{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Motor bliver meget varm!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Står i den situation at jeg har købt nyt termostat. ( saltvandskølet )
til min BUKH DV10.
Har monteret det og fik startet motoren. MEN. Temperaturen stiger til 100°C. Hvilket ikke er optimalt da den burde ligge på omkring de 75°C.

sejler jeg uden temostat stiger temp kun til 80°C. hvilket ikke gør mig så meget. men ser helst at den regulere det selv ordenligt.

Termostatet fejler intet. da det er testet og er helt nyt.
Har kigget på min temp. føler. og den ser umildbart fin ud.

Hvad kan dette skyldes?

Har selv tænkt at det måske er fordi der måske er 'snavns' i motoren så vandet ikke kommer ordenligt rundt.
Men det er kun et gæt .

eller måske en dårlig forbindelse kan gøre at den misviser?


Kan man muligvis skylle motoren igennem med noget ? noget som muligvis løsner kalk osv i motoren uden at skulle skille den helt fra hinanden .?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor bliver meget varm!!
  • #1   14. jul 2022 Skal lige siges at den får godt med vand. så det er ikke problemet.

    impeller er forholdsvis ny. og der kommer rigeligt med vand ud af udstødningen smiley


  • Jack G
    Jack G Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 2 Svar: 1
    #2   15. jul 2022 Jeg er bestemt ikke ekspert smiley
    Jeg har selv lige købt min første båd med en BUKH DV10.
    Men hvis den ikke bliver for varm uden termostat...kunne det så ikke tænkes at det er termostaten....?
    Bare en tanke smiley


  • Frode Hainer
    Frode Hainer Tilmeldt:
    aug 2021

    Svar: 1
    #3   15. jul 2022 Når man har direkte saltvandskøling, så må motorens temperatur helst ikke komme op over 50 grader (termostaten skal være sat til den værdi), selvom motoren som sådan havde bedst af at køre med 90 grader, med ferskvandskøling. Grunden til de 50 grader er at undgå udfældning af kalk. Du skriver at der er masser af vand igennem motoren, og temp. er 70 når du har taget termostaten ud. Så er der kalk i motorblokken, så saltvandet ikke kan køle, det løber så langsomt igennem motoren at det bliver opvarmet for meget. Når du tager termostaten ud er der ingen modstand i kølesystemet, og du burde kunne komme langt under de 50 gr. Men prøv at check afgangstemperaturen med et digital termometer så du er sikker, selvfølgelig hvis du brænder fingrene på afgangsvandet, er det over 60 gr.

  • #4   16. jul 2022 Når en motor bliver varm, så skyldes det manglende flow igennem kølesystemet.
    Jo mindre vandgennemstrømning, jo hurtigere bliver motoren varm.

    I dit tilfælde, så skyldes det - oplagt - at din motor er blokeret med kalk, aflejringer, fnidder-fnadder, skaller, flager osv., som er strømmet gennem motoren, men som nu blokerer for kølevandets flow.

    Fremgangsmåde:
    Kølesystemrens ( kan købes hos nytdrev.dk ) til at rense dit kølesystem med. Det har en ph værdi på ca. 1, og derfor skal det stå i motoren / udstødningssystemet i ca. 24 timer, hvorefter det skal skyldes ud med rent vand eller søvand.




Kommentér på:
Motor bliver meget varm!!

Annonce