{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
403 visninger | Oprettet:

Kunne godt bruge lidt hjælp her - den gnister ikke {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Efter at ha købt en gammel bayliner fra 88 der ikke gnister ved tænding troede jeg det var en smallere sag at få rettet. Hvilket desværre ikke viser sig at være tilfældet

Har skiftet rotor+ dæksel samt tændspole og nye tændrør. Den gnister stadigvæk ikke

Så hvad pokker kan det så være?

Måske der findes en venlig sjæl på Fyn eller fornuftig køreafstand i det jyske som kan hjælpe mig med at få fundet fejlen så jeg kan få min første tur i vandet
Motoren er en mercruiser 3.0 med 135hk


Kommentarer på:  Kunne godt bruge lidt hjælp her - den gnister ikke
  • #1   21. jul Hej Claus
    Roede en gang med en ældre motor der ikke gik ordentlig, efter megen roden frem og tilbage fandt jeg ud af at noget af gnisten havde fundet en uautoriseret vej uden om noget af isoleringen inde rotor huset. Det kunne være det var sådan noget, det tog mig nogen tid at lure hvor gnisten sprang i mit tilfælde og du ved der kan være mange der har haft fingrene i tingene og lige pludselig mangler der en fiberskive som ingen lægger mærke til.
    Hilsen Rasmus.


  • #2   21. jul Hvilken tændings system er der på den ?
    Patiner eller elektronisk ?


  • #3   22. jul Jeg tror det er med platiner

    profilbillede
  • #4   22. jul Hej Claus
    Ved ikke hvor teknik nørdet du er men for alle dem der læser med tager vi det fra bunden. Den runde cylinder med en ledning i er kondensatoren, dens opgave er at beskytte platinerne fra at brænde i stykker. Oppe over har du dine platiner det er dem der sørger for at gnisten springer på det rigtige tidspunkt, de styres af en knast (som ikke ses på billedet) den har en knast per cylinder. Platinsættet skal ca åbne 0,8 men varierer fra motor til motor model så det skal tjekkes, tidspunktet hvornår de åbner er tændings tidspunktet den grove metode for at justere dette er ved at have et stykke tyndt papir i mellem dem (madpapir for eksempel). Når madpapiret begynder at slippe når man trækker i det så har du ca tidspunktet for tændingenog det er ca en lille 1mm før top på stemplet men det variere fra motor til motor så det skal også tjekkes (normalt bruges en tændings pistol og et angivet grade tal som er støbt ind i svinghjulet for rette tidspunkt). Strømmen løber gennem platin sættet via fjederen og hen til samlingen af de sorte ledninger, hvis der noget sted mangler eller er for tynd isolering vil gnisten højst sandsynlig springe der et eller andet sted, så det skal fin kæmmes for dårlige isoleringer.
    Men det kan også være din stator (spolen der laver strømmen til tændings systemet) som er brændt af, hvis den har en kortslutning inde i vil den lave mindre strøm hvis overhovedet noget så den skal også inspiceres (sider ofte “inde” i svinghjulet).
    Hilsen Rasmus


  • #5   22. jul Du har skiftet rændrør , rotor, dæksel og tændspole synderen er ofte kondensator og platiner. Platinerne mister afstanden efterhånden som de bliver lidt brændte og samtidig slides tappen der kører mod knasterne.
    Så mit bud og erfaring er at det ofte er kondensatoren og platinerne, det forudsætter selvfølgelig at du ikke har ændret på tændings tidspunktet.


  • #6   22. jul Hej Rasmus, jeg må indrømme det er et godt stykke tid siden jeg har rodet med tænding,især de gamle systemer med rotor så mange tak for din uddybende forklaring,det frisket det en lille smule op men må samtidig erkende at jeg ikke har kompetencerne til at diagnosticere længere på egen hånd

    Hvordan kan jeg finde ud af om tændingen overhovedet står rigtig? På en gammel bil kunne man jo "dreje" hele strømfordeleren

    Så en ny kondensator og platin ville måske være på sin plads? Den ser ikke brændt ud men omvendt set ved jeg jo heller ikke om det måske er den der er synderen

    Der kommer ikke strøm til tændspolen og har læst mig frem til den ville kunne starte ved direkte strøm, hvilket den ikke gør. Det samme læste jeg ved at fjerne de grå ledninger der sidder på minus af spolen,som desværre heller ikke gjorde nogen forskel

    Er der andre ting jeg kan tjekke?
    Der sidder en lille box,måske en CDI i forbindelse med tændingen,ved du hvad rolle den spiller?

    Det lyder noget dyrt hvis vi skal helt ind bag svinghjulet,men nu er jeg nået så langt,så hvorfor opgive. Skal bare bruge lidt mere sagkyndige personer som har mere forstand på det end jeg på nuværende tidspunkt har

    Er der en måde man kan tjekke sin stator på om den virker?


  • #7   22. jul Hej Preben

    Så må jeg ud og ha købt lidt mere kan jeg høre. Det skader jo ikke at prøve hvis det bare er det der måske skal til før den springer igang

    Jeg har ikke været ude og sejle i den endnu
    Men hvordan kan jeg kontrollere at den står rigtigt?


  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 41 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.228
    #8   22. jul Har du tjekket at platinerne åbner og lukker når du turner motoren ?

  • #9   22. jul Nej det har jeg ikke,sidder der ikke kun én på sådan en båd som min?

    Spørg måske dumt, men er den ikke tvangsdrevet?


  • #10   23. jul Der sidder kun et sæt platiner på motoren. Men det er vigtkigt at undersøge at de lukker og åbner ca. 0,6 - 0.8 mm. Det er den lille knast på strømfordelerens aksel, som Rasmus omtaler, der får dem til det. Drej motoren så platinerne står midt mellem 2 knaste, her skal de være lukkede. Drej så lidt mere, så de står på en knast, det er her de skal åbne, så gnisten dannes.


  • #11   24. jul altså.. det er en R4 motor med alm generator. så den virker som en bil. er der strøm på batteri , så er der strøm til tænding, mm din tændingslås fucker op.

    det er ikke en påhængsmotor hvor power til tænding, kommer fra en stator under svinghjulet... ret mig hvis jeg tager fejl

    udover det . så som andre siger. skift kondensator og platiner


Kommentér på:
Kunne godt bruge lidt hjælp her - den gnister ikke

x