{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.006 visninger | Oprettet:

Båden vil f.... Ikke plane #!?#$ ?? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har lige fået ny båd 15 fod. som efter sigende skulle plane ved 15 HK. Jeg har 20 HK på og har justeret så cavitationspladen nu er ca 3 cm under overfladen når den er i fart. Jeg tænker jo at den kommer højere op når den engang forhåbentligt planer.
Den gamle ikke planene 15 fods jolle sejlede 22 kmt med to mand.

Denne kan jeg kun få op på 20, Og 25 alene hvor jeg bevægede mig frem og tilbage.
Jeg står tilbage og tænker om det kan være propellen som skal ændres, jeg oplever at den lyder til at kunne mere, men at den lissom ikke kan af en grund.
Motoren lyder fin og meget lækker i tomgang og lyder fint ved gas også.
Kan jeg prøve at måle omdrejninger ved belastning og derved få en indikation eller hvad Søren jeg jeg prøve. Jeg er en smule bedst af at den sgu skal op og plane 😅
/Anders


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Båden vil f.... Ikke plane #!?#$ ??
  • #2   28. feb 2021 Hej Anders,
    Smid nogle billeder af din båd her i tråden eller opret et fotoalbum. Så vi kan se din båd, smiley smiley


  • #5   28. feb 2021 Jeg tror generelt at 15 fod båd skal bruge minimum 40 gerne 60HK. Hvis den allerede nu ikke planer er det spild af tid og penge på propel osv.

  • #7   28. feb 2021 Læg et par billeder op af båden set bagfra..

  • #8   1. mar 2021 Du skal finde ud af hvor mange omd den går med ved max gas, så bed mam hvad retning man skal gå i.....

  • #9   1. mar 2021 Beklager mit manglende svar, jeg har ikke fået notifikationer ved svar. Jeg opretter båden med billeder senere i dag.
    Det der undrer mig, er at der i denne artikel er beskrevet nærmest samme setup. Og her sejler de jo nærmest 31kmt med to personer. http://www.tohatsu.dk/Aviser/Tohatsu%20baadnyt%20maj%202007.pdf

    Jeg vender lige tilbage asap. Tusind tak for svar.


  • #11   1. mar 2021 Tak for svar Rasmus. Ja den er lidt vild hehe, men lettere at starte langt og så korte ned. Det startede jo med at min motor er kortbenet og det er derfor jeg lavede det oprindeligt. Ved godt det er lidt geo Gearløs agtig men ellers skulle jeg have en ny motor hvilket gjorde lidt ondt i pungen. Men min erfaring er så at jeg meget tydeligt kan se at det faktisk hjælper at rykke den når nu motoren er kort, så det har jeg da lært hehe. Men den artikel jeg linkede til er med en båd nærmest identisk med min og når de opnår 31 kmt så tænker jeg at de må kunne lade sig gøre hehe.
    Båden vejer trods alt kun 250kg.
    Men kan være jeg skal have en mindre drejning på propellen for at få bid. For jeg har den følelse at motoren gerne vil mere. Jeg kan nærmest ikke forlige mig med at min gamle nordeck 15 kunne sejle 22kmt og den var trods alt ikke nær så glat som denne.


  • #12   1. mar 2021 Det ser ud til at motoren er monteret alt for højt.
    Reelt burde du nok få motoren byttet til en med langt ben, hvis det er hvad der passer til båden.


  • #13   1. mar 2021 Uden og ville ødelægge stemningen , mener jeg den seaexplorer er halvplanene .
    Og de 20 hk er til den lave side .
    Jeg tror du skal kæmpe for hver kmt du vil finde .
    Start med of finde ud af omd ved fuld fart . Se om skruen passer .


