{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Stor motor på lille jolle
  • #1   30. nov 2021 En bøde for du ikke, men det kan blive noget bøvl med forsikringen 🛥️

• #2   30. nov 2021 Hej Henning
    Du får ikke en bøde for at have en større motor på, men du kan få en bøde for ikke at have speedbåds certifikat men der skal du op over 28hk i dit tilfælde.
    Spørsmålet er mere om hækken kan holde uden at man forstærker den, og hvad forsikringen siger.
    Hilsen Rasmus

• #3   30. nov 2021 Bare smid en større på. Så længe der ikke er krav om speedbådscertifikat.. er der ikke krav om forsikring.. så intet problem.
    Om du så vil sejle uden ansvarsforsikring… det er op til dig selv.

• #4   30. nov 2021 Så længe det går godt alt sammen er der ingen problemer, først hvis noget går galt er der problemer..

• #5   2. dec 2021 Det har ikke kun med hk at gøre om du skal have speedbåds kørekort,din båd er 4,25 m deraf kan du udlede 4,25x4,25+3=21,065kw dog hvis den kan plane er kørekort obligatorisk

• #6   3. dec 2021 Speedbådskørekort er IKKE obligatorisk blot fordi båden er i stand til at plane.
    I "Speedbådsbekendtgørelsen" bilag 1, står der i deres eksempel:
    "Som eksempel kan anføres, at et planende fartøj med en længde på 5.5m vil være omfattet, såfremt fartøjets fremdrivningseffekt er på 33.25kW eller derover (5.5x5.5+3)

Så igen.. du kan, hvis du vil, sætte en 21kW motor på din båd. Uden krav om forskiring og uden krav om speedbådskørekort.
    (Og du kan sejle rundt sprit stiv.. blot du kan føre skibet på betryggende vis)

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over om det er fornuftigt eller ej. Men det er sådan loven er lavet.
    Personligt ville jeg ikke sejle uden forsikring, uden speedbådskørekort... eller sprit stiv for den sags skyld. Men muligheden er der hvis man har lyst.

• #7   17. dec 2021 att. jesper.H
    sprit stiv ?????
    hvis du bliver stoppet sprit stiv får du da en bøde og i værste fald bliver båden konfiskeret MEN med for stor motor er det forsikringen der KAN blive problemet
    men 10 hk mere er de lige glade med !!! jeg har haft en båd der var godkendt til 90 hk og jeg havde 115 på og fik en skade der kostede 29,000 og den dækkede 100 %
    men hvis jeg havde været beruset og stoppet havde jeg ikke fået en skid

• #9   17. dec 2021 att: Hasse N
    Jeg tror at du læser mit opslag lidt forkert.

Jeg lister blot op hvad loven siger.
    Søsikkerhedsloven §§29a stk 2 og stk 4. Hvis du sejler ind i nogen eller noget har du ikke overholdt stk 4. Så du må altså gerne være beruset uden at det give en bøde.

Ovenstående undtagelse i stk 2 gælder kun for både som ikke kræver speedbådscertifikat.

Jeg skrev i mit tidligere opslag at jeg ikke ville gøre mig til dommer...

Men.. jeg ville aldrig selv sejle rundt sprit stiv. Det er i min optik uforsvarligt, men ikke ulovligt!

• #10   17. dec 2021 #6 gå ind på Søfartsstyrelsen du skal have speedbådskørekort hvis din båd kan plane,hvis din båd er 4mtr.eller mindre må du have op til 19 kw på men så snart den kan plane så er kørekort obligatorisk

• #11   17. dec 2021 #10
    Okay.. jeg prøver igen denne gang med et lidt langt og kedeligt citat taget fra retsinformation

BEK nr 749 af 29/05/2020 Gældende (også kendt som “Speedbådsbekendtgørelsen”)

Bekendtgørelse om beviskrav til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (speedbådsførerbekendtgørelsen)

I medfør af § 10 a, § 18, stk. 2, og § 27, stk. 3, i lov om skibes besætning, jf. lovbekendtgørelse nr. 74 af 17. januar 2014, fastsættes:
    § 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse for personer, der fører planende fritidsfartøjer med en skroglængde UNDER 15 meter OG med en skroglængde OG fremdrivningseffekt som anført i bilaget til bekendtgørelsen.
    Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tilsvarende anvendelse for personer, der fører planende fritidsfartøjer med en skroglængde UNDER 4 meter OG med en fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover med undtagelse af fartøjer, der er nævnt i vandscooterførerbekendtgørelsen.

Bilag 1 beskriver kw = (L x L) + 3

Så det er altså ikke et krav med certifikat blot fordi du kan plane…..

• #12   18. dec 2021 att Jesper H
    Jeg tror ikke på at man slipper for bøde eller konfiskation hvis man bliver stoppet beruset ? jeg har sejlet til havne fest i Hundested mange gange og de gange jeg er blevet stoppet er det det første de tjekker , Redningsveste og om man har drukket alcohol

• #13   20. dec 2021 att Hasse N

Jeg vil ikke afvise at politiet laver spiritus kontrol. Jeg kan bare ikke se på hvillket grundlag de kan udstede en bøde. De er jo trods alt ikke hverken den lovgivende eller den dømmende magt.
    Det er jo dem der skal bevise at du ikke sejler på betryggende vis.

I mine svar på dette emne har jeg blot henvist til gældende lovgivning, da der tilsyneladende er stor forvirring omkring hvad man kan og må.

I den forbindelse.. JA jeg er til store motorer.. NEJ jeg er ikke til spritsejlads.

• #14   23. dec 2021 att: jesper .H
    Det er da muligt at du og jeg har rimeligt styr på vores brannert MEEEN loven har bare en anden mening og HVEM tror du der vinder en EVT Rets sag ????? nok ikke dig og mig !
    Rigtig god jul og godt nytår

Kommentér på:
Stor motor på lille jolle

x