{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
200 visninger | Oprettet:

Glasfiber båd uden bundmaling {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har købt mig en Crownline 180BR fra 2006 som ikke er bundmalet.
Den har altid stået på en trailer og altid taget op efter brug, sker der noget ved at lade den ligge i vandet nogle dage af gangen (Limfjorden) for at undgå rengøring og buge tiden på i og optagning af den.
Har læst at glasfiberen ikke er tæt og med tiden vil trænge vand ind - men er det på langt sigt eller allerede på kort sigt? Planen er at sætte den i fredag formiddag og tage op søndag eftermiddag.

Kommentarer på:  Glasfiber båd uden bundmaling
  • #1   29. jul Hej,

Jeg købte en trailerbåd uden bundmaling for 1 år siden og lagde den i Limfjorden, kontrollerede efter 1 uge, da var der stort set ingen begroning, så gik der godt en måned inden jeg tog den op for at bundmale, da var der begroning og rurer.
    Nogle dage ville jeg ikke være bange for.
    /Peter

• #2   29. jul En snorkel tur og en skraber... bundmaling er sikkert fint og godt og alt muligt men kæft det er noget lort at få af igen..

• #3   29. jul Der kommer ikke begroning på bunden over en weekend, og det bekymre ikke mig at min egen båd ligger et par dage uden bundmaling.
    Vasker altid lige båden af når den kommer på traileren igen..

• #4   29. jul Hej Morten.
    Du kan sagtens lade den ligge i vandet en uge eller to uden bundmaling, måske skal den så lige tørres over med en børste eller ligende. Ja den vil suge lidt vand men ikke noget nævneværdigt, snakkede engang med en fra et værft hvor de sagde at store sejlbåde suger ca. 100 liter over et år.
    Jeg gør nøjagtigt det samme som dig med min jolle.
    Og har lige brugt en hel masse tid og kræfter på at fjerne min bundmaling, det gav mig ca. 5 kb. Så hvis den ikke skal ligge i hele sommeren, ville jeg ikke male den.

• #5   29. jul Husk hvis du finde på at bundmale den, så bliver bunden mere ru, og du mister en lille smule tophastighed. Så undgå at male den hvis du kan. Find evt en god og egnet voks, og giv den et par gange af det i stedet.

• #6   30. jul Du bør give den 3 lag epoxy maling uanset hvad. Bundmalingen hjælper på begroning og kan sagtens undværes, men epoxy sørger for at den ikke suger vand og får osmose (glasfiberpest).
    Jeg tror dog ikke det er et problem på så få dage. Men man skal ikke lægge en glasfiberbåd permanent i vandet uden epoxy.

Læs evt mere her smiley
    https://www.hempelyacht.dk/~/media/Sites/hempelyacht-dk/files/2018/Paint-Manual-2018-DK.pdf

Kommentér på:
Glasfiber båd uden bundmaling

x