{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Glatning af glasfiber plade {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har taget bunden pladen ud af mit cockpit på min Granada 31, da den døjede med at holde tæt efter 30 år. kanterne på pladen havde fået nogle skader, hvor der var trængt vand ind i glasfiberen.

Har kun taget en vinkelsliber og pudset hele pladen ned til ren glasfiber. hvilket har resulteret i den er lidt ujævn nogle steder, så tænker jeg køber noget HEMPEL'S POLYGLOSS og smøre ud. hvorefter den får en gang med sandpapir.

Dog skal der lægges nyt glasfiber på, ville det være en ide at gøre inden eller efter man har spartlet ujævnhederne ud?

Der er tale om følgende produkt.
https://marinelageret.dk/baadpleje-og-vedligeholdelse-285/maling-olie-og-lak-1175/hempel-produkter-391/emaljer-maling-792/hempels-polygloss-78799.html?gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGlgK-oN68tBwK1tdT8iHPX_MveRShPMrmKB_90JYJtnt8uRs6kDDrEaAu3aEALw_wcB

Og her har i lige et billede af pladen hvis det har interesse.
https://imgur.com/p7REmIH


Kommentarer på:  Glatning af glasfiber plade
  • #2   22. jan 2021 Hej Rasmus,

    Har noget West System 105 (Epoxy Resin) og 206 (Hardener) hvor jeg kan tilføje lidt 403 microfibres til. tænker du det kan være passende til spartlen? Selv tænker jeg det muligvis bliver lidt hårdt og derfor også svært at forme efterfølgende?

    Med dug mener du glasfiber dug igå?


  • #4   22. jan 2021 Undskyld mine store forvirring, men der er simpelthen så mange produkter ved angår båd. smiley

    Så vidt jeg har forstået kan jeg bruge sådan noget her, til at jævne overfladen.
    https://marinelageret.dk/baadpleje-og-vedligeholdelse-285/glasfiber-reparationer-mm-1172/plastic-padding-plasti-dip-produkter-936/glasfiberspartel-til-glasfiber-arbejde-paa-baade-103247.html

    Skulle det nu gå helt galt ligger pladen heldigvis under et teak dæk, så det er ikke fordi det er noget man ser.


  • #6   23. jan 2021 Hej Rasmus,

    Jeg siger mange tak for hjælpen, tror jeg har nogenlunde styr på det nu. smiley


  • #7   24. jan 2021 du blander først rigtig spartel(polyester og silica/talkum/mikroglasballoner) så lægger du det glasfiber i polyester og slutter af med en flettet fin måtte. den giver du topcoat eller pu maling

  • #8   24. jan 2021 Altså først spartler jeg med "Glasfiberspartel" og smider så derefter en glasfiber måtte på?

  • #9   26. jan 2021 yes. nemmest at ligge måtten pænt hvis underlag er jævnt. men hvis der større huller kan det være det er nemmere at fylde dem op med stykker at måtte. se noget youtube eller lignende hvis du ikke har lavet det før. det vigtigste er at have alt klar inden du blander. og husk det rigtige sikkerhedsudstyr. når det er en bund ville jeg helt sikkert vælge noget af 900g kombi måtte

  • #10   26. jan 2021 Som jeg forstår det har du bundpladen ude af båden og det er den du har slebet.

    Jeg ville købe de billigste bygge flader der kan findes i bygge markedet og lave en plade der er stor nok til at dække hele den plade du nu står med.

    Så vil jeg ligge din glasfiber plade ovenpå træpladen og herefter ligge en liste helt tæt op af glasfiber pladen hele vejen rundt.

    Så har du en hel plan flade.
    Og så vil jeg såmænd bare lave en ny bundplade.

    Hvis du har slebet så meget at den er meget ujævn, så er der svært at få til at blive godt uden en masse spartel arbejde, hvis bundpladen så kan give sig lidt flækker det spartel du har lagt i for at jævne ud.

    Hvis du alligevel spartler og ligger en glasfiber måtte på, så kunne du dække det med et tæppe i bunden oven på pladen, det kan evt limes fast.

    Men efter at have set pladen ville jeg slet ikke overveje at rette den op men k stedet lave en ny.


Kommentér på:
Glatning af glasfiber plade

Annonce