{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.562 visninger | Oprettet:

Levetid udenbordsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Yamaha 40 HK fra 2006 på min Drago båd. Den er ikke helt pålidelig mere, efter en halv til en times sejllads vil den ikke gå i tomgang, hvilket jo er et stort problem ved gearskift og ved langsom fremdrift i havnen. Når motoren har kølet af en times tid kører den fint igen.

Mekanikeren har dødsdømt karburatorerne. De har været adskilt og renset, det hjalp lidt tid, men nu er den tal igen. Jeg skal ofre 7.000 - 10.000 kr. på nye karburatorer, alternativt en helt ny motor da han ikke mener at der er ret mange timer tilbage i den.

Skal jeg lyttet til mekanikerens råd og få mig en ny motor?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Levetid udenbordsmotor
  • #2   26. sep 2020 Det en karburator som regel dør af, er hvis der er for mange der har skruet i den. og tingene er blevet overspændt og knoklet. Ellers er det sjælden at de bliver slidt op, og mener også at yamaha er rigtig god kvalitet. Så det burde ikke være mekanikken der allerede er slidt op. Hvis ellers den er blevet ordentlig vedligeholdt gennem årene.

  • #3   26. sep 2020 Der fandtes motorer fra starten af 1900 tallet der køre ubeklageligt idag.. så en motor kan sagtes holde længe hvis de får lidt service en gang i mellem..

  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #4   26. sep 2020 Jeg har en Yamaha 50 geto fra 1995 2 takt og den køre upåklageligt, renser karburatorene (3 stk) med et par års mellem rum ......de bliver skilt helt ad og renset (der er sjældent noget skidt i ) ingen slidte lejer i hverken top eller bund og den er blevet brugt meget.....bruger også gode olier til forbrænding og gear.....der er mange år i den endnu.....den glade ejer af Yamaha 50hp

    profilbillede
  • #5   26. sep 2020 Ole B, Jeg ville prøve at snakke med en anden mekanikker, hvis jeg var dig.


  • #6   26. sep 2020 Hvis en motor kører fint den første halve time er det som regel ikke karburatoren der er problemet. Men defekt tændspole ell. Cdi boks. Fejlen er der først når motoren er driftvarm, og væk igen når den bliver kold.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #8   26. sep 2020 Min 30 HK evinrude fra start 90 kører også også upåklageligt, skal bare have et par timers kærlighed om året, så giver den resten af året, står ude hele året, så det er nok bare lidt omsorg den mangler

  • #9   26. sep 2020 Jeg synes også det lyder som om det er noget andet end karburatorerne.
    Er de stoppede af korrosion og indtørrede rester fra benzin vil en ultralydsrensning sikkert gøre meget i de små kanaler. Man kan købe en til briller for under 1000 kr, og kan man selv skille sagerne ad, er der noget til en fredag/lørdag hvor konen skal se vild med dans.
    Jeg ville nok mere jagte noget i benzinen/tanken.
    Tændingen er ikke udelukket, men det lyder lidt mystisk at tændingen først fejler noget når den er varm. Tændingen er mest presset i starten med fugt, uens blandingsforhold og halvt opladet batteri.
    Hvad med at prøve at suge benzin fra en dunk i med et stykke klar slange lige inden sugepumpen?
    Har du ikke lidt flere motordata? 2-takt 4-takt?
    I øvrigt - er selv mest tilhænger af 4 takt af flere grunde. Fx er smøresystemet meget mere kontrolleret med trykovervågning og bedre temperaturkontrol. Har hørt at en god 4t Yamaha holder 2-3000 timer, på Grønland op til 5000 timer.
    Ikke at en 2T er dårlig, den har har meget færre komponenter, er lettere, men er af samme grund en mere simpel konstruktion med flere kompromis'er, specielt på smøring.
    Har selv en lille super Tohatsu 2t.


  • #10   26. sep 2020 Obs: glemte lige: Der er ikke noget der stikker "fuel stabilizer"
    Plæneklipper, hækklipper, kædesav og ikke mindst påhængsmotor.
    Starter meget hurtigere året efter. Præcis hvorfor har jeg ikke fundet ud af, men det virker.


  • #11   28. sep 2020 Jeg havde en 115 hk Yamaha på min gamle speedbåd og havde konstant problemer med skidt i de 2 nederste karburatoer så motoren gik ujævnt ved fuld gas og gik kun på 3 cylindre i tomgang så fik jeg et godt råd af min nu afdøde ven Leif Hansen fra Kalundborg.
    Vi monterede 1 udvendigt benzin / vandudskildnings filter som kostede 2-300 kr og derefter var problemet løst og jeg sejlede 2-3 år med denne motor uden problemer.
    Jeg har herefter erfaret at især Yamaha karburatoer er hysteriske men efter montering af dette kompi filter er problemet blevet løst


  • #12   28. sep 2020 Hasse, når man nu tænke over det, så det giver god mening det du siger, med at det er de nederste der døjer. For vand og det meste snavs er oftes tungere end benzinen og synker derfor til bunds. smiley

  • #13   29. sep 2020 Skidt i de Øverste eller nederste karburator er ligefremt ! Hvis der er externt
    benzinfilter / vandudskilder så kommer der hvalen skidt eller vand op til motoren


  • karsten e
    karsten e Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
    #14   1. okt 2020 Jeg har haft en lille 4 hk motor med samme problem. Det viste sig, at det var O-ringen i motortilslutningen på benzinslangen, der havde fået en revne (jeg havde nok vendt stikket forkert). Efter montering af nyt stik forsvandt fejlen. Motoren trak falsk luft ind og det dur ikke. Slet ikke ved tomgang.


