{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.602 visninger | Oprettet:

Et ekstra batteri til Båden {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri...Jeg har lige købt et nyt agm 75a batteri , som forbrugs batteri til båden. I forvejen har jeg et 75a marine batteri som start. Mit spørgsmål går ud på om det vil kunne lade sig gøre at sætte dem sammen, så motoren lader på dem begge? Det er jo 2 forskellige batteri, hvor det andet har et par år på bagen. Jeg har købt et skillerelæ som hedder "Victron Cyprix 100a". Jeg kunne også installere en afbryder mellem batterierne, som kun stod på "on" når motoren kørte. Jeg er bevist om at ved skillerelæet, vil der være et tidspunkt, hvis nok ved 12,6 volt , hvor de ikke ville være skilt. Men vil dette kunne ødelægge det nye?
Mvh.Lasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Et ekstra batteri til Båden
  • #1   14. maj 2012 Skille relæet skulle være fint til formålet!

  • #2   14. maj 2012 Ok...mange tak for svaret. Men kan man ikke risikerer at det gamle ødelægger det nye.?

  • #3   15. maj 2012 Det burde det ikke lasse

    Skillerelæet er lavet så motoren lader på startbatteriet til det er fuldt opladt, derefter forbrugtsbatteriet.

    Batterierne er adskilt, deraf navnet skillerelæ.

    Eneste tidspunkt de køres sammen, er hvis du har tilsluttet den lille ledning der bruges i nødstilfælde (ingen strøm på startbatteri), så kobles batterierne sammen, så starteren kan trække strøm fra dit forbugsbatteri.

    Så hvis ellers relæet er forbundet efter foreskrifterne bør det ikke give problemer.


  • #4   15. maj 2012 Nicolas B
    det er ikke helt rigtig, batterierne bliver koblet sammen så snart startbatteriet er opladet og derved vil startbatteriet prøve at lade forbrugsbatteriet. ikke at det har nogen betydning da relæet jo skifter så snart spændingen falder på dit startbatteri. men nej dit nye forbrugs batteri burde ikke tage skade.


  • #5   15. maj 2012 her er det også beskrevet så flot med billeder hvordan det virker. er 99% sikker på det relæ du har fået fat i har samme egenskaber.
    (link fjernet)


  • #6   16. maj 2012 kristian j:

    Ja du har delvis ret, når vi snakker opladning. men når der aflades på batterierne bliver de adskilt. Dette er også tilfældet hvis det ene batteri kortslutter.
    Det var det jeg hentydede til i forbindelse med om hans nye batteri ville tage skade.

    Lid data og forklaring:
    (link fjernet)


  • #7   16. maj 2012 Hej , Min lokale båd mand . sagde da jeg ville skifte den en batteri, jeg skulle skifte begge 2, ellers blev det nye ikke ladet godt nok, ved ikke om der er hold i det men jeg kan lade det nye bedre op hvis jeg ikke har det gl. på nå jeg sejler. har en skifter på hvor jeg kan vælge nr1 el.2 eller køre på begge. min tester viste bare flere amp når jeg ladet det det nye op alene end hvis jeg ladet på begge to.

Kommentér på:
Et ekstra batteri til Båden

Annonce