{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.731 visninger | Oprettet:

Motor røg {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har købt et nyt bådprojekt, en Storebro 34 med to Volvo Penta TAMD31A motorer. Jeg synes de ryger lidt rigeligt, men jeg er heller ikke vandt til så store motorer. Er der en klog herinde der kan fortælle om det ser normalt ud?

Link til video https://www.baadgalleri.dk/video/diverse-baad/3881-motorer_ryger

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor røg
  • #1   11. jun 2020 Hvis motoren er kold ville jeg ikke være bekymret, men er den driftvarm så ville jeg nok gå den igennem. Normalt er det en super god motor som er en "rigtig" volvo blok. Men alt kan jo blive slidt.

• #2   11. jun 2020 Som Beckmand skriver kold motor så er lidt røg ok, men den skal næsten forsvinde ved rigtig drift temp.
    Det ser ud som om at det er hvid røg og ikke sort olie røg ( hvid.. som regel vand... sort den lidt dyre udgave er som regel olie ) , så måske en toppakning der er ved at give op, er det begge to der giver røg, eller der det kun den ene ?

• #3   11. jun 2020 Jeg vil mener at
    Hvid røg er vandamp. Forsvinder/fordamper mens det driver væk.
    Hvid-Blålig røg er motorolie. Hænger i lufter mens det driver væk. Fordamper ikke.
    Sort røg er for meget brændstof.
    Det kan være at motorolien er gammel og trænger til skift. Og vil anbefale at hælde noget motor rens i inden det gamle hældes ud.
    Set kan være af ventil flektore (pakningerne omkring ventil stammerne) er blevet stive og satte. Eller at stempelringene hænger i sporet de sidder i, syntes at huske der findes også et kemikalie man kan hælde ned på toppen af stemplet for at løsne og rensen ud.
    evt.
    https://www.belladd.dk/da/produkter/servicerens-2b-detail.html

Følg altid vejledningen for det valgte produkt.

er det diesel eller benzin?

• Jacob H
    Jacob H Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #4   11. jun 2020 Generelt kan man sige, at rigtig mange Volvo motorer ryger. Jeg syntes ikke det ser voldsomt ud, men de bliver jo ej heller belastet.
    Hvis motorerne har fået lavet service og der er tilsat aditiv i brændstoffet, ville jeg prøve at sejle med dem før jeg gjorde yderligere.

• Jonatan K
    Jonatan K Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Svar: 3
    #5   11. jun 2020 Tak for alle svarene. Jeg ved at den tidligere ejer fik hovedrenoveret den ene sidste år hvor der blandt andet blev skiftet turbo. Men de ryger lige meget begge to. Jeg har så heller ikke haft dem helt oppe i temperatur kun ca. 60 grader. Jeg overvejer også lidt on det kan være dårlig diesel? Men ja en motorens og olie skift er nok givet godt ud når nu man ikke rigtig kender historien på dem.

• Jacob H
    Jacob H Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #6   12. jun 2020 Lige en slut kommentar. Købte for nylig original Volvo olie til mine Volvo motorer hos BM Marine i Køge og blev positivt overrasket over prisen.
    Giv dine motorer en god olie.

• #7   12. jun 2020 Den flygtige hvide røg opstår fordi kølevandet bliver blandet med den varme udstødning og derved fordamper.
    men derfor kan det jo stadig være en go ide med en gang dyserens måske noget BellAdd el. lign.

• #9   12. jun 2020 Super. Så er jeg mere rolig. Jeg er nu også ret overbevist om at tidligere ejer fik skiftet olie da den blev hevet op. Den er ihvertfald dejlig lys og gennemsigtig.

Kommentér på:
Motor røg

Annonce