{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
642 visninger | Oprettet:

Vand under dørken {{forumTopicSubject}}

Hej - har en kabinebåd (glasfiber) på ca. 20 fod hvor jeg kan se der stille løber vand hen agter til sumpen hvor jeg har en lænsepumpe.
Dørken er helt lukket - i kabinen er der et par huller i begge sider under hynderne til småting men også de er lukket til siderne.
Spørgsmålet går på om jeg risikerer en frostsprængning et sted?. Har i dag tømt sumpen 5-6 gange hvor der var 2-3 liter vand hver gang. Har hævet forenden for at lade det løbe men det går meget langsomt og kan som sagt ikke komme under dørken.
Er sikker på at vand kommer fra regnvand, ingen skader udvendigt at se
Hører gerne 😊


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand under dørken
  • #2   7. feb 2023 Har du et par billeder?

  • #3   7. feb 2023 Er i tvivl om bådmærket - intet typeskilt på den

    profilbillede
  • #4   9. feb 2023 5 x 2-3 L vand er sgu meget, du skal have adgang til rummet under dæk, så der er nok ingen vej udenom at få skåret hul i dækket og få set ind ( evt med et lille indspek kamera ) er du sikker på at det er regnvand ? har du smagt på det ? hvis der er skum i hulrum tager det laaaang tid før det render ned i den ene ende ( og det lyder som der er ) og så er det noget rigtig lort, det tørre aldrig og kan gøre at der kommer råd i evt træ der er.
    Hvis der er skum ... er der KUN en vej ! ! DET SKAL UD ! der er mange skrøner om at hvis der bores huller rundt omkring og båden tiltes op, så vil det forsvinde over tid .... DET gør det IKKE ....
    Husk vand kommer ind OVERALT, har lidt en mistanke ( hvis du nu siger der INGEN skader er NOGEN steder ) at samlingen imellem skroget og overbygningen er utæt ( altså UNDER fenderlisten, der er det mest alm at samle de to dele )
    Krydser finger for at der ikke er skum i din og du finder utætheden, men alt vand og fugt skal ud under alle omstændigheder, og det er noget af et arbejde, ellers ender du med en båd du ikke kan sælge uden at blive anklaget for alt muligt, hvis du ikke fortæller om alle omstændigheder ved båden, og det vil være noget skidt at komme ud i. sorry


  • #5   9. feb 2023 Tak for et fint svar, Kim 👍
    Valgte at tilte båden og tage bundproppen agter og der kom et par liter ud plus at det fortsat drypper en del… lader den stå nogle timer og prøver igen de næste dage. Helt sikkert ferskvand - vil gå den efter i samlinger og lister når der bliver forårsvejr


  • #6   9. feb 2023 Helt enig med kim, få besigtiget omfanget og få løst problemet..

  • #7   9. feb 2023 Har den sump du skrev om først forbindelse til hulrummet mellem yder og inderskrog og dermed bundproppen? Eller er sumpen blot en sump til at opsamle regnvand i cockpittet uden forbindelse til hulskroget?

    Grunden til jeg spørger er, at din pressening sikkert er utæt, så står båden ude løber vandet lige igennem og ender i cockpittet, og dermed i din brønd når båden står ude.

    Bundproppen går jeg udfra tømmer mellem inder og yderskrog, så een eller anden utæthed har du jo der, og du bør nok undersøge om der er fugtigt skum i skroget som Kim foreslår.


  • #8   10. feb 2023 Det er et LILLE plus at det er fersk vand, så er det "bare" smiley at finde ud af hvor det kommer ind ( der kan fender liste også komme ind, da den næsten fungerer som tagrende hvor regnvand også løber af oppe på oversiden af listen, en utæt samling der vil give en hel del vand indenfor ) og så er der lige det med skum, hvis der er skum.. det lyder som der er, da der samles vand efter lidt tid smiley smiley DET ER ET HELVED at lave ... god lyst


  • #9   10. feb 2023 Sumpen tager både vand fra oven og indvendig - et par drænehuller hiver begge steder fra.
    Checkede i dag og der drypper ikke mere noget ud gennem hullet til bundproppen, så satser på det går.
    Afventer foråret inden jeg rykker fenderlisten af og tætner samlingen.
    Tak for svar alle 👍:)


Kommentér på:
Vand under dørken

Annonce