{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

2 takt vs 4 takt samt hvad str motor? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har kigget på en lidt større båd. Jeg er ret vilde med fletcher arrowflash 15 men er i tvivl om hvilken motor ville passe bedst, jeg har kigget på noget mercury 60 hk, men spørgsmålet er så om man skal kigge efter 2 eller 4 takt. Hvad har i af erfaringer.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2 takt vs 4 takt samt hvad str motor?
  • #1   19. apr 2022 Der er fordele og ulemper ved begge typer motorer.

    2 taktere er som oftest ældre motorer, fordi de for en del år siden udgik af produktion, grundet forureningstallene. 2 taktere har nogle fordele kontra 4 taktere bl.a hurtigere acceleration ( hvis HK er det samme på begge typer motorer ) og mindre vedligeholdelse.

    4 taktere har mindre motorstøj end 2 taktere og mere vedligeholdelse.

    Brugte bådmotorer kan være farlig grund, at bevæge sig ind på, fordi der - som oftest - er en kedelig årsag til, at sælgeren vil af den fx en skjult mekanisk defekt, eller en nært forestående reparationsregning i den dyre ende af skalaen.

    Populære 2 taktere er fra Mercury, Mariner og Evinrude / Johnson.

    De populære 4 taktere er typisk Mercury, Mariner, Suzuki, Yamaha og Honda.

    I dit tilfælde ville jeg finde en 2 takter fra sidste del af produktionen, inden de ophørte med at blive produceret.

    Vær opmærksom på, hvad olieblandingen i benzinen skal være. De fleste kører 2% olieblanding, men jeg mindes at andre skal køre det dobbelte.



  • #2   20. apr 2022 Mange tak, har kigget på en med en mercury 60 hk EFI fra 2005 4 takter siddende på en quicksilver 470 sport. Er dette en motor med problemer du kender til?

  • #4   20. apr 2022 Altid svært at give et konkret svar på da det samtidigt afhænger meget af behov / forbrug.

    Mange 2 takts maskiner er ved at være gamle som nævnt tidligere, så det er oftes ikke de mest driftssikre motorer, samtidigt kan nogle modeller være meget svære at få dele til. Brændstofs økonomien er heller ikke fantastisk på en ældre 2takter hvis det er uden indsprøjtning.

    De første 4 taktere kom omkring 00,erne og er os ved at være nogle gamle hunde, suzuki kom med indsprøjtning allerede den gang, hvor mange andre havde karburatorer fremtil omkring 06.
    De første 4takts motorer havde en del ringere ydelse end traditionelle 2taktere, men med tiden er de moderne 4taktere lige så gode ydelses mæssigt.

    Jeg havde kigget efter en fornuftig 4takter med indsprøjtning, det betyder meget i sidste ende og glæden er noget større ved en motor der er mere driftsikker og økonomisk.


  • #5   21. apr 2022 Mange tak for jeres input, jeg må kigge videre så.
    Jeg har omkring 60000-65000 at gøre med
    For et helt sæt. Skrog, motor og trailer så jeg kigger efter brugt.

    Jeg synes dog det er utrolig svært at finde en speedbåd på 15-17 fod med en okay motor.
    Kender i nogle populære båd modeller? Jeg gør nemlig ikke da jeg ikke ikke har haft så meget med både at gøre endu.

    Jeg har som sagt kigget efter modeller som fletcher arrowflash 15 og QuickSilver 470 sport.


  • #6   21. apr 2022 Jeg har tit haft held med at købe en fin båd med en ældre 2takter og solgt motoren til en fornuftig pris, og derefter købt en velfungerende 4takter på den måde kan du være heldig at få en billigere båd.

  • #7   21. apr 2022 Hvis du har mod på lidt transport, så er blocket.se også en mulighed. Så har du både det danske og svenske marked smiley husk kursforskellen hvis du sammenligner priser. Held og lykke med det.

  • #8   22. apr 2022 Jeg kigger på det, hvordan er det med trailer hvis jeg køber i Sverige? Skal den bare synes og have danske plader.

  • #10   22. apr 2022 Tænker du hvis du køber en med trailer deroppe? De har flere slags trailere så vidt jeg ved og kun nogle af dem kan indregistreres i DK. Så det skal man lige have styr på smiley

  • #11   28. apr 2022 Hej igen igen.
    Noge af jer der har affaringer med en Johnson 90 hk 2 takt v4 OceanRunner. Tror af ældre dato..
    Noget jeg skal holde mig fra eller være opmærksom på?


Kommentér på:
2 takt vs 4 takt samt hvad str motor?

Annonce