{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
277 visninger | Oprettet:

Nicklas H
Nicklas H
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4

Powertrim problem. Alpha one Mercruser {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har et problem med mit powertrim
På min Mercruser 140. Fra 1981.

Den køre meget langsomt op. Og kan ikke køre ned.
Trim motoren køre umildbart fint. Når man trykke op og ned på gas/geararm.

Tilt sencor og tilt limit på drev virker ikke da ledninger er kokset over. Kan det er have noget at sige.

Nogen der er kender den fejl.
Ved i hvad olie der skal bruges. Der står Sae 5w30 på den. Men er rigtig hydraulik olie ikke bedre end motorolie.

Kommentarer på:  Powertrim problem. Alpha one Mercruser
  • #1   7. apr Hej Nicklas
    Jeg kender ikke noget specifikt til den der, men som hydraulik tosse ville jeg umiddelbart mene der kunne være et par muligheder.
    1 nogle af de små pumper har små spoler bygget på til at styre hvad vej olien skal, det kunne være ledningerne til en af dem også er irret over og derfor den ikke vil køre ned.
    2 din pumpe er slidt op. Arealet du skubber på i cylinderen er mindre når du skal ned fordi stempel stangen optager noget af arealet, hvilket resultere i mindre kraft.
    3 der sider et stykke skidt i systemet, eventuelt i overtyksventilen som gør at systemet ikke reagere korrekt.
    4 forventer kraftigt at der er olie på systemet ellers forklare det mange ting.

Hvad angår olie kan man godt bruge motorolie, ville personligt anbefale det til en benzin motor da der er færre additiver i den til at neutralisere svovl en i en til diesel. Men vis du har adgang til hydraulik olie ville det da være at fortrække her ville jeg vælge en 32 oile, der findes mange producenter og navne 32 hentyder til viskositeten af olien og når du har valg en så lad vær med at blande med andre. Men husk at tømme systemet fuldstændig for motorolie for der er ingen garanti for at de to olier kan sammen, de kan finde på at koagulere med hinanden og blive til en grød (rigtig træls).
    Hilsen Rasmus

Ps det kan jo godt være at nogle af de ledninger der er irret over er med til at styre de spoler som kontrolere systemet.

• #2   7. apr Uden at være sikker tror jeg det også kan have noget med din tilt limit kontakt at gøre.
    Den afbryder jo strømmen når den er nået max tilt så hvis ledninger er ødelagt så virker kun trailer mode.
    Prøv at sætte de to knækkede ledninger sammen.
    Derudover tror jeg drevet går stramt.
    Altså dine hinge pins trænger til smøring.

• Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    sep 2020

#3   7. apr Tak for gode svar.

Har lige skiftet olien i trimmet. Det gamle var helt grå. Så kunne godt tyde på noget vand. Men ved ikke hvor det sidst er skiftet.
    Olieskift havde ingen effekt.

Kan høre på motoren at den både kan køre op og ned. 2 forskellige lyde.
    Hvis jeg skubber på drevet kan jeg få den til at køre ned men kun ved at ligge vægt på.

Ang de trim sencor/limit.
    Ved i om man skal have noget special værktøj til at pille drev af. Så kan kunne jeg nemlig få trukket nye kabler på alpa one. Gen 1 eller den der var før.

• #4   7. apr Ja du skal have en hingepin tool for at få det af. (Se link)
    OG du kan ikke umiddelbart trække nye kabler da det er et "lukket" system.
    Der skal et nyt sæt følere til af 1000 kr og det kræver at drevet kommer helt af idet kablerne har hver en halvrund plasticdims som skal igennem transum.
    Det var derfor jeg foreslog at du kunne kortslutte de knækkede kabler.
    Men så har du selvfølgelig ikke trim limiter smiley
    https://mercuryparts.dk/shop/119-special-tools--vaerktoej/51256-hinge-pin-tool/
    https://www.bgmarine.dk/shop/trim-sender-saet-41256p.html?CookieConsentChanged=1
    PS Dem fra Wish er intet værd smiley

• #5   7. apr Dette er indmaden fra trimsenderen .
    Som du måske kan se skifter man ikke bare ledningen smiley

profilbillede
  • Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    sep 2020

#6   7. apr Okay. Tak Mente også nyt sæt. Har købet er nyt sæt.
    Men har ikke fået det monteret. Fordi det virker besværligt at man skal have drev af for at kunne komme til at trække det i gennem.

Har set en del guides på YouTube. Hvor de fisker den i gennem uden. Men meget svært.

Så det ender nok med at piller den af. Og får det gjort.
    Er der noget man skifter. Noget pakninger eller noget. Når man afligevel har drev af. Og få fat i sådan en Hinge pin tool.

• #7   7. apr Bælgene skal skiftes hvert 6-8 år så de skal i hvert tilfælde tjekkes.
    Men godt de skal helt af for jeg tror det trænger til eftersyn og smøring på en båd af den alder.
    God arbejdslyst smiley

• Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    sep 2020

#8   7. apr Ja må nok bare få det gjort.
    Mange tak for input

• #9   8. apr Jeg hælder mest til en træt trimpumpe, fordi ventilerne i den nuværende ikke åbner nok, når drevet skal sænkes.
    Man kan købe en løs motor til trimpumpen, som koster i omegnen af 1000,- kr. / ny pumpestation koster...alt for meget.... smiley

Trimsensorer bør skiftes, og det er rigtigt, du skal have tramsomklokken og bælgene afmonteret i den forbindelse.

Trimrelæerne er en kendt fejl på Mercruiser systemerne. Nye relæer koster 149,- kr. pr. stk., og dem ville jeg nok også skifte sammen med trimpumpen, trimkontakterne osv.

nytdrev.dk kan hjælpe dig videre med reserevdele, fokuseret viden om reservedele og står klar til at holde din båd flydende i økonomisk forstand.... smiley

Bælgsæt ( incl. transomleje, pakdåse, hinge pin tool, pakning, køelvandsslange, fedt, møtrikker, skiver osv. ) koster 1766,- kr.

Trimsensorer koster 848,- kr.

Der ydes 3 års garanti på alle mekaniske reservedele ( Mercruiser giver 6 mdr. ).

Er på lager i Hornbæk.

• #10   8. apr Prøv at afmontere et af cylindrene, fra drevet, uden at skrue slangen af. (fare for at gevindet i aluminium rives) Hjælper det ikke, byttes om, og du afmonterer den anden. Det kan være pakningen inden i et af cylindrene der er slidt, og hele pakningen ell. dele af den, går i klemme.

• Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    sep 2020

#11   8. apr Okay vil prøve det med cylinderne først.
    Tak skal i have smiley

Kommentér på:
Powertrim problem. Alpha one Mercruser

x