  • Gunnar J
    Gunnar J Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 12 Svar: 1
    #15   1. okt 2020 Har en Yamaha 40hk takt og den gik også ud når den bliver varm ved tomgang men kunne nøjes med at skrue tomgangen lidt op til omkring 800-900 omdr. og der har ikke været noget siden.

  • Niels R
    Niels R Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #16   1. okt 2020 Hvis det er en 4 takt, så kan det være den trænger til en ventil justering, når den bliver varm så lukker ventilen ikke helt i og det kan hurtigt koste en hel del mere hvis det ikke bliver lavet, bla stempler mm.

  • #17   1. okt 2020 Tak for jeres svar. Det er en 4T motor som jeg købte for 5 år siden af noget familie. Sælger havde også haft lidt knas med motoren ind mellem. Mens han har haft båden var det en trailerbåd hvilket også kunne ses på krom og kaleshe. Efter jeg købte den har den ligget i vandet gennem sommer sæsonen med oplagring om vinteren.

    Alle jeres kommentarer er meget velkomne og jeg tager en snak med mekanikeren igen. Det ville selvfølgelig være betryggende at købe en ny motor - især hvis jeg skal lokke fruen med på Isefjorden igen - men det en dæleme også mange penge.

    Jeg ville godt kunne finde ud af at skrue og justere på motoren, men da jeg er en mongol mht mekanik er jeg nødt til at have en til at fortælle hvad og hvor jeg skal skrue og justere.


  • #18   2. okt 2020 Jeg ville nu prøve at få en anden mekaniker, til at undersøge den. Var inde og kigge dine billeder, og din motor ser jo ikke så gammel ud.
    Men det sikre valg er jo at købe nyt. En ny 40hk koster vel omkring 40.000,-


  • #19   2. okt 2020 Hej Karsten e.
    Hvor købte du den O - ring ?
    Jeg har samme problem med min Honda 10 HK/ 4 takt.
    Har renset tændrør og benzinfilter. Har også justeret tomgang lidt op.
    Det er hjulpet, men ikke helt godt nok.
    Mvh Allan P


  • #20   2. okt 2020 Tak Thomas M. Ja det er jo altid klogt at få en second opinion. Jeg går lige på udkig efter en anden mekaniker

  • #21   2. okt 2020 Og Ole B. og hvis du får en ny mekaniker på, så bed han tage en kompressions test både kold og varm. Hvis den kolde er nogenlunde ok og den varme adskiller sig væsentlig på en cylinder. Så er det nok en ventil i topstykket der er tæret eller måske justeret for stram. I begge tilfælde kræver det at man får topstykket af og i bedste fald kan slibe ventilen tæt igen. Hvis han vil give et tilbud på reparationen, kan man jo altid overveje om omkostningerne med at renovere et topstykke, kontra sikkerheden i at løse problemet med den nye motor. Og hvis båden kan bære en større motor ville jeg overveje det da en større motor har mere overskud og sejler cruise hastighed med mindre omdr. Og det er også lidt sjovere med mere power smiley smiley

  • niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 11
    #22   8. okt 2020 Erfaringer fra forskellige knallerter motorcykler gennem et 66år langt liv siger mig at hvis motoren kør godt koldstartet og indtil den bliver varm, så et fejlen ikke i kaburatoren, måske i brændstoffet. Har du benzin opbevaret på et koldt betongulv og luftventilen er åben dannes der kondensvand i benzinen. Prøv adjetiv tilsætning til benzin og diesel som fjerner fugt fra brændstoffet. Hvis ikke det hjælper så skift tændrør tændrørshætte tændingskabel tændspole. Har du precist rigtigt typenr reservedels nr. kan du købe det billigt på E- Bay internet handel. Giv det til melanikeren og sig til ham om at skifte det. Er det en 2 takter så brug kun marine 2T olie. Det til knallerter brænder først ved højere temp. og duer ikke til marine 2 Taktere. Hvis motoren er slidt op, reagerer den sommetider ved ikke at køre godt når den bliver varm. Det er let at kontrollere med en kompressionstest som de fleste værksteder kan lave. Holdrr den ikke kompression, så smid den på skrotdyngen inden den koster flere penge og køb en anden, ikke nødvendigvis ny. Købt ved forhandlerhar du en garanti i begyndelsen. Husk E 5 benzin E 10 indeholder mere vand. Det har man ikke nogetsomhelst at bruge til i en bådmotor.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #23   8. okt 2020 >E10 indeholder ikke mere vand end E5, men det kan trække mere vand..



  • niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 11
    #24   9. okt 2020 Ved det godt. ✅

  • karsten e
    karsten e Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
    #25   9. okt 2020 Allan P. Jeg satte et helt nyt benzinstik på.

Kommentér på:
Levetid udenbordsmotor

Annonce