  • #14   1. mar 2021 Den er beskrevet som planene alle steder. Og den skulle plane med 15 HK og må max monteres med 30. Den findes i flere versioner og der er den korrekt nok halv planene.
    Ja en lang benet var nok at foretrække men udover det lidt sjove look så er skruen korrekt placeret i vandet, eller kan hvertfald justeres så den er korrekt. Der er masser af beskrivelser om set back beslag og brackets så i princippet fejler den del ikke noget. Omend det ser lidt skørt ud hehe.
    Det der undrer mig er at det føles som om motoren vil mere men får ikke bid. Jeg vil hvertfald afsøge det med skruen for under alle omstændigheder skulle den da hvertfald kunne sejle hurtigere end Nordecken jeg havde før. Skroget er hvertfald meget fladere, lettere og glattere ☺️


  • #17   1. mar 2021 Jeg har haft den på agterspejlet og der er den lige to cm over bunden men den suger vildt meget luft. Så det var hvertfald No go.
    @jens den er højere end bunden, men når den er rykket tilbage skal den være det for ikke at drukne helt. Jeg havde den noget længere ned før og der druknede den totalt fordi vandet hæver sig igen bag efter båden. Jeg har ikke sejlet efter at have hævet den yderligere så der er lidt håb endnu. Og der vil jeg også måle omdrejninger ☺️


  • #18   1. mar 2021 Jeg vil give Nicolai K ret den er kun halvplanende.

    https://www.ostfynsbaadhandel.dk/seaexplorer/37-seaexplorer-465

    https://www.ostfynsbaadhandel.dk/seaexplorer/36-seaexplorer-465s

    Og max 30hk iflg ovenstående link.


  • #20   1. mar 2021 Det er forskelligt hvad der står, men her står planene https://jammerbugtmarine.dk/nye-baade/ og ham jeg købte af sagde den sprang op af vandet med 20 🤣 men det er også underordnet for mig, det der stadig undrer er at jeg trods alt ikke kan sejle hurtigere end den gamle. Må da kunne sejle hurtigere end 22 om det så er en halvplanene.
    I hører nærmere.

    PS det gode ved det store set back. Er at jeg har fået plads til en aktuator så jeg kan tilte motoren. Det fungerer super og kan varmt anbefales. 👍☺️


  • #22   1. mar 2021 Den båd burde kunne plane med 20 hk.

    Mit råd vil være at sælge motoren og købe en med langt ben, som den hæk er lavet til, det er ikke optimalt med set back plade, på en 15 fods vægtfølsom jolle. Vælger du en anden motor, så kan du også få de 5 - 10 hk mere. så båden bliver i plan ved sving og med tungere last.


  • #23   2. mar 2021 1 din motor sidder for højt
    2 yder din motor det den skal?
    3 20hk er nok i den lave ende, hvilket dog kunne afhjælpes med hydrofoils hvis de andre ting var i orden


  • #24   2. mar 2021 halløj i sejler land.
    Så er der nyt fra den (ikke) planene båd.
    Var ude her til aften efter at have hævet motoren og monteret, hvad der har vist sig at være de bedst spenderede 150kr i mit liv, en hydrofoil fra Thansen.

    Det var en vild forskel. Båden kunne nu lige præcist plane med mig selv i, Og den blev holdt perfekt lige hvor den før stejlende helt vildt. Den foil gjorde virkeligt underværker.
    Højden på motoren er nu perfekt og med mit aktuator styrede geo Gearløs beslag kan jeg tilte og trimme som det passer mig - Mega man optur.

    Jeg målte omdrejningerne og den afslørede faktisk at motoren kun gik 4400 omdrejninger ved fuld spjæld.
    Det får mig til at tænke at der må være noget mere at hente når arbejdsområdet for motoren er 4500 til 5500.

    Går ud fra stigningen skal være mindre men hvor meget mon, og vil det ændre noget? Den der sidder på nu hedder 9 1/4x11, hvad ville i sætte på?
    God aften i sejler land. 🛥️😀


  • #25   2. mar 2021 mener man siger ca 300-400rpm pr 2 tomme man går op eller ned i stigning

  • #27   2. mar 2021 24 kmt på GPS. Aner ikke om man kan plane med den hastighed men det føltes meget anderledes, den drejede super let og på bølgerne gik den hen over frem for igennem.
    Jeg tænker om jeg skal have en 4 bladet propel i lavere stigning eller bare gå ned to takker ned i stigning på en 3 bladet.


