{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
367 visninger | Oprettet:

Erfaringer med hjemmebygning af både? {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der nogen her på siden som har erfaringer med hjemmebyggede både altså hele processen og forsikring efterfølgende.

Overvejer at sætte noget igang med en større båd til at erstatte limboen.

Vi er ret tilfreds med opbygningen men vi vil gerne have noget større som måske flyder på lidt mindre vand.
Så vi er ude i noget mere eller mindre fladbundet, uden køl vi har kig på flere forskellige modeller fra USA de fåes bare ikke i de størrelser vi drømmer om.
En ting som vi er ret vilde med er de der "tunnel hull" altså er skrog med en tunnel i den bagerste del af båden, sådan at man med en hydraulisk jackplate kan hæve motoren yderligere op når man kommer på lavt vand.
"Det er et stort ønske fordi vi ret ofte sejler på meget lavt vand for at komme til vores fiskepladser"
Vi driver også ofte hen over muslingerev og sådan når vi fisker nogen steder på 15-20 cm det sker vi bliver nødtil lige at stige ud af båden for at komme hen over dem ;P

Vi vil gerne op i 6,5 meter lang og 2,2-2,3 bred.
Med større platforme end limboen har nu, vi vil gerne lave den bagerste ca. 2 meter og så lave den så man kan ta det midterste af og lave om til et bord så vi får en spiseplads til mindst 3 måske 4 personer.
Så skal grillen skiftes ud med noget større.

Platformen i for skal være så stor som det bliver muligt i forhold til de andre emner i båden.
Vi vil gerne have lavet nogle rum til opbevaring af grej, så vi ikke skal have tasker med til det.


Kommentarer på:  Erfaringer med hjemmebygning af både?
  • #1   16. dec 2021 Vi har snakket om at tale med et værft om at få den opbygget i alu.
    Men vil vil gerne tjekke op på alle muligheder først.


  • #2   17. dec 2021 Hej Patrik
    Hvis i skal have nogen til at bygge den for jer skal båden være godkend i hoved og røv af myndighederne (CE mærke og alt sådan noget). Men hvis i bygger den selv er der kun del regel at den ikke må sælges de første fem år og i må få alt den råd og vejledning i vil have, og hvis den nu skulle bygges i aluminium og fik en eller anden smed til det så tror jeg godt man kunne komme uden om mærkningen det sålænge han ikke skal ligge navn til det.
    Min far er gammel bådebygger og har på sine ældre dage lavet en del joller og hvis nogen ville have en instruerede han dem i alt men byggede den ikke for dem.
    Hilsen Rasmus


  • #3   17. dec 2021 Hej igen Patrik
    Her er foresten en hjemmeside for små speedbåde, der kan man få lidt inspiration til hvordan man skal skrue tingene sammen. Og hvis i bygger det i noget tynd finer eller det der plade i brugte til limboen og ligger et par lag glasfiber på så er i nået langt for “små” penge.
    https://muskokaseaflea.ca/StaticWeb2/
    Hilsen Rasmus


  • #4   17. dec 2021 Rasmus

    Jeg formoder et værft kender reglerne


  • #5   17. dec 2021 hvad med at kigge efter en båd med jet-drev?
    Jeg havde en Rio jet-drevet båd en gang, og den var utrolig manøvredygtig i havn. Man kunne få den til at dreje om sin egen akse. Men fordi motoren var meget brugt, havde jeg problemer med motoren og opgav projektet af den årsag. Men den kunne sejle på 20+cm vand hvis der ikke var for meget ålegræs smiley
    Man får efter min mening ikke helt den samme acceleration med jet, som med propel direkte i vandet, men det giver som nævnt andre fordele. Dog er der dem der påstår at hvis man stiller jet-strålen til lodret ned med fuld gas, og når motoren havde fuld rpm at vende strålen bagud, at denne metode skulle være hurtigere. Men jeg nåede aldrig at få denne teori testet på min 55hk jet båd. Men den kan gå på lavt vand , se min gamel båd her.
    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/12881-rio_410_special_jet
    smiley


  • #7   17. dec 2021 Thomas M
    Har set en del både i USA med Jet drev og ja de kan sejle på ingen vand men hvis man ligger stille og starter op skal der helst være 10-15 cm under indsugningen til drevet så den ikke bare suger sand og mudder op når den får kniven.

