{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
270 visninger | Oprettet:

Køling indenbordsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 1972 amerikaner speedbåd indenbords med z-drev.
Sidste tur på vandet blev den varm på kølevandet.
Impeller er ny, så ikke der problemet opstår.
Sikkert stoppet i kølekanaler I motor, så blev forslået at gennemskylle med halv eddike/halv vand.
Hev den på land og startede op med eddike I en stor balje.
Gjorde det af 2 omgange og, vandet i baljen var superskummelt.
Da jeg ville køre ferskvand igennem, kunne motor ikke længere suge, så der må være opstået en prop af okker/kalk/skidt.
Efter 14 dage med eddike i motor, fik jeg hul på det vha. vådstøvsuger på værkstedet.
Har jeg gjort det rigtigt, da jeg ikke kender motorens opbygning og kølefunktion?
Se billeder for forklaring på mit forsøg.
Afmontering af toppen på termostathus.
Termostat fjernet.
Afblænding af kølevand ind fra impeller.
Kraftigt sug på kølevand til motor.
Tilførsel af ferskvand i termostathus.
Med det kraftige sug kunne jeg tømme motor for eddikeopløsning.
Med sug kunne jeg tilsætte ferskvand direkte i termostathuset, hvor der var kraftigt undertryk.
Endelige og vigtigste spørgsmål:
Har jeg gjort noget rigtigt, og kan jeg vide mig sikker på, der er flow igennem motor til køling fremover.
Eller skal jeg gøre noget helt andet?
Gode råd og kommentarer modtages med kyshånd.

Kommentarer på:  Køling indenbordsmotor
  • #1   10. okt

profilbillede
  • #2   10. okt Det turde jeg ikke sejle ud på åbent hav med smiley .
    Ville skille det hele ad og gennemgå det fra en ende af.
    Rense og nye pakninger.

• #3   11. okt Hej Frederik
    Du har som sådan ikke gjordt noget forkert, men problemet ligger i at køl kanalerne rund om cylindrene er som kamre rundt om cylindrene, lidt lige som væggene på en flaske. Så med din udsyring som der som sådan Ikke er noget forkert i kan du risikere at bunden af dine køl kapper er fulde af kalk flager og andet skidt, dette resultere i at der ikke er tilstrækkeligt med køling rundt om bunden på foringerne. Der er desværre kun en løsning og det er at flå toppen af motoren og grave det ud der måtte være der. Kan kun sige det sådan at de veteran motorer jeg går og leger med der hjemme, der har mange “Frost sprængninger” i bunden af køl kamrene grundet rust flager der pakker op og udvider sig. Hvis du vælger ikke at afmontere toppen, ville jeg være betænkelig ved lange ture til at starte med og med meget jævne mellemrum (10min) tjekke temperaturen lokalt diverse steder på motoren. Først efter adskillige ture uden problemer ville jeg begynde at tage den lidt med ro meeen stadig være noget på vagt. Selve blokke må helst ikke blive meget mere en godt hånd lun for ved 60 grader begynder salt at udfældes, og det vil kun give dig flere problemer.
    Hilsen Rasmus

• #4   12. okt Tusind tak for ufdørligt svar.
    Har ovevejet at skille den ad, men er nervøs for hvor mange problemer, der opstår undervejs.
    Tror jeg vil overveje yderlige udsyring hen over vinteren, da der nu er kommet hul igennem.
    Opstart til foråret, må blive efter din anvisning.

• #5   12. okt Går ud fra det er en saltvands kølet motor. I de tilfælde jeg har hørt om har problemerne været manifolde og knæ.
    Alt kølevand skal den vej igennem for at komme ud i udstødningen.
    Har du tjekket det

• #6   13. okt De ryger af inden længe, da pakning til manifold alligevel er utæt.
    Dog er det sikkert, at det slam jeg fik ud af motoren var en stor del af problemet.
    Tak for kommentaren og ja den er saltvandskølet

Kommentér på:
Køling indenbordsmotor

x