{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.639 visninger | Oprettet:

mercury 40 hk {{forumTopicSubject}}

Har i dag købt en 40 hk mercury til rimelige penge. Motoren er tidligere forsøgt skildt ad formentlig i forbindelse med impeller renovering. Jeg har nu kigget den igennem og kan ikke se at der mangler at blive løsnet bolte eller møtrikker nogen steder, men bent sidder fast. Har kigget gear forbindelseb igennem og der er ikke umiddelbart ikke nogen steder, hvor der er muligt at løsne noget, ej heller oppe i motor huset. Nogen der har oplevet lignende? Tænker den måske er forsøgt adskildt i gear eller? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  mercury 40 hk
  • #1   18. aug 2015 Glemte helt, at jeg er interesseret i at finde årgangen, er der en der kan henvise til en side, hvor jeg kan finde den ud fra nummeret på frost proppen? smiley

  • #2   18. aug 2015 Du har husket den der sidder under anoden ... ik

  • #3   18. aug 2015 Jo, desværre Kim! 2 skruer under anoden og de 2 der sidder ved kavationspladen smiley Det virker for mig mest af alt som om, at det hænger sammen med gear forbindelsen, da gearet kan rykkes ca 1 cm ned inden det sidder urokkeligt fast....

  • #4   18. aug 2015 har du ikke serie nummeret på den så er det til at finde en tegning over det måske

  • Flemming B
    Flemming B Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 4
    #5   18. aug 2015 kan det her hjælpe https://www.youtube.com/watch?v=wv6oBxA9Gtw

  • Flemming B
    Flemming B Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 4
  • #7   18. aug 2015 Tak for de gode bud Flemming. Jeg har set den video, de gjorde jeg idag umiddelbart efter at have hentet den. Har ikke været ude og rode med siden jeg lavede opslaget, men satser på at jeg når det i morgen inden arbejde. Jeg melder tilbage smiley

  • #8   18. aug 2015 Var lige hurtigt ude for at kigge og der er ikke nogen synlig gear forbindelse der kan adskilles. Er der nogen der har erfaring med om gear forbindelsen inde i motor huset kan adskilles? Den er ikke fast gjort med skruer eller lignende, men kan det tænkes at der sidder en pinol skrue på gear vælgeren jeg har overset??

  • #9   18. aug 2015 Det kan være næsten umulig at pille af hvis det aldrig er blevet smurt alså akslen..prøv at se om du kan få noget olie/rustopløser til at løbe ned ope fra
    Og lad det virke i en dags tid prøv at slå på benet med en gummihammer forsigtig
    Og Ikke noget med at bruge en skruetrækker til at banke ind mellem benet det skal nok komme af når bare du har løsnet alle skruger smiley


  • #10   18. aug 2015 Prøver at fedte det godt ind i morgen....som sagt går den første cm gnidningsfrit og så sidder det fast! Jeg kan hverken få det på plads oppe i motoren igen eller nedenud, så jeg mistænker tidligere ejer har forsøgt at adskille det uden at have undersøgt hvordan.....

  • #11   19. aug 2015 Den første cm går fint, men så stopper legen! Den kan som sagt heller ikke gå op i motoren igen...der mangler ca 5-7 mm for at den kan gå op i motoren igen....hhhmmmmm....nogen bud?

  • #13   20. aug 2015 Med et nummeret fra frost proppen 9557260 tyder det på at motoren er fra mellem 79-88 så det er en ældre maskine! Håber ikkee det er en fast rustet drivaksel....så er der vel nærmest ikke andet for end at rykke motor blokken af? smiley

  • #14   20. aug 2015 Er der nogen der kan finde den eksakte alder ud fra nummeret?:)

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #15   20. aug 2015 Har du afmonteret stangen fra gearhuset til motorhuset der sidder en lille plast låsom drejes så kan stangen komme af gearvælgeren. Dit problem er nok at stråleakslen er rustet fast i krumtappen det kan være meget bøvlet at få af så
    der er kun kiler og forsigtighed tilbage.


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #17   20. aug 2015 Det siger sig selv at der skal bruges plast eller træ kiler det lyder mærkeligt at det går fint den første cm men kender ikke helt den ældre model 2 takter men prøv forsigtigt med kiler lidt af gangen fra begge sider samtidig.

  • #18   20. aug 2015 Kan ikke se at der er mulighed for at afmontere gear forbindelsen nogen steder som tidligere skrevet, men håber at der er en venlig sjæl herinde der kan finde en præcis årgang på motoren ud fra nummeret, for så kan jeg nok finde en tegning over motoren, så kan det være det går lidt nemmere smiley

  • #20   20. aug 2015 2 cyl 40 hk. Kan se via det link der ligger længere oppe i tråden at den er fra mellem 79-88 ....kan godt indsætte billeder, men bliver tidligst i morgen smiley

  • #21   22. aug 2015

    profilbillede
  • #22   22. aug 2015 2 billeder der illustrere de eneste steder hvor gear forbindelsen er eksponeret og tilgængelig...

    profilbillede
  • #23   26. aug 2015 Har nu haft en ledig stund til at kigge lidt på motoren igen. Kan konstatere at det stykke jeg kan bevæge gearkassen op og ned, er det som gear forbindelsen tillader! Jeg kan se oppe i motoren når jeg bevæger gearet op og ned, at gear vælgeren følger med. Kan simpelthen ikke finde noget der mangler at blive adskildt! Har fundet dette et billede på ebay af en gear forbindelse, hvor det ser ud til, at selve gear vælgeren oppe i motoren er skruet på akselen med en pinol skrue, er der nogen af jer der har erfaring med dettte? Årgangen på motoren er så vidt jeg kan finde frem til 1980-1981 linket nedenunder er et link til den ebay auktion, hvor gear vælgeren kan ses:

    http://www.ebay.com/itm/1978-MERCURY-40HP-SHIFT-SHAFT-ASSEMBLY-3333-/390511887198?hash=item5aec52835e&vxp=mtr


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #24   26. aug 2015 Kontakt en mercury forhandler pr.telf. f.eks AH Marine de er meget hjælpsomme.

  • #26   26. aug 2015 Har talt med AH marine i dag som anbefalet og ham jeg talte med, mindes ikke at der var nogen pinol skrue oppe ved gear vælgeren, som jeg var inde på i sidste indlæg. Jeg kan ikke umiddelbart selv finde nogen steder, hvor der er mulighed for at løsne noget til gear forbindelsen, men skal da dobbelt tjekke det. Jeg håber at næste uge efterlader mig nogen timer, hvor jeg kan komme ud og skrue lidt. Jeg vender tilbage når jeg evt har fundet en løsning:-D Tak for hjælpen.

Kommentér på:
mercury 40 hk

Annonce