  • #29   3. mar 2021 Hmm nu har jeg bestilt en ny propel i to tommer mindre stigning. Men efter jeg har bestilt tænker jeg. Det får mig kun op i området 4800 rpm. Men det jeg ikke helt er med på, er om der skal være plads til acceleration hvis båden og farten får fat. Altså om det vil bevirke at den kan stige yderligere i omdrejninger under planing.
    Hvis ikke så burde jeg vel egentlig have en propel med mindst 4 tommer mindre pitch. ?? Den har et arbejdsområde mellem.4500 og 5500


  • #31   3. mar 2021 Tak Jens, mega brugbart. Jeg tror jeg prøver med en 8 tommer i stedet så. Det har da været lidt dyrt i propeller at lave det forsøg der? 😅

  • #33   3. mar 2021 @Rasmus
    Ja det er korrekt. Den ku slet ikke sejle med den der.
    Jeg er nysgerrig på hvorfor du tænker den er bedre tættere på agterspejlet? Når jeg har læst (en del) om brackets i USA, så virker det til at filosofien er further back - better whack, ok det fandt jeg selv på hehe, men altså jo længere tilbage jo bedre er hvad de skriver.

    Jeg er i syv sind med den propel kan simpelthen ikke læse om den mindre stigning også giver højere fart i det den bedre kan presse båden over plan grænsen når motoren er mere effektiv og derved få endnu højere fart.

    Ved du om en båd accelererer mere når først den planer. Eller om jeg bare skal køre regnestykket og gå tre tommer ned. I mit hovede vil det bare betyde samme hastighed men ved flere omdrejninger. Gir det mening? 🤔


  • #36   4. mar 2021 Ikke for at være lyseslukker, men som andre også hentyder til, så er det altså et halvplanende skrog. Og jeg er bange for at du ikke får den der wauuu oplevelse ud af de anstrengelser du gør.
    Du har en køl som giver modstand, og der er ingen "lifting strakes" som løfter båden ud af vandet.

    https://improvesailing.com/guides/semi-displacement-hulls-explained#semi-displacement-hulls-explained

    smiley


  • #38   6. mar 2021 Sjovt nok kan jeg ikke se at der er nogen der nævner at trådstarter bør tjekke omdrejningerne på motoren da det jo lyder som om at motoren lige er kommet på båden
    Så det er da temmelig sandsynligt at der bare sidder en standard propel på motoren


  • #40   6. mar 2021 Tak Hasse. Det er nemlig lige præcist hvad det er. Har lige monteret en 2 pitch under den, altså en pitch 9 i stedet for 11. Det er for koldt i Viborg i dag men skal snart ud og teste. Så prøver jeg om det hjælper lidt. Det tror jeg det gør. Skal jo altså ikke ræse svarene til en 120 HK. Men blot få det optimale ud af hvordan setuppet nu engang er. ☺️

  • #41   6. mar 2021 #38 Har du slet ikke læst tråden Hasse smiley
    Prøv at tjekke #24 og efterfølgende (og #3 som Morten R skriver).


  • #42   18. mar 2021 att Jens B
    Det kan godt være at jeg har overset det i denne rodebunke af en masse forslag
    men jeg syntes også at det er lidt tåbeligt at denne tråd overhovedet er blevet så lang
    for det er da lidt til grin at overhovedet tale om optimering med hastighed når det drejer sig om en jolle med 20 hk hvor jollen oven i købet slet ikke er planende.
    Jeg vil foreslå at trådstarter køber en egnet båd med en større motor hvis det er FART han vil have.


  • #43   18. mar 2021 @Hasse
    Hvis du nogensinde har skruet i en knallert eller leget med motorer, køretøjer, både, fly eller lign, så bør du da vide, at der kan optimeres på alt.

    Hvorfor skulle det ikke være lovligt at forsøge at få det bedste ud af det man har?

    I så fald er det da mystisk at der findes ting som finner, forskellige skruer, beslag og hvad ved jeg.

    Det drejer sig som skrevet om generel performance og ikke Warp speed.

