{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
384 visninger | Oprettet:

Ventil til selvlæns? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har kig på en ventil til selvlæns på min limbo jeg bruger til stang fiskeri

Min tanke var at den selv skulle lænse når jeg sejler.
Den gør det nu hvor vi så her monteret en prop indvendigt vi selv skal fjerne når den skal lænse men der må kunne fåes en ventil der gør arbejdet.
Altså lukket når ikke der er sug i den anden ende.
Når båden er i fart kommer der sug i skroggennemføringen

Der kan fåes flere løsninger
En kontraventil til slange montering
Og nogle forskellige skrog gennemføringer med udvendige og indvendige “klap ventiler”

Har i selvlæns på jeres både og hvordan er dette lavet.
Fungere det godt.

Kommentarer på:  Ventil til selvlæns?
  • #3   3. dec 2020 Hej Patrick
    Har ikke selv nogen ventil men har tænkt meget over om man kunne gøre noget. Men den første du foreslår skal som regel have et tryk på 0,2 til 0,5 bar for at åbne svarende til 2-5 m vand. Den sidste model er jeg ikke sikker på vil slutte 100% tæt og slet ikke hvis der kommer et stykke tang i.
    Mine tanker har kredset om en lille ejektor pumpe man montere udvendigt som så pumper når båden sejler, og så en slange op over rælingen og ned i lænse brønden. Og så er der den simple, monter en kuglehane indvendig eller udvendig med et forlænget håndtag.
    Hilsen Rasmus

• #4   3. dec 2020 Rasmus hvad mener du med svarende til 2-5 meter vand?

Når båden sejler er der jo sug på.

Stort set alle mob både har er selv lænse system så jeg ved det kan lade sig gøre med en ventil.
    Så alle mulige andre løsninger er ikke interessant for mig.

Og jeg skal intet have op over rælingen alt skal gemmes væk.

Så enten skal det være en skal der bare være en lænsepumpe eller også skal det være en ventil men jeg vil foretrække ventilen.

• #5   3. dec 2020 Hej Patrick
    0,2 bar = 2 meter vandsøjle og så videre.
    På MOB og FRB både er det man kalder selvlændsende, hvilket betyder at dørken i båden er i niveau eller højer oppe en vand spejlet, så her har man som regel monteret to store gennemføringer i vandspejl højde hvorpå man på ydersiden har monteret en 40-50cm brandslange som holdes oppe af et stykke snor. Hvis der så skal lænses slækkes snoren og vand kan løbe ind og ud af båden.
    Har ikke set noget selvlændsende ventil system på nogen båd hvor båden ikke har dørken over vandspejlet. For hvis den fejler synker båden.
    Hilsen Rasmus.

• #6   3. dec 2020 Her kan du se hvordan det er lavet på en FRB

profilbillede
  • #7   3. dec 2020 Forstår ikke hvor du vil hen med de 0,2 bar
    Jeg vil komme til at have udløbet max 15 cm under overfladen.

Og på de MOB både jeg har set har der ingen snor været på brand slangen.

Og jeg har også set løsninger uden brandslange.

Jeg kender også godt løsningen hvor dækket et højere end vandspejlet men der er også mange både hvor det ikke er tilfældet.

Som sagt jeg ved det kan lade sig gøre med en ventil for jeg har det det flere gange.

Rasmus du skriver hvis den fejler synker båden.
    Det har du ikke ret i.
    Den kan laves på flere måder.

Den mest primitive måde er en skroggennemføring med en slange på som starter under vandlinjen køre over vandlinjen og så ned hvor den skal suge vandet fra.

Men den KAN laves med en ventil også.

Her er den helt primitive købe løsning.
    Der skal op over rælingen.
    Den kan man også skjule inde i båden.