    Det kan vi ikke altid leve op til og der er ofte meget plantevækst hvor vi sejler også åkander nogen steder

    Vil de ikke lukke indsugningen til?


  • #8   17. dec 2021 Lars M

    Lav dybdegang kræver en lav vægt og det kræver jo den laves i så tynde materialer som det er muligt men hvor det stadig er solidt.


  • #9   17. dec 2021 Følgende både på billederne er hvad vi har i tankerne som form.
    Alle 20 fod og 2,2-2,3 bred

    Bare i Alu og så med forbedringer indvendigt.

    Her Carolina skiff DXL idag hedder den SWS


    profilbillede
  • #10   17. dec 2021 Carolina skiff DXL idag SWS

    profilbillede
  • #11   17. dec 2021 En Blazer fra Black River Boat
    Ofte med Påhængsmotor og Jetdrev


    profilbillede
  • #12   17. dec 2021 En Micro skiff draft fåes i 20 og 22 fod
    En 22 fods med 90 hk koster 495000 dkr.
    De er virkelig eftertragtede i usa
    Som de selv opgiver stikke 3-4 inch men brugere angiver den til 2 inch når den ligger stiller og helt ned ril en inch når den sejler.


    profilbillede
  • #13   17. dec 2021 Micro draft skiff

    profilbillede
  • #14   17. dec 2021 Micro draft skiff 20 fod med 115 hk

    Mindst 90 hk


    profilbillede
  • #15   17. dec 2021 Micro Draft skiff 20 fod med hydraulisk jackplate
    Running skinny water!
    De får lavet et specielt knæk på propellen som gør det fungere bedre ved sådan et brug

    https://youtu.be/mdAkgCse_z8


  • #16   17. dec 2021 Micro draft skiff 22 flyder på 6 inch og sejler på 2

    https://youtu.be/63iIcMpBi8w


  • #17   17. dec 2021 Tegning fra Shallow sport med full tunnel


    profilbillede
  • #18   17. dec 2021 Shallow sport

    profilbillede
  • #19   17. dec 2021 Shallow sport

    profilbillede
  • #20   17. dec 2021 Som jeg kan forstå det, så er det vigtigt at en proppel som skal bruges på lavt vand har noget de i USA kalder Copping

    Hvor den bagerste del af plader vrides og peger stik bagud.
    Se billede

    Derudover skal den være Aggressiv altså så man kommer hurtig ud af vandet.
    Ofte har de 4 blade.


    profilbillede
  • #21   18. dec 2021 Hej Patrik
    Hvis det er sådan noget du vil bygge, alså bare en fladbundet pram og ikke noget med et fancy bund mønster kan du få næste hvilken som helst smed til at svejse det. Har selv gået med ligende tanker, aluminium kan fås i ark af 2x6 meter og normal størrelser 1x2 meter og bygger man den med en 6mm plade i bunden (for at den eventuelt kan tage nogle knubs fra sten) og siderne i noget 3mm vil jeg mene man kan nøjes med spanter på siderne og holde bunden “ren” og så lidt plader til dæk vil et skrov veje ca 500 kg. Så med alt udstyr vil den i teorien ikke have en dybdtgang på mere en 10cm.
    For at den får lidt retnings stabilitet ville jeg montere nogle langsgående finder på en 2-3cm i højden i hver side, de vil også fange noget luft som kan virke som glide midel når man har lidt højere fart.
    Hilsen Rasmus


  • #23   18. dec 2021 husk hvis du skal bygge i alu skal det være AIMg4,5 Saltvands bestandig marine aluminium ellers holder det ikke

  • #25   18. dec 2021 Lars M

    Jeg ved det skal være Søbestandigt
    Derfor vil jeg også gerne have et værft til at se på det


  • #27   18. dec 2021 Rasmus k jeg har regnet på den størrelse jeg vil op i så kan jeg med 3 mm plader indvendig og udvendigt lave den på 330 kg + spanter

    Andre alujoller er 2,5-3 mm også de hårdføre grizzly

    Jeg vil gerne have den lavet i søbestandigt aluminium så det bliver ikke hvilken som helst smed.

