{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.895 visninger | Oprettet:

Ekstra forbrugs batteri {{forumTopicSubject}}

Jeg har pt. et 85 amp. forbrugs bat. men kunne godt tænke mig at sætte et ekstra batteri på. Jeg har et næsten nyt 65 amp. batteri stående, men jeg synes at jeg har læst et sted at batterierne skulle være af samme størrelse. (amp.) Jeg har søgt i BG, men kan ikke finde det. Er der nogen der kan give mig et svar?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ekstra forbrugs batteri
  • #1   23. jul 2015 Jeg har et 65 amp. batteri kun til motor og så et agm 100 amp som forbrugs batteri, det har aldrig givet nogen problemer, der er monteret et skille relæ så start batteriet bliver opladet først, derefter forbrugs batteriet, skille relæet sørger også for at jeg ikke kan tage strøm fra start batteriet, så der altid er start strøm.
    Du skal sørge for at din motors lade strøm er helt ok ... gerne op til 14 - 14,5 volt....


  • #2   23. jul 2015 Det er jeg klar over. Jeg har selv 2x60 amp. start batteri og 1x85 amp. forbrugs batteri. Spørgsmålet går på om det er ok at parallel-forbinde et 85 amp. batteri sammen med et 65 amp. batteri.

  • #3   23. jul 2015 ok... sorry misforstod dit indlæg....

  • #4   23. jul 2015 det kan du godt..men det er ikke ønskværdigt

  • #5   23. jul 2015 Hvorfor er det ikke ønskværdigt?

  • #6   23. jul 2015 samme grund som du selv har givet i dit emne

  • #7   23. jul 2015 hvorfor??hvorfor skal de være lige store?

  • #8   23. jul 2015 det har vist noget at gøre med kapaciteten... dvs det ene løber hurtigere flad end det andet og derfor skal det store trække begges forbrug..
    derfor skriver jeg at det kan godt lade sige gøre men det er ikke ønskværdigt..
    til sammenligning.... et godt og et dårligt batteri.. samme AH hvilket kommer til at arbejde mest.... det som er ok(størst)


  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #9   24. jul 2015 Tænk på det, som hvis du skifter dæk på en tvilling montering.
    Hvis du har et brugt og sætte nyt på ved siden af, slider du det nye hele tiden/hurtigere.

    Så det bedste og billigeste i længden er 2 ens batterier.


  • #10   24. jul 2015 Ok...tak.

  • #11   24. jul 2015 De skal være lige store mah mæssigt... For ellers tapper du det mindste batteri helt først..

    Også når du lader dem.. Så er der fuld knal på det mindste..

    Har kørt med parallel forbundet og serie forbundet lipo batterier i rc biler i mange år


  • #12   24. jul 2015 Jeg har også to batterier og jeg bruger for det meste kun et ad gangen. Og hvis man lader samtidig så kan det godt være at der er en lille uballange, men jeg mener ikke at det er noget problem. dog er begge batterier ikke fuldt opladede før det store er, da det store vil trække flest Amp under ladningen. Typisk lader jeg et ad gangen, og hvis man montere en kontakt der kan vælge hvilket du bruger, så ser jeg ikke at det er noget problem.
    Hvis man skal sejle langt og brugs batteriet er tomt, så starter man jo motoren på det batteri der er valgt til motor batteri. Og hvis man har et voltmeter så holder man øje med det, og når volten begynder at komme op på 13,5volt så slå start batteriet fra, så du kun lader på brugs batteri. Jeg ser det ikke som noget problem, bare du kender dit setup.
    ellers er der en vejledning på dette link.
    http://www.smaabaadsklub.dk/pdf/Akkumulatorer.pdf
    mvh Thomas


Kommentér på:
Ekstra forbrugs batteri

Annonce