{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Drev vs. fast skrueaksel {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer,

Jeg går og leder efter en båd, sådan i type lidt ala en Ørnvik 640 weekend, Beneteau Antares eller Merry Fisher.

De lidt nyere Antares og Merry Fisher er alle med udenbordsmotor, som jeg egentlig helst vil have, men i Storebælt er der stort set ingen steder man kan tanke brændstof (benzin). Derfor må det blive en diesel maskine, og det kan man ikke få som OB'er.

Derfor f.eks. 640 weekend, men jeg vil helst heller ikke have drev på båden, men bare fast aksel.

Næste problem - de fleste er med drev og derfor: Kan man på sikker og ordentlig vis, konvertere en båd med drev til fast skrueaksel?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Drev vs. fast skrueaksel
  • #1   17. jun 2021 Alt kan lade sig gøre, men vil sige at det er en større opgave som efter min mening vil være ret tåbeligt at begive sig ud i.


  • #3   17. jun 2021 At konvertere fra drev til fast aksel, er mere eller mindre dødsdømt på forhånd.

    Vælg påhængsmotor, og når du har en trailerbåd, så er det ret nemt at køre forbi tankstationen og fylde på...:)







  • #4   17. jun 2021 Yanmar og Oxe laver diesel outboards

  • #5   18. jun 2021 Jeg så OXE første påhængsmotor på diesel hos en dansk forhandler.

    Motoren er en Opel Insignia med tandrem og ferskvandskøling.

    Vanvittig dyr i indkøb - mener prisen var omkring 200K....

    Yanmar påhængsmotor på diesel kender jeg ikke.



  • #6   19. jun 2021 en planende båd med zdrev sejler umiddelbart bedre end med fast aksel, da du har mulighed for at trimme drev. desuden er den også nemmere ved havnemanøvre da skruen drejer med når du drejer roret (ligegyldigt hvis du har bovpropel). men jo den er da billigere i vedligeholdelse. tror ikke det er nemt at bygge om så jeg ville helt sikkert lede efter en med faste aksler hvis det er det du vil have..
    personligt havde jeg nok investeret i en transportabel tankanlæg og brugt påhængsmotor, de findes i forskellige størrelser ala det her https://www.denios.dk/shop/mobilt-benzin-tankanlaeg-caddy-55-liters-volumen-med-haandpumpe-atex/. hjælper dog ikke hvis du ikke har bil


Kommentér på:
Drev vs. fast skrueaksel

Annonce