{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.120 visninger | Oprettet:

steven J
steven J
Tilmeldt:
30. jul 2014
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30

Mercruiser problemer :-( {{forumTopicSubject}}

Hej bådfolk
Min svigerfar har et problem med sin mercruiser 4,3 V6 som jeg håbede i kunne hjælpe med..
For en uge siden var problemet at den ikke kunne holde tomgang og gik ud hele tiden, den havde også svært ved at starte og røg en del selvom den lå i vandet..
Vi pillede tændrørerne ud og så de var sorte og skiftede dem så selvfølgelig..
Så forsvandt problemet helt. Den startede med det samme og alt spillede og ingen røg..
Nu her en uges tid efter er problemet begyndt igen.. Den pruttede også når den fik lidt gas da vi var ude og sejle og der lå benzin i vandet da vi kom i havn igen og den ryger også en del igen.. smiley

Håber i har nogle gode ideer til hvad det kan være.?
På forhånd tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercruiser problemer :-(
  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #1   20. jun 2015 Hej

    Der er normalt kun 2 steder du skal kikke.
    1. Tænding
    2. Karburator / chokeren der driller



  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #2   20. jun 2015 Hvis det er en af de dele hvorfor virker det så når man skifter tændrør.? Men kun i en uges tid.?

  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   20. jun 2015 Den starter med det samme igen, fordi den for ret luft igen.

    1. Er det en Karburator version ?
    2. Hvilken chokeren type er den med ?
    3. Hvis det er termostat choker er den begyndt at hænge for langt tid
    3. Rotor hus og rotor er poler slid ?
    4. Benzin pumpen kan er også en mulighed, men så vil den som reglen ikke start


  • #5   20. jun 2015 Fejljusteret karburator.........ALT for fed blanding !

  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #6   22. jun 2015 Det er med kaburator og med bimetal choker, går ud fra det er den du kalder termostat choker.?

    Vi har været nede og kigge på det her til aften..
    Tidligere ejer har monteret en knap der tvangstyre benzin pumpen.. Den har min svigerfar så koblet fra og så 12v til pumpen hele tiden..
    Det giver jo nok den alt for fede blanding.
    Vi har så lavet det tilbage som det var før med knappen igen..
    Man kan nemt starte båden ved at holde knappen nede og dreje nøglen.. Men efter præcis 1 minut dør den.. Og det tager 1 minut hvergang fra man slipper knappen til den dør..
    Er det meningen at motoren selv skal suge den benzin den har brug for eller er der noget andet der starter pumpen.?
    Det minut der går virker på mig som om det er den tid det tager for motoren at tømme svømmehuset for benzin.
    Er det rigtigt eller er jeg helt forkert på den.??
    Håber der er nogen med gode råd.. smiley


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #7   22. jun 2015 Ja du er inde på det rigtigt. Yes det er bimetal choker Jeg tænker på, den er måske ud af trim efter der er pillet ved den, den skal stå helt åben efter 3-5 minutter motorgang og den har fået noget gas, eller også er det benzinpumpen som er tilknytter det elektrisk system til olietryk måleren så når der kommer olie tryk på, så starter pumpen, og ikke før, og pumpen bliver ved med at køre, til man slukker motor eller olie trykket flader.

    Derfor kan den også være lidt svære at start når den har stået et stykke tid, det man så gør er, man tørne motor til der kommer olie tryk på, venter med tænding være tilslutte et minut tid, så er der benzin i karburatoren igen, og så start den gerne med det samme.

    Denne motor er også følsom overfor karburator is, min motor stopper efter 3 min om foråret når den er kold, indtil den bliver gennem varm motor rum, så er den okay.


  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #8   22. jun 2015 Hej Ole.. Tak for god hjælp indtil videre smiley
    Kan det så evt være en olie switch der starter benzinpumpen der ikke virker ordentlig.? Og derfor dør motoren hvis ikke føder den manuelt med benzin via den knap der tvangstyrer pumpen som jeg skrev om i sidste indlæg.


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #9   23. jun 2015 Ja, den mulighed er til stede, men dit olie tryk vil blive vist som der ikke er tryk på og alamen vil lyde, eller måske pumpen er tilslutte forkert sted ?

    Du kan start med at lave denne test, Det du gøre er er at lytte til om pumpen køre når.
    1. Drej nøglen så alamen hyler
    2. Tørn motor så alamen slukker lyt til pumpen om den køre, det skal den og man kan høre den køre når man er tæt på pumpe og lytter
    3. Hvis motor starter når du tørner, sluk den med det samme og lyt om du kan høre pumpen køre.

