{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.932 visninger | Oprettet:

Henrik H
Henrik H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Er der meget vand i mit gearolie og er det normalt at der sod/slam her ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle BG

Jeg har et par spørsmål vedr. Mit gear olie på min ældre yamaha 40 hk

Jeg har lige tappet gear olien ud og vil høre jeres vurdering af det det er hvafald 2-3 år siden det har været skiftet og har stort set ikke sejlet sidste år men været startet op i ny og næ og i efteråret fik den en gang vinterkonservering i motoren så den ser lidt sodet/slamet ud ved skruen og ved den lille plade oppe over skruen

Er der nogen der kan være behjælpelig og give en vurdering at billederne smiley

Håber det giver mening smiley

Med venlig hilsen Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installing dishwasher 860 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.
  • Afmontering af opvaskemaskine 880 kr.
  • Reparation af stuk 1.600 kr.
  • Græsslåning 1.500 kr.
  • Toilet der løber skal fikses 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er der meget vand i mit gearolie og er det normalt at der sod/slam her ?
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#1   27. maj 2015

profilbillede
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#2   27. maj 2015

profilbillede
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#3   27. maj 2015

profilbillede
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#5   27. maj 2015 Jeg ved ikke viljen olie der er brugt det er før min tid med motoren har haft den i ca 2 og har sejlet med den det første men har nu fået tid til den igen men jeg frygtede at parkdåsen ved skruen var gået siden den er så sodet slammet ved skruen men det er måske også bare fordi den ikke har været i vandet og kun startet op med ørevarmere på smiley

• #6   27. maj 2015 Det er set meget værre det med olie'n på med noget nyt olie og så ud og sejl en tur...prøv evt at tjekke olien igen efter en sejltur....det der med at der er sod...det bliver der meget næmt når den bare står i en balje og kører...ud og sejle

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#7   27. maj 2015 Okay super det lyder godt har i nogen ide om hvor meget olie ca der skal på kan se de sælges i halve liter som det mindste?

Jeg skal have skiftet empellen også er de ret standard til yamaha eller de specielle til hver enkelt type motor? smiley

• #8   27. maj 2015 Du skal putte gearolie på gennem den nederste hul indtil det ryger ud gennem det øverste. Derefter skruer du den øverste skrue i, så dannes der vacum og straks derefter skruer du den nederste skrue i..

• #9   28. maj 2015 Øhh, er det mig der tager fejl, men det hvide slam, er olie der er blandet med vand, og der skal ikke være vand i gearolien, det betyder nemlig at der er en utæthed, som skal laves..
    Gearet er noget af det mest udsatte på en påhængsmotor, og gearolien, skal være helt ren, og fri for vand og sod, ingen af de 2 ting burde kunne kom ind i gearsystemet.
    Men omkring skruen, vil der altid være mere eller mindre sod og olierester, da de fleste påhængsmotorer, har udstødning der.
    Det kan være så simpelt, at en af de 2 skruer ind til gearkassen, har en defekt eller manglende pakning, det ville jeg personligt, tjekke som det første..

• #11   28. maj 2015 Det betyder ikke en pind den smule der er der...

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    aug 2014

#14   28. maj 2015 Okay super fedt med svarene jeg prøver at skifte olien og nye pakninger i skruerne også må jeg lige tjekke efter et par ture smiley

Med venlig hilsen Henrik

• #15   4. jun 2015 Jeg har endnu til gode, at se gearolie, hvor der er vand i, på en påhængsmotor, som skyldtes kondens, det kan ikke lade sig gøre, da kondens i olien på feks. en bil, er fordi en sådan motor, ånder, det må og skal en påhængsmotor gearkasse ikke, så vand i olien, er fordi der er en utæthed, så simplet er det..

Utætheden kan så skyldtes mange forskellige ting, feks. anlægsfladerne på skruerne til påfyldning af olie osv. men uanset hvad det skyldtes, så må der ingen utætheder være, og der må ikke være hverken vand eller andre urenheder i gearolien.
    Vand i gearolien, betyder at olien mister sin bæreevne, og især når den rigtigt skal bestille noget, så kan det pludseligt blive metal mod metal, og så bliver små stykker af gearhjulene slået af, og de spåner kan blive så mange, eller store, at de smadrer gearet helt..
    Når du skifter olien, så tjek den magnet, som sidder i enden på den nederste skrue, og se om der sidder metal-spåner på den.
    En lille smule metal-spåner er helt normalt, men er der mange spåner, herunder også i olien, som du kan tjekke med en magnet, så har din gearkassen et problem, som du skal have en marine-mekaniker til at kigge på, eller i det mindste en der har forstand på påhængsmotorer..

Kommentér på:
Er der meget vand i mit gearolie og er det normalt at der sod/slam her ?

Annonce