    Og hvis nogen skal lave den skal det være nogen der ved noget om både.

    Med hensyn til dybde gangen vil
    Hvordan laver du så den udregning?

    De 2,2 meter bred og 6 meter lang giver en bund på ca. 2 x 4,5 meter som minimum
    Det er 9 m2 = 90000 cm2 som så skråner ud til de 2,2 x 6 meter

    Vands massefylde 0,997 kr pr dm3
    Båden vil på de nederste 10 cm fortrænge mindst 900 dm3

    Det vil så vidt jeg kan regne mig frem til kræve en vægt på 897,3 kg
    Det er ikke sikkert det er korrekt men det er hvad jeg kom frem til.

    Når den ligger stille vil den self. nok ligge lidt dybere i bagenden end i forenden
    Det kan afhjælpes med at lave et par ekstra kasser på hver side af hækken som her på billedet.


    profilbillede
  • #28   18. dec 2021 Hej Patrik
    Jeg gik ud fra at man lavede jollen af en standart plade på 2x6 meter og lad os sige at stævnen buger op, så er der ca 5x2 meter der har berøring med vandet. Og ud fra min ide med 5-6mm i bunden og 3mm i siderne og dæk kan man indskrænke svejsning til kun siderne med spanter og lidt til dæk, hækken ville jeg lave i en 10-15 mm plade for at kunne holde en 150-200hk motor, det giver ca 500kg og en bum stærk jolle. Men med de dimensioner vil den have en teoretisk dybdgang på ca 5cm og lad os sige en stor motor på lige under 200kg, to mand 200kg, 50-100liter benzin og en 100kg udstyr (batterier fiske udstyr og ligende) det er ca 600kg. Så ender man jo ca på 10cm dybdgang, måske lidt dybere hende agter hvis man ikke laver nogle ekstra pontonger til at hjælpe med at “løfte” motoren.
    Der er et lille værft her i Svendborg der er specialiseret i at lave alu både og det ser ret godt ud.
    Svendborg yacht værft.
    Hilsen Rasmus


  • #29   18. dec 2021 Det alt sammen meget fint men du vil svejse en 10-15 mm plade sammen med 3 mm plade.
    Det vil fungere dårligt dårligt fordi der skal meget varme til den 10-15 mm plade og nærmest ingen ting til 3 mm pladen.

    Derudover vil de 10-15 mm give alt for meget unødigt vægt andre store us både er lavet med 3 mm plade og spanter og kan bære store motorer.

    Hvordan er du kommet frem til vægten og dybdegangen

    Eks en tracker grizzly 2072
    2,54mm skrog
    Kan bære 150 hk

    Hvis du bare sætter den 15 mm på den 3 mm side og 5 mm bund uden de vilde spanter så vil det ikke kunne bære ret meget bagenden vil bare stå og vippe med den vægt


  • #30   18. dec 2021 Hej Patrik
    Mit personlige projekt var oprindeligt en plan om at bygge et landgangs fartøj der kunne transportere en lille bil og der skulle have været et hav af spanter og afstivninger. Grunden til at hækken skulle være 10-15mm tyk var for at have noget ordenligt at bolte fast i, og kanten kan altid fræses tynder der hvor det skal svejses sammen. Jeg gik med tankerne om at lave den så simpel og stærk som mulig da jeg selv ville have svejst den, og ja man kan sagtens lave den lettere men det vil kræve mere svejsning og fremstilling af komponenter.
    Bund 6m x 2m x 6mm
    Sider (6m x 0,5m x 3mm) x 2
    + Dæk/hæk/spanter og alt det man lige har glemt
    Og ca 2,7kg pr liter aluminium = ca 500kg

    Men det er et fedt projekt du har gang i
    Hilsen Rasmus


Kommentér på:
Erfaringer med hjemmebygning af både?

x