{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.992 visninger | Oprettet:

El problemer i gammel båd med ny Bladt motor {{forumTopicSubject}}

Hej forum.
Jeg er helt ny her og på vandet! Jeg har købt en gammel motorsejler (viksund 880), hvor i der er lagt en ny Bladt 58hk motor. Jeg har to problemer. Omdrejningstælleren var brændt af. Jeg skiftede den med en magen til (0.5-250 speed ratio). Så snart jeg starter, ryger den op på 4000omdr. og står stille der uanset omdrejninger på motoren. Den anden fejl er, at ladelampen lyser ved drift, selvom om spænding på voltmeter i panel er +14v og det samme kan jeg måle på generator?

Håber I har nogle gode forslag, for jeg er ved at få grå hår af det:-) Det skal siges at strømarbejdet i den båd generelt er sjusk... Me jeg må jo starte et sted .

Håber på jeres hjælp.
Dbh
casper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  El problemer i gammel båd med ny Bladt motor
  • #2   23. apr 2020 Tak, det tjekker jeg i morgen. Kan det også være årsag til fejl på omdrejningstælleren?

  • #4   24. apr 2020 https://njordship.dk/webshop---njordship-baadudstyr/660-omdrejningstaeller/63624-kus-omdrtaeller-diesel-0-4000-05-250-mtimesort-1224v-oe85/

    Jeg har købt denne. der er det vel ikke muligt at skifte impuls frekvens? Overvejer om det er en forkert tæller til den motor... Om den aldrig blev skiftet sammen med motoren? (nu en 4 cyl bladt diesel)


  • #5   24. apr 2020 Dit omdrejningssignal tages fra en af faserne i generatoren. Der skal sidde et stik eller gevind hvor der står W. Dette er til din omd.tæller. Ladelampe har Jens svaret på.
    Billedet er fra en opgave på en båd jeg var ude på i sidste uge. Ladeskiller, men min mening er. Det er 12 volt = mange ampere. Vær sikker eller spørg nogen der kan. Jeg lever hele sommeren af at "gør-det-selv" folk brænder til af eller har købt båd af en "GDS":D


    profilbillede
  • #6   24. apr 2020 Tak, jeg har fundet en 12v mand, som kommer forbi og danner et overblik... Har mest lyst til at trække alle ledninger ud af den båd og starte forfra, som når en elektriker starter i et nyt hus... Dit billede ligner alt fpr meget det kaos, der er i kassen under mit rat... Tak for svar og god weekend! Havd du været i Aarhus, havde jeg booket dig!

  • #7   24. apr 2020 Haha, tak. Jeg det skal helst være overskueligt..... men jeg har altså brobizz 😆😆

  • #9   27. apr 2020 Tak, Morten! Det er korrekt! Ringede til Bladt diesel kl 16.15 i fredags, da jeg var på vej hjem i bilen fra job. Jeg fik kontakt og manden var serviceminded og vidste, hvad han snakkede om! Antallet af impulser kan netop kalibreres. Det gøres ved at sætte tænding på og holde knappen bag på inde. Først viser den timer. Næste punkt er interval tallet. Min stod på 10, som han sagde, og han anbefalede at prøve med 80. Den er der næsten og mangler nu kun finjustering. Så den del er løst. Jeg bakser videre med ladelampen. Kan se at spændingen ved drift falder, når jeg feks. har brugt bovpropellen. Nogle minutter efter kraftigt elforbrug ligger spændningen nede på under 13 volt...?

  • #10   10. maj 2020 Har haft en 12 volts mand til at se på laderen. Den er målt igennem på kryds og tværs. Den lader, som den skal. Og det er selve printet i instrumentbordet, som er defekt. Tak for svar og tips!

Kommentér på:
El problemer i gammel båd med ny Bladt motor

Annonce