{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Anderson stik/tæring {{forumTopicSubject}}

Er lige kommetr hjem efter en dejlig tur på sundet, efter et 1/2 år på land pga. sygdom.
Da vi skulle have båden på , vil spillet ikke køre, ingen problemer da vi satte den i.
Ledningen til vores Anderson stik var tæret over, KUN plus ledningen, stel ledning fejler intet, det var ledningen fra batteriet, det er så 2 gang vi oplever det, og skal siges at batteriet står i vores skur på en vedligeholdelses lader ( C-Tek M25 ) og bliver taget med hver gang vi smutter ud, og så der er ikke vand/fugt hvor batteriet står.
Selve stikket er loddet OG krympet med et slag krympe værktøj, først er det loddet, derefter er det slået/krympet sammen så ledningen sidder uhjælpeligt fast og ikke kan rykkes en milliliter, samlingen er derefter forseglet med krympeflex ... det er 100% vandtæt, og de eneste gange der kommer vand på stikket er når det regner når båden bliver taget op ( og det kan IKKE være de par dråber der gør det )
Efter denne stil kommer spørgsmålet : HVAD FANDEN SKER DER SIDEN DET TÆRE OP ? ? ?
HJÆLP.... er det en form for galvanisk tæring ? håber virkelig der er en el nørd der kan hjælpe... at det sker EN gang kan være et tilfælde, måske dårligt lavet .. trods alt ... MEN TO GANGE TÆRET OVER... det betyder HÆRVÆRK smiley smiley smiley smiley smiley smiley
På forhånd tak for jeres tid og gode svar.... spydigheder frabedes smiley smiley smiley smiley smiley smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Anderson stik/tæring
  • #1   20. mar 2021 Det er sådan et stik !

    profilbillede
  • #3   20. mar 2021 Jep bruger det... har bestilt et ny stik, prøver så uden flus, måske kun lodde paste, der skal sgu noget på for at tin fordeler sig jævnt igennem kablet..
    trode at flus blev "brændt" af når tin blev varmt og flød, men kan da godt se/forstå hvis der er rester inde midt i kablet, og det er jo syre ... sååååååå .... godt tænkt Rasmus smiley smiley


  • #7   21. mar 2021 jeg har sådan en "presse" ( sådan en hvor der skal slås ret kraftigt men en mukkert, det virker ret godt og det bliver VIRKELIGT presset smiley ) så det er ikke problemet at det ikke bliver presset godt nok...
    Det er kobber trådende der simpelt hen "tære" væk selv om der er HELT lukket ind til dem, både med tin og krympe flex med lim.... så hopper på den Rasmus har en mistanke til, simpelt hen flus der tære det op, det er jo en ret kraftig syre der får tin til at bide sig fast.
    Nu har jeg bestilt en håndfuld nye stik ( så har jeg til hvis det sker igen 10 gange smiley smiley )
    Prøver første gang bare at sno leder sammen og så "klemme" stikket på...
    Men det der undre mig er at det KUN er plus kablet der tærer væk smiley smiley .. men Minus kablet fejler INTET, og begge er samlet HELT ENS.... og så det samme resultat hele 2 gange... smiley smiley smiley smiley hmmmmm


  • #9   21. mar 2021 Det prøver jeg jens ! har du tin på dine tråde/leder ? eller bare presset stikket om trådende ?

  • #11   21. mar 2021 Overvej om du ikke bare skal lade batteriet en gang om måneden i et par timer, så den c-tek lader ikke står hele tiden og laver skumle ting med dine stik/ledninger.

  • #12   22. mar 2021 I forbindelse med mit arbejde, benytter jeg ofte startbustere, ell. strømudtag fra biler. Vi benytter også dette stik, ledningerne er kun presset på og smurt ind i silikonefedt. vi har ikke problemer m. tæring.

  • #13   22. mar 2021 Da jeg var ved DAH brugte vi også de stik på vores booster og strøm udtag på bilerne ( også 24 V ) , og de var også presset på, og har ikke oplevet der var problemer selv om der altid var strøm på, derfor jeg undre mig over det ! ! !

  • #14   22. mar 2021 Hvis det var DC strøm der var årsag til tæringen så ville du få tæring på begge kontakter/poler. Det er kun den positive pol der har tæring og der er pulser på den positive ledning der er beregnet til at nedbryde det ilt lag der ødelægger bly batterier kunne man mistænke at de pulser også nedbruder det ilt lag der normalt beskytter koberledninger. Nu fik vi ikke svar på om det var fortinnet kober som er normalt det man køber nede i marine butikkerne og ikke det der kan købes nede i t-hansen til biler...
    Har selv en c-tek lader som jeg kan tage med på arbejde og måle på med et oscilloscope for at se hvad den laver i tomgang når batteriet er fuld ladt op...


  • #15   22. mar 2021 Det er IKKE marinekabler, da batteriet og kabler står hjemme i skuret og i bagagerummet på bilen når vi tager afsted, det bliver kun brugt som forsyning til spillet.
    De er tykke ( jep ... kan ikke huske kvadrat på det, men det bruges også som startkabler til 24V lastvogne ) og så det er ikke ligefrem maritime forhold det befinder sig i, den lader jeg har er også med vedligeholds ladning, og optimerings program der tjekker hver gang det sættes til....


Kommentér på:
Anderson stik/tæring

Annonce