandingen.


  • #3   29. jan Jeg har lige tjekket om der skulle være gnist. måtte lige have konen til at hjælpe lidt til, det er lidt svært alene smiley

    Der er ganske fin blå/gul gnist, så det kan kun være brændstof den kan være gal med.

    Thomas M -
    Ja, motoren har stået stille mange år. Jeg har overtaget bådprojektet fra en anden, som var gået død i det. Derfor har den stået så lang tid.

    Jeg kunne godt forstille mig at den var blevet druknet, da jeg faktisk kunne "hælde" brændstof ud af tændrøret, da jeg tog du ud tidligere. Må indrømme at jeg måske gav den lige lovligt meget choker. Men det er svært at vurdere, da det er første gang jeg har båd med el-choker og samtidig første gang jeg prøver at starte den smiley .

    Nå, men Jeg har købt 5l benzin, som jeg overvejede at fortynde 4% blandingen med, så det ender med en ~3% blanding. Ville det give mening?

    Thomas M - Hvis jeg skal forstå dig korrekt vedr. udluftningen og dets gøremål, så er det for at tømme brændstof systemet for den fede blanding ikke?
    Og for at opsummere måden, så skal jeg tage begge tændrør ud og evt undvære at sætte dem i hætten igen, derefter dræne karburator hvis muligt, derefter aktivere starteren for at pumpe den resterende fede blanding ud af systemet, derefter formoder jeg at jeg skal lade den stå lidt tid og "dampe" af?

    Og så prøve igen?

    Vil det ikke afbrændte brændstof så ikke bare løbe ud via udstødningen?


  • #4   29. jan Jeg ville skifte tændrør også selvom du kan se en gnist, det er nemlig ikke ensbetydende med at de virker når de kommer under tryk som de er i kompressions øjeblikket.
    Og ja det gælder om at få drænet gammel benzin/olie ud. Det der sker med den benzin der er i karburatoren når den står på lager er at dels bliver benzin dårlig hvis den står i flere år, og formentlig fordamper benzinen og efterlader olien tilbage i karburatoren. Så derfor vil jeg prøve at få den startet op på de 2% for umiddelbar efter start at gå tilbage på det anbefalede. Hvis den har været opbevaret et fugtigt sted, hvor temperaturen har skiftet med årstiden. Så ville jeg nok lige checke karburatoren og svømme hus for snavs og ir. Og om svømmeren virker som den skal.


  • #5   29. jan Okay.
    Jeg ser om jeg kan finde nogle nye tændrør i morgen.

    Den har aldrig været startet før, så der kan ikke have stået gammelt benzin nogle steder.
    Jeg prøver at hælde det allerede blandede brændstof over i en anden beholder og prøve med 2% blandingen. Samt kigge karburatoren efter.


  • #6   30. jan Så kom der gang i den.

    Inden jeg nåede at gøre alt som beskrevet forinden. Så ville jeg lige prøve en sidste gang og denne gang uden choker.
    Og vupti, den startede i første forsøg uden problemer.

    Dog syns jeg den går lidt ustabilt og samtidig ryster helt vildt. Også selvom den har kørt 10 minutters tid for at blive varm.

    Er det her man skal prøve at justere på blandingsforholdet på karburatoren eller er den fabriksindstillet?

    Kan desværre ikke lægge video op, af en eller anden grund smiley


    profilbillede
  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 29 Både: 1 Emner: 15 Svar: 4.009
    #7   30. jan Det burde ikke være nødvendigt at justere på karburatoren, men køre du på en fed olieblanding, går den nok heller ikke helt rent.
    Skal den ikke køre 1% når den er kørt til ?

    Jeg ville sætte nye tændrør i, det gør ofte underværker, og koster jo ikke alverden, om ikke andet har du et sæt reserve tændrør, som kan være godt at have med på turen.


  • #8   30. jan Jens s - Jo, den kører meget fed blanding, tohatsu foreskriver 4% under indkøring.
    Så det er det, den kører med lige pt.

    Jeg har skiftet tændrør i dag, men har ikke nået at teste med dem endnu. Bor i et villa kvarter, hvor man helst ikke skal larme så meget. Og den balje jeg bruger dækker ikke udstødningen, så det larmer ekstra meget smiley


  • #9   31. jan Det må dine naboer jo lære at leve med smiley smiley smiley smiley smiley smiley
    Hvis motor er blevet konserveret inden den lange opbevaring, så kan det være at det er det der kan drille lidt, det er jo en slags olie der bliver brugt og det er altså noget fedet skidt ( på den gode måde ) så kan godt sidde lidt der kan drille .. men tror som de andre skriver nye stifter så køre den ... hav altid et sæt stifter og nøgle med når du tager ud.. især hvis du kører 4% i starten, stifter er nogel sarte skidderrikker i en 2 takter..
    pøj pøj


  • Carsten L
    Carsten L Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 12
    #10   31. jan til Kim H.

