{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.389 visninger | Oprettet:

Hjælp til propeller mål {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen hvad indikere disse må, når de er anført på en propeller feks 13 x 13 R eller 14 x 11 L jeg vil tro at R og L er drejnings retningen på propellen,men hvad er de andre? En af dem er vel stigningen?

Har selv en propeller der må være for stor, tror jeg. Hvad er konsekvensen af det enlig sejler omkring 22 kb på 4000 omd, vil jeg få mere eller mindre fart ved korrekt propeller. Min motor er en Volvo B 20 115 hk og den er oplyst til en Max 5100 omdrejninger og med den propeller jeg sejler med nu, kan jeg Max få den op på 4000 omdrejninger og det er en 13 x 13 propeller hvad bør jeg så vælge af propeller når det jeg kan vælge imellem.
14x11, 13x13, 14x13, 13x14, 13x15, 14x15

håber i kan hjælpe mig


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til propeller mål
  • #1   6. apr 2015 Det første tal angiver propeldiameteren.
    Det andet tal angiver stigningen på propellen
    "R" eller "L" angiver om propellen roterer "højre" eller "venstre" om...på engelsk


  • #2   6. apr 2015 okay tak. hr jeg så forstået det rigtig når jeg så konkludere at jeg bær vælge den der hedder 14*11? ved du hvad følgeskaden er ved at sejle med for stor propeller.?

  • #3   6. apr 2015 Hej Ian,
    hvis du skifter til en 14*11 så ændrer du ikke nævneværdigt på dine omdr. (måske +-100 rpm) du vil "bare" få sænket din tophastighed (og få en lille bedring i acceleration) hvis du vil øge din tophastighed (med et par knob eller 4) skal du ned i diameter så skruen kan få flere omdrejninger (igen så motoren ligger hvor den yder mest) men beholde den stigning du har nu. - problemet i det er at alt efter hvilken udformning og vægt din båd har. så risikerer du at få øget den hastighed vandet "pustes" bagud (pga. øget rpm.) men at mængden af vand der "pustes" bagud ikke er tilstrækkelig (pga. den lavere diameter) til at din båd flyttes hurtigere frem (den forbandede Newton og alle hans love):-( og så står du igen med en båd der sejler 22knob - og den eneste forskel er at den nu bruger mere brændstof og i øvrigt larmer noget mere også - med andre ord Velkommen til alle motorbåds ejeres yndlings HELVEDE - nemlig skrue valg......

    gør alt hvad du kan for at låne dig frem indtil du finder den der føles rigtig for dig og din båd.
    god jagt.

    hov - endelig så kan det jo også være at det setup du har nu er perfekt - meen at den B20'er måske har sendt 20-30 af hestene på græs og ikke gider kalde dem ind før du har foræret den 4 nye tændrør og en elektronisk tænding eller lign.


  • #4   6. apr 2015 Okay tusinde tak for lesson:) ved du hvor man kan købe en elektronisk tændning. Båden er en norsk skibsplast sea master 17 fod vægt er ca 1200 kg.

  • #5   6. apr 2015 Søren H: det lyder ikke rigtigt - han skal ikke ned i diameter, men ned i stigning. 1" ned i stigning giver ca. 200 omdrejninger mere.
    Ian P: Det lyder umiddelbart lidt forkert at du mangler 1100 omdrejninger med en 13x13 på den båd. Kunne det være et motor problem?


  • #6   6. apr 2015 @anders : det er det der hele problematikken med skrue valg (de fysiske love kommer man ikke uden om) men hvad er det man vil, "bare have flere omdrejninger" så er der 4 måder - nemlig: båd med mindre "drag" (den er den sværeste men også den der giver bedst på alle fronter), kraftigere motor(giver både acc og top), propel med mindre diameter(giver flere rpm og derved højere "stråle hastighed" og måske topfart, men mindre masse der flyttes = mindre acc), og endelig propel med mindre stigning (højere rpm, mere masse der flyttes = bedre acc men måske lavere top).

    det er den "rå" teori men dertil kommer så skrog type, udformning osv.osv.
    1" ned i stigning giver ca. det samme i omdrejninger som 1" ned i diameter - forskellen er om det er vandmængden du flytter der reduceres eller om det er hastigheden du flytter det med der reduceres.


  • #7   6. apr 2015 Hmm der sad en noget mindre skrue på før en 13x9 som var slidt/ dlebet ned til 12x9 med skader osv. Der sejlede den 19 km/t med 6100 omdrejninger. Så tænker jeg har en anden 13x13 med lidt skader kunne få den slebet ned til 12x13 og så måske en elektronisk tændning? Forresten nogen der ved hvor den kan købes?

  • #8   6. apr 2015 Søren H: det skal jeg ikke kloge mig på, men du er den første/eneste jeg har hørt sige at diameteren har en afgørende betydning for omdrejningerne .....

  • #10   7. apr 2015 er der ikke noget der skal købes her i landet eller i eu

  • #12   7. apr 2015 Hej, jeg har accu spark på min aq130c (b20) og det virker rigtig godt, jeg købte den direkte i england ved selve firmaet, og montering er ret nem.

    Hvad din propel angår, kan jeg ikke forstå du er så langt nede i str på propel. Hvilken en motor udgave er der i din? for hvis det oprindeligt kun er en bilmotor, kan den jo have ned til 75 hk.
    Det som er std på min båd 25fod, 1500kg volvo penta aq 280 drev med 1:2.15 gearing er 15x14 og den tager ca 4700 omdrejninger ved wot (maks gas) men den har jo os 130 hk, på en motor som jeg ved der er justeret 100% korrekt ind.


Kommentér på:
Hjælp til propeller mål

Annonce