    Du kører måske altid i første gear på din bil? For hvorfor skifte gear ? 🤣🤣

    Nu forholder det sig sådan at jeg faktisk har fået en hel del bedre performance ud af de tyve små heste, netop fordi der er kommet forslag her inde, så jeg er super godt tilfreds 👍☺️

    God dag 🙌


  • #44   28. mar 2021 att Anders T
    Du misforstår mig eller måske har jeg måske ikke formuleret mig rigtigt
    men jeg mener bare at det er temmelig begrænset hvor meget du kan vinde ved at investere i hydrofoils og flere proppeler til motoren når båden slet ikke er planende
    det eneste du rent faktisk KAN gøre er at sætte en motor på med langt ben der passer til båden og låne en omdrejningstæller og kontrollere om motoren kører med de rigtigt omdrejninger.
    Det er måske muligt at bruge en kortbenet motor men så vil den kavatere når du drejer og ikke sejle optimalt


  • #45   28. mar 2021 Jeg mener Seaexplorer 465s er helplanene -også selv om Østfyns Bådhandel skriver noget andet. Den er en af flere fabrikater, der nærmest er en kopi af Crescent 465 Standard / Trader / Flex, altså en meget fladbundet jolle som planer utrolig let, den burde kunne plane med en langbenet 20 hk. motor der er monteret og trimmet korrekt, dvs. den muligvis skal hæves 2 - 4 cm med klodser/kiler mellem motor og hækplade, bare husk at montere gennemgående bolte i pladen, da vingeskruerne måske ikke for helt fat, og så skal du selvfølgelig have tiltet / trimmet motorvinklen. Hvis du alligevel skal skifte motoren, så vil max motorydelse på 30 hk. være det rigtige, nå nu du gerne vil kunne planen let.

  • #46   29. mar 2021 Der er nyt i båd land. Jeg forsøgte at søge et bytte med min motor da det self ville være mest optimalt at bytte med en anden så vi begge kunne blive lidt lykkeligere og ikke tabe det vilde. 😅
    Jeg er blevet tilbud en meget lidt brugt og flot mariner 25hk langbenet bigfoot model.
    Den er fra starten af nullerne så jo ikke nær så ny, men ikke brugt meget. Jeg tænker lidt om det er et byt jeg skulle prøve. Om ikke andet så er den jo langbenet og gensalgsværdien på et mærke er nok bedre end min hidea trods det at den er ny.
    Er det fjollet og bytte en Kina motor med en ældre mærke motor?


  • #47   2. apr 2021 gå op i hk hvis du vil mærke en stor forskel

  • #49   3. apr 2021 Jeg skrev d. 28/2

    Jeg tror generelt at 15 fod båd skal bruge minimum 40 gerne 60HK. Hvis den allerede nu ikke planer er det spild af tid og penge på propel osv.

    Gå op i en 40HK motor og få den bedste sommer i dit liv smiley


  • #50   3. apr 2021 @ Jen's
    Omdrejningerne er nu helt perfekt og optrækket er bedre, tophastigheden er ikke meget hurtigere. Omkring 25kmt.
    Den sejler rigtigt dejligt og behageligt og motoren lyder godt, men er nok nødt til at få en langbenet 30hk på sigt for at kunne sige at tingene er efter forskrifterne ☺️ og så se hvad den ender på.
    Skrev med en der har samme båd med en hidea 15 HK lang benet,. Han skrev at den kunne plane med to mennesker et barn og udstyr, så enten så er min definition af planing anderledes, ellers må have køre på ren æter hehe enten det, ellers har det med det lange ben bare ekstremt meget at sige. Hvilket jo ville være vildt det kan self også være at min motor ikke yder det den skal. Det ville bare være underligt for den lyder rigtig fint

    Mit beslag med tilt og trim er jeg blevet meget glad for så den næste bliver nødt til at være med det også..man sku jo nødigt nedgradere.
    Hvis jeg opgradere så kommer der en opdatering. ☺️👍


  • #51   3. apr 2021 @rasmus.
    Den er kun godkendt til 30 HK så det må blive den hvis det er. For vil gerne kunne forsikre den ☺️


  • #52   3. apr 2021 Det kan jeg godt forstå.

    Ellers kan du prøve en 2 takts motor som vejer væsentligt mindre. De gamle Yamaha 30HK med 3 cylinder og 3 karburatorer har virkelig noget moment i sig.


Kommentér på:
Båden vil f.... Ikke plane #!?#$ ??

Annonce