    Jeg bruger sådan en spand her, når jeg skal starte motoren op på land.
    Det er en 70 liters affaldsspand fra Jemogfix.
    Jeg bor også i villa kvarter smiley

    https://www.jemogfix.dk/affaldsspand-med-laag-paa-70-liter-fra-curver/1192/9043078/

    Vh.
    Carsten


  • Carsten L
    Carsten L Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 12
    #11   31. jan Hov, jeg glemte noget...
    Min gamle 2 takter gik mere jævnt efter at jeg fik den store balje.
    Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at benet kommer længere ned i vandet også
    er modstand i udstødningen anderledes, end når den kun kørte med " øreklapper" ?!?


  • #12   1. feb Så fik jeg kørt test med de nye tændrør.
    Den ryster desværre stadig, men lidt mindre med den nye balje jeg har sat på.

    Men for dælen, det er ulækkert vandet smiley .
    Det er 3. gang den bliver startet med rent vand.


    profilbillede
  • #13   1. feb Her er billede af tændrørene med en ~3% blanding.

    Jeg har ikke monteret styrekabler endnu, det vil jo uden tvivl minimere rystelserne fra motoren. Men er det normalt den ryster?


    profilbillede
  • #14   1. feb Fik lige lagt lidt videoer op .

    Her er første gangs opstart.
    https://youtu.be/GvYFQP9iSy0


    Her med nye tændrør og 3% blanding.
    https://youtu.be/z7-H2N9HdKU


  • #15   1. feb Få båden i vandet når du er klar, motoren køre ikke optimalt i en balje. Den skal ud og køres drift varm og brændes ren og hvor den bliver belastet på den rigtige måde før du kan vurdere det..

  • #16   1. feb Og ja en 2-takter går ikke så jævnt som en 4-takter. Men som Steen foreslår få skuden i vandet og sejl en lang tur, det plejer at hjælpe på det.
    Jeg vil også tro at den lige bør fin justeres i blandeskruerne, når du har fået den kørt til. Men igen en 2-takter skal som regel have lidt fed blanding i tomgang, og det kan får den til at gå lidt ujævnt.
    Jeg havde en ældre Mercury 115hp 6 cylinderet motor med 3 karburatore. Som for det første skulle stå snor lige i timing af spjæld åbning. For derefter at få blandingskruerne til at stå lige der, hvor den lige er holdt op med at slå over i det man kalder 4-takt på en to takter. Hvis man stillede den for mager havde den et dårligt optræk.
    https://www.youtube.com/watch?v=86W34WTfAJE

    Men den skal altså være blæst godt igennem ude på vandet, og varmet op inden en sådan justering kan foretages.


  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 29 Både: 1 Emner: 15 Svar: 4.009
    #17   1. feb Hvilke fabrikat/type totaktsolie bruger du ?

  • #18   2. feb Jeg kan se på det hele at den må ud i bølgen blå og blive sejlet til. Der er lige 10-timers sejlads inden jeg kan skyde den af, da den jo skal køres til først.
    Jeg mangler desværre en propel og reverse-lock systemet til motoren, før jeg kan få den i vandet.

    Jeg har købt olie i biltema. .
    https://www.biltema.dk/baad/baadmotor/motorpleje/motorolie/udenbordsolie-2000022989


    PÅHÆNGSMOTOROLIE TCW3 1 L
    Art. 36-993



  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 29 Både: 1 Emner: 15 Svar: 4.009
    #19   2. feb Så ville jeg prøve med en anden totaktsolie, har selv prøvet den fra Biltema, den røg og sodede en del mere, end den Quicksilver jeg normalt bruger. Så det blev kun til en tankfuld med Biltemas olie, og jeg køre endda på 1%
    Castrol laver også en rigtig god totaktsolie, bla Thansen har den.
    Men den er billigere her https://landberg.dk/castrol-outboard-2t-1l-p3099?gclid=EAIaIQobChMIyprZx-Oz5wIVT6WaCh1ytgr3EAQYAiABEgIOwPD_BwE


  • #20   2. feb Man går ikke galt i byen med en Quicksilver olie,.
    Jeg bruger denne her:
    https://www.boatlab.dk/motor-reservedele/olie/motorolie-total/total-motorolie-outb-neptuna-2t-racing-5ltr


  • #21   4. feb Jeg vil helt sikkert prøve en anden olie til næste blanding. Købte også kun 1L af selv samme årsag, da jeg godt havde hørt om at der er forskel på røg, lugt og sod i de forskellige olier.

Kommentér på:
Ny påhængsmotor vil ikke starte! :-(

x