{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
494 visninger | Oprettet:

Peetz
Peetz
Tilmeldt:
30. aug 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Maxum 2800 scr {{forumTopicSubject}}

Hej.

Lige et spørgsmål. Jeg er ved at købe ovenstående båd. Den har ikke 230 volt når der sejles. Vil gerne have muligheden for at lave kaffe og evt at kunne se fjernsyn ( hvis det monteres) når vi ligger for anker. Alt teknik er samlet i et skab, hvor landstrømmen går ind i båden. Er set vanskeligt at lave så der er 230 volt under sejlads og hvad skal der evt bruges?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maxum 2800 scr
  • #1   28. jul 2020 Hej,
    Jeg har købt en omformer fra 12V til 230V som jeg kan bruge når min båd ikke er i havn, men kun til ladning af diverse elektronik med 230V lader og evt. mindre fjernsyn osv., 150W.
    Prisen var nogle få hundrede kroner, ikke marine kvalitet, tages med de få gange årlig jeg er på heldagstur eller mere i min daycruiser, som primært bruges som fiskebåd.
    De kan købes meget større men så skal der voldsom batteri til for at trække, skal du benytte en kaffemaskine skal der mere end et standard batteri til.
    Derudover har jeg lige købt en Origo 3000 til at lave mad/kaffe m.v. på.
    /Peter



  • #2   29. jul 2020 se mit indslag lige over dit.

  • #5   29. jul 2020 Jeg har testet diverse opsætninger da jeg arbejder med båd el til daglig. Til Nesprasso maskinen skal du bruge en god stor inverter. Vores er på 2000 watt da kaffemaskinen når 1850 watt når den presser. En almindelig kaffemaskine bruger ca. 1000 watt. Vores miniovn har luftvarme, varme oppe og nede og kan køre 1 time og 26 minutter pr. 100 ampere.
    Det med at mangle strøm til lys mm. er kun et spørgsmål om opsætning. Vores inverter er sat til at lukke ved 11,8 volt hvilket også er lavt ved et 12 volts anlæg, men LED lyset kan stadig lyse. Et batteri der måler 12,2 volt er ca. 50% afladt.
    En inverter af god kvalitet bruger mindre strøm til at lave 230 volt for der er jo et tab gennem elektroniken, kabler ovs. Og kabellængde er yderst vigtig i denne opsætning. Jeg bruger 70kv. til vores. Med 35kv. kom der batterialarm efter 7 minutter (det vidste jeg godt, men skulle lige teste for sjov).
    Der er meget mere, men spørgsmålet er hvad er dine ønsker, hvad skal du bruge 230 volt til ud over kaffemaskinen ?


  • Peetz
    Peetz Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #6   29. jul 2020 Martin.

    Er der forskel på frekvens/sinus i omformere? Jeg har en ( ældre) 2000w liggende. Jeg prøvede for sjov at sætte den på nuværende båd og så sætte kaffemaskinen til (moccamaster). Den lyste i tænd/sluk med bryggede ikke. Elkedel trækker den dog fint.

    Jeg tænker generelt at apparater på 230V er billigere end dem på 12V. Så leger lidt med tanken om at tilslutte:
    Fjernsyn
    Kaffemaskine
    Antenne ( digital)
    Wifi
    Og?
    Løbende i båden hvis jeg handler. Dog behøver alle ting ikke at være tændt på samme tid.


  • #7   29. jul 2020 Jeg kan huske der var en 2800 til salg i Julesminde. Er det den ? For den står flot 🙂

Kommentér på:
Maxum 2800 scr

Annonce