{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Niclas R
Niclas R
Tilmeldt:
31. mar 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Valg af ny prop Mercruiser Highfive Alpha One Rustfri 5 Blade? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en searay 185 sport bowrider fra 2011 med en mercury 4.3MPI 220HP der aktuel er udstyret med standard propellen. Jeg er interesseret i mere trækkraft/acceleration til wakeboard og hurtigere planing og har prøvet at læse tidligere indslag om emnet. Kan sagtens leve med lavere topfart. Vi er ofte 4-5 personer i båden. Har overvejet at sætte trim taps måske dem her https://billigpropel.dk/udstyr-203/trim-tabs-80/smart-tab-16-20-fod-140-225-hk-554.html, samt skifte til en High five alpha propel Mercruiser Highfive Alpha One Rustfri 5 Blade på 23 i pitch (virker til at 21 har givet for høje RPM for mange)
Er der nogen der har andre ideer eller kan vejlede lidt.
Vh Niclas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af ny prop Mercruiser Highfive Alpha One Rustfri 5 Blade?
  • #1   31. mar 2020 Kan kun anbefale Smarttabs.

    HighFive har jeg tilgengæld ikke god erfaring med. Den er 5 bladet ja, men diameteren på den er ikke så stor. Kan istedet anbefale en Revolution 4, denne tager virkelig godt fat!


  • #2   1. apr 2020 Propellere er en lidt underlig fisk, og alligevel ikke. Tingene hænger sammen i naturlig rækkefølge.

    En 5-bladet High Five prop vil give dig et maksimalt bundtræk, hvor du har mest brug for det fx til vandski eller wakeboard. Med denne propel, vil du tabe topfart, fordi propellen er udviklet til decideret vandsport.

    Standard propeller på din båd er nogenlunde acceptabel til blandet sejlads, men er lidt som standard fælge på en bil - kedelig, hvis det skal være sjovt.

    Revolution 4 er en oplagt mulighed. Jeg har prøvet både 4´eren og 5´eren, og min anbefaling er 5´eren til vandsport.

    Smarttabs kan være velegnede, men gå i første omgang ikke efter prisen, men at de passer til dine ønsker om brug til vandsport. Der findes et utal af løsningsmodeller, både i den billige og dyre ende. Går du efter mærker som Bennett eller Lenco, så er du ikke helt på afveje. Personligt ville jeg ofre en ekstra skilling på smarttabs, og måske købe en brugt 5´er i god stand, uden skader / hakker.

    Når du skal bruge båden til vandsport, så er vægtfordelingen i båden en vigtig faktor, ellers kan du kaste nok så mange penge efter smarttabs og propellere.

    Der findes hydrofoil, men det er en discountløsning og ikke relevant til dit brug.

    Jeg har en 5´er i 19", men den bliver for lille til din båd. Ellers måtte du gerne låne den.



  • #3   1. apr 2020 Jeg har en Revolution4 23” (4-bladet) og en Mercury Offshore (4-bladet) 21” hvis det har interesse?
    Vh Sebastian


  • #4   1. apr 2020 Har haft en 18 fods bowrider. Dog kun med den 190 hk. Udgave motor. Med high five 21” havde den et rigtig godt træk. Den tog dog for mange omdrejninger så 23 havde været perfekt. Sammenlignet med min 23” 3 bladet stålpropel gik highfive ca 5 knob langsommere på toppen. Tænker dog at topfarten med en 23” highfive hvor de for mange omdrejninger kunne udbyttes ville give stort set samme topfart som den 3 bladet stål

  • Niclas R
    Niclas R Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   1. apr 2020 Tak for alle kommentarerne.
    ad #2: Ja jeg har indtryk af 19´eren er for lille. Så har tænkt mig at købe en highfive 23.
    Har købt smart taps.. kender en der har haft god effekt af dem til 1700 og så skal jeg ikke rode med hydraulik. Hvis der er nogen der ligger inde med en highfive 23 som man kan prøve eller købe er jeg meget interesseret. Vi bruger kun båden til vandsport og hyggesejlads så er ligeglad med topspeed


  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

    Følgere: 1 Svar: 36
    #6   4. apr 2020 Hej. Jeg havde en 21 fods Stingray med 190hk. Jeg havde en 21” High five på, den passede perfekt med 5 mand i båden;)

    Vivar super glade for “High five” kontra alm 3 bladet stål. Den kom meget hurtigere ud af vandet, lavereplannings hastighed, den løftede båden helt anderledes (hele båden var ude af vandet)

    Negativt - mistede 3 - 5 knob på toppen, men alt det positive opvejede det så rigeligt😁

    Jeg gad ikke montere tabs før jeg havde set virkningen af “High five”


Kommentér på:
Valg af ny prop Mercruiser Highfive Alpha One Rustfri 5 Blade?

Annonce