    NB: jeg måtte selv skifte min benzin pumpe da den var ustabil, men som jeg husker det, men ikke på sammen måde som din, når min var start blev den ved med at køre


  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #10   23. jun 2015 Okey det må jeg lige få prøvet..
    Jeg får vist olietryk i måleren så det burde være iorden..
    Men har læst at man godt kan have olietryk i måleren selv om olie switchen ikke virker da den laver et nødstop på motoren hvis den mener trykket er for lavt..
    Men burde man ikke bare kunne smide 12v direkte på pumpen og lade den køre hele tiden.?
    Det prøvede vi nemlig men så får den for meget benzin og går ikke rigtigt..


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #11   23. jun 2015 Jo det burde man kunne (12v direkte på pumpen) Men Jeg er ikke helt sikker på om pumpen skal køre hele tiden. Google / youTube er nok det sted Jeg vil kikke og finde svar.

  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #12   23. jun 2015 Okey.. Mange tak Ole smiley

  • #13   24. jun 2015 tjaa - for mig lyder det som om at svømmerventilen i karburatoren er utæt - ellers ville den lukke af for benzinen når svømmerhuset var fuldt. alle symptomerne passer på en defekt mekanisk pumpe (motor går ud uden elektrisk pumpe) og en utæt svømmerventil (motor går fed når elektrisk pumpe er tændt)

  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #14   24. jun 2015 Søren H
    Vi kontrollerede at benzinen ikke løb over i overløbet fra svømmehuset igår.. Det gør den ikke..
    Jeg er ikke helt med på hvad du mener med en defekt mekanisk pumpe.?
    Skal så lige sige at chokeren ikke så ud til at virke.. Det åbnede ikke spjældet ihvertfald.. Det hjalp en del på det.. Men synes stadig den får lidt for meget benzin.. Men vi er ved at være tæt på nu smiley


  • #15   24. jun 2015 Ja undskyld - jeg havde ikke læst op på mercruiser 4,3 V6, de kører tilsyneladende kun med elektrisk pumpe modsat v8'erne der har en mekanisk pumpe (pre EFI modeller)

  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #16   24. jun 2015 Okey så er jeg helt med smiley

  • #17   24. jun 2015 som jeg kan læse mig til - så skal benzinpumpen aktiveres ved at enten nøglen holdes i "start" position eller at nøglen står i "on" og at der er olietryk på motoren.

  • #18   24. jun 2015 grunden til at tidligere ejer har monteret en "snyde" knap er formentligt for at få fyld svømmerhuset op så der ikke skal tørnes så længe inden den springer i gang. det virker stadig som om der er 2 problemer (hvis jeg forstår dig ret) 1. olietrykskontakt til at aktivere benzinpumpen virker ikke (måske bare et ledningsproblem) 2. den med svømmerventilen der ikke lukker 100% og derfor får spyttet for meget benzin ind i forbrændingen. (forudsat at der ikke er pillet ved justeringerne, siden den kørte godt)

  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #19   24. jun 2015 Ja.. Og derfor tror jeg at olieswitchen der styrer benzinpumpen er i udu..
    Derfor har vi sat 12v på pumpen indtil videre.. Igår fandt jeg ud af at temperatur chokeren ikke virkede.. Spjældet blev ikke åbnet efter noget tid..
    Så jeg åbnede manuelt spjældet og motoren kørte så også en del bedre. Men synes stadig det virker som om den får lidt for meget benzin.. Men tror det er ved at være tæt på.. Men hvordan jeg kommer det sidste stykke ved jeg ikke rigtig
    Hvor kan man egentlig købe den temperatur choker henne.? Synes ikk jeg kan finde den smiley


  • steven J
    steven J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 30
    #20   24. jun 2015 Vi har aldrig været ude og sejle imens den har virket 100%..
    Så det er måske disse justeringer der kan løse det sidste.. Men det ved jeg ikke rigtig hvordan man gør.. ?


  • Frank M
    Frank M Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 1
    #21   25. jun 2015 Jeg prøvede lidt det samme med en 3,7 l, der gik en slange fra luftfilteret til kaburatoren, da motoren blev varm, og slangen som var en blød gummislange også blev varm fik et knæk, kom der ingen luft til, og motoren døde da den ikke fik benzin pga af vacum.

Kommentér på:
Mercruiser problemer :-(

Annonce