4.932 visninger
|
Oprettet:
Er der meget vand i mit gearolie og er det normalt at der sod/slam her ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle BG
Jeg har et par spørsmål vedr. Mit gear olie på min ældre yamaha 40 hk
Jeg har lige tappet gear olien ud og vil høre jeres vurdering af det det er hvafald 2-3 år siden det har været skiftet og har stort set ikke sejlet sidste år men været startet op i ny og næ og i efteråret fik den en gang vinterkonservering i motoren så den ser lidt sodet/slamet ud ved skruen og ved den lille plade oppe over skruen
Er der nogen der kan være behjælpelig og give en vurdering at billederne
Håber det giver mening
Med venlig hilsen Henrik
aug 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
aug 2014
aug 2014
aug 2014
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 170 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.037
aug 2014
Jeg skal have skiftet empellen også er de ret standard til yamaha eller de specielle til hver enkelt type motor?
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 313
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 791
Gearet er noget af det mest udsatte på en påhængsmotor, og gearolien, skal være helt ren, og fri for vand og sod, ingen af de 2 ting burde kunne kom ind i gearsystemet.
Men omkring skruen, vil der altid være mere eller mindre sod og olierester, da de fleste påhængsmotorer, har udstødning der.
Det kan være så simpelt, at en af de 2 skruer ind til gearkassen, har en defekt eller manglende pakning, det ville jeg personligt, tjekke som det første..
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 26 Svar: 219
aug 2014
Med venlig hilsen Henrik
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 791
Utætheden kan så skyldtes mange forskellige ting, feks. anlægsfladerne på skruerne til påfyldning af olie osv. men uanset hvad det skyldtes, så må der ingen utætheder være, og der må ikke være hverken vand eller andre urenheder i gearolien.
Vand i gearolien, betyder at olien mister sin bæreevne, og især når den rigtigt skal bestille noget, så kan det pludseligt blive metal mod metal, og så bliver små stykker af gearhjulene slået af, og de spåner kan blive så mange, eller store, at de smadrer gearet helt..
Når du skifter olien, så tjek den magnet, som sidder i enden på den nederste skrue, og se om der sidder metal-spåner på den.
En lille smule metal-spåner er helt normalt, men er der mange spåner, herunder også i olien, som du kan tjekke med en magnet, så har din gearkassen et problem, som du skal have en marine-mekaniker til at kigge på, eller i det mindste en der har forstand på påhængsmotorer..
Er der meget vand i mit gearolie og er det normalt at der sod/slam her ?