• #8   3. dec 2020 Rasmus

Der har siddet sådan er system på før
    https://www.marineudstyr.dk/gummimembran-til-skrog-gennemfoering.html
    Det havde ingen problemet med at holde vandet ude.
    Der var bare ikke sug nok i så jeg har fjernet krydset og membranen for der skulle komme gang i den og derfor bruger vi proppen når vi ligger stille

• #9   3. dec 2020 Hej Patrick.
    Der jeg vil hen med de 0,2bar er at den fjeder der holder ventilen lukket kræver en hvis påvirkning og den er sjældent under 0,2bar og som sagt for at opnå det tryk skal man teoretisk have 2 meter vandsøjle hvilket jo er lidt upraktisk i en lille båd. Ja ved at den vil starte med at åbne før men for at opnå ful åben tilstand skal trykket op på 0,2 bar.
    Alle de MOB og FRB både jeg har sejlet med er de alle sammen bygget som selv lænsende både, de har ikke nogen ventil eller noget andet. Brandslangen er primært installeret for at forhindre vand i at komme ind når man bakker med båden, under normal sejlads ligger den i vandet og man kan se vandet skvulpe ind og ud af båden.
    Den model du snakker om med krydset og gummiflappen har en medfølgende prop som burde installeres når der ikke er brug for lænse funktionen, tror ikke fabrikanten vil give nogen garanti for at den kan holde tæt i længden.
    Den du omtaler med slangen er egentlig den jeg henviste til med ejektor pumpe effekten, den kan bygges på flere måder men kræver at slangen til en hver tid ligger højere en vandspejlet nogensinde kommer og at suge siden bliver udsat for en ejektor effekt.

Det er samme princip som i en Bailer men den skal også påvirkes manuelt for at åbne og lukke.

Hvis du har en almindelig jolle som ikke er selvlændsende og din bundprop/kontra ventil fejler, så synker lortet sku.

Hilsen Rasmus

• #10   3. dec 2020 Jeg har heller ikke efterspurgt nogen garanti, har jeg?

Og med hensyn til at få ventilen til at åbne så kommer det jo mere og mere sug i ventilen ved højere fart

Og nu har vi en prop indvendigt Som jeg havde tiltænkt vi skulle have på det nye system også.
    Men som bare skulle være med i båden altid og ikke monteret før der er problemer.
    Og jeg forventer ikke et system som holder 20 år.
    Med denne hobby må man beregne vedligehold
    Og kontrollere tilstanden af sit udstyr jævnligt

• #11   3. dec 2020 Tror at hvis du vil have noget med så lille modstand som mulig og med så lidt vedligehold og mest mulig sikkerhed er dette nok den beste model.

profilbillede
  • #12   3. dec 2020 Nu ser vi om der kommer andre ideer.

Den tanke har jeg haft.

• #13   3. dec 2020 Har tidligere haft en Crescent 506 med selvlæns, hvor dørken var hævet Ca 5 cm over vandlinjen og stod der 2 personer agter var der vand på den halve meter agter hvis den manuelle ventil ikke var lukket .
    Nu har jeg limbo 5000 med en 12v lænsepumpe med neviauafbryder det er nok bedste løsning til mit behov og simpelt at lave i de fleste både.. Men det er jo også et spørgsmål om behov.

• #15   4. dec 2020 Steen B
    Men så har du heller ikke haft en kontraventil eller tilbageløbs blokering

• #16   4. dec 2020 jeg kan også forsvare min tanke lidt i forhold til lænsepumpen

Hvis vi har en lænsepumpe som sidder i vandlinjen og nogle gange er under eller altid er under.

Samtidig med at slangen og udblæsningen sidder under vandlinjen, så vil der altså også her komme vand ind i båden når pumpen ikke køre.
    Med mindre pumpen har en retur ventil af den ene eller den anden slags.

For det er ikke alle lænsepumper som er tilbageløbs sikret

Så den eneste fordel jeg ser ved lænsepumpen er den kan lænse når båden ligger stille

• #17   4. dec 2020 Hvis båden altid ligger i havnen, så køb en elektrisk pumpe med flyder start. Som pumper ud over vandlinjen, så tror jeg at jeg ville sove roligere om natten. En slange med forbindelse fra under vandlinjen og til indvendig køl er kun at bede om problemer. Og mon ikke der står skrevet et eller andet med småt i forsikrings betingelserne og forbehold her for. Så better safe than sorry. smiley smiley

• #18   4. dec 2020 Thomas M
    det er en trailer båd
    Den er aldrig efterladt i vandet ude af syne

• #20   6. dec 2020 Thomas
    Den øverste kunne jeg godt se lidt mening i men hvordan skulle det fungere med et dobbelt skrog?

Den nederste kan jeg ikke lige gennemskue

Kommentér på:
Ventil til selvlæns?

x