{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

propel valg samt slip. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Har udskiftet min tidligere suzuki df115hk med en ny suzuki df140hk på båden.

Tidligere sejlede jeg med Solas amita 4 bladet. I størrelsen 4x13.75x21 jeg flyttede denne med over på den nye motor. Dog med det resultat at den nye motor tager 6450rmp. Hvilket er i overkanten bør maksimalt være 6200rmp.

Jeg bestilte derfor helt samme propel dog med stigning 23 istedet for 21.
Nu ligger Maks omdrejning omkring 6250 rmp.

Før sejlede jeg med 76kmt med 6450rmp hvilket giver et slip på 4.6% med 1:2,59 gearing.

Nu sejler jeg 76km/t med 6250rmp hvilket giver et slip på 10,1%.

Med den gamle motor accelerede motoren meget jævnt, hvis jeg giver fuld gas med den nye motor så stiger omdrejningerne, hurtigt til 6000rmp og der går en del tid inden propellen for greb i vandet. Er blevet værre med 23 pitch.

Jeg har prøvet originale alu propeller fra suzuki men har aldrig været helt tilfreds, da båden har været lidt længere om at plane, og samtidigt ikke kan plane ved så lav hastighed, udover dette har vi bøvlet med luft i propellen når vi drejer.

Fordelen var dog den høje topfart 80km/t +

Båden bliver brugt til lidt af det hele så ønsker naturligvis en propel der er så meget All around som muligt, uden at skulle skifte konstant.

Spørgsmålet er om jeg skal forsøge med 23 pitch original suzuki rustfri propel, denne burde have mere greb end alu propellerne.

Eller om jeg skal tage chancen med en 4 bladet rustfri der Maks findes med pitch 22.

Konklusionen indtil videre er at den nye motor har været spild af penge 🤣.

Mit mål er umiddelbart at ramme 80km/t med så godt greb som muligt så jeg får udnyttet motor effekten og acceleration uden at miste for meget greb. 😃


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  propel valg samt slip.
  • #2   25. maj 2022 Jens problemet, er at der ikke er lavet særligt mange propeller til suzuki, og udvalget her i dk er meget lille. De fleste sejler med pitch 19 eller 21.
    Så får svært ved at låne eller prøve en propel der passer.

    Umiddelbart var mine tanker med en 4 bladet rustfri at den alligevel bør sænke omdrejningerne en anelse mere på motoren, kontra en 4bladet alu, da den har mere cup, på propel bladene.
    Men selvfølgelig går jeg os en pitch ned. Men kunne jeg holde motoren på 6300rmp kunne jeg godt leve med det Rev limit er 6500rmp.

    Den 4bladet rustfrie kan jeg kun finde i USA og den skal sendes derovre fra.


  • #3   25. maj 2022 Hvad med denne fra ebay.de?
    Godt nok kun 3 bladet, men det rigtige fabrikat og OK pris. 5€ i forsendelse og ingen told. Har købt der flere gange.
    https://www.ebay.de/itm/265638098089?hash=item3dd943b4a9:g:60sAAOSwqu9U-wMV

    Mht at den nuværende suger luft:
    Hvis ikke propellen slutter "tæt" til navet, er der en risiko for at den suger udstødning ud af spalten.
    Så stiger omdr uden at man sejler hurtigere, da propellen nu flytter luft i stedet for vand.
    Det bruges kontrolleret på racer-både for at få motoren op i omdr så den yder flere hk, men det er jo ikke det der er din situation.


  • #4   25. maj 2022 S L

    I første omgang har jeg fået lovtil at låne en pitch 23 propel i rustfri af suzuki.
    Som jeg kan læse på amerikanske forums så skulle den originale rustfrie propel være her hvor folk opnår bedst greb, ydelse samt topfart.

    Fungere det ikke med 3 blade tager jeg chancen og bestiller en rustfri 4 bladet fra USA med pitch 22.

    Jeg tænker ikke udstødningsgasserne er det primære problem, propellen slutter fint til i gear huset.
    Propblemet opstår med legetøj eller vandski når vi drejer skarpt. Så mister den grebet fuldstændigt og motoren stiger i omdrejninger og båden står nærmest stille.


  • #5   26. maj 2022 Formen på båden har jo også en del at sige, når det kommer til at suge luft ved høj fart og skarpe sving.
    Min RIB er ikke glad for skarpe sving, når jeg sejler med motoren trimmet for langt ud, så skal der faktisk ikke meget til før den suger luft, trimmer jeg den lidt ind igen, så kan den vende på en 5 øre... Har du evt. smart taps på der kan fjerne vandet fra skruen når du drejer skarpt ?


  • #6   27. maj 2022 Prøv at kontakte Rudes propeller han hjalp mig med at beregne den rigtige skrue til min båd

  • #7   4. jun 2022 Hvordan er din motor højde

  • #8   10. jun 2022 Hvis din propel ventilerer/suger luft når du accelererer eller drejer skarpt sidder din motor for højt.

  • #9   13. jun 2022 En Aluprop` er alt for blød. Rustfri….det dur`

Kommentér på:
propel valg samt slip.

Annonce