{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Sejler ikke ret hurtigt?
  • #1   28. apr 2023 ja. 70kmt er ret hurtigt på vandet især hvis der er lidt bølger.
    ellers skal man op i en helt anden type både


  • #2   28. apr 2023 Jamen kan det virkelig passe den ikke kan mere end de 75 km/t

  • #3   28. apr 2023 ja. få en prøvetur i den og se om det ikke er hurtigt nok.... skal det gå meget hurtigere skal du op i noget ca 19fods speedbåd med 200+hk så rammer du 100. men medmindre du har en spejlblank sø er der ikke mange dage hvor vandet er fladt nok til de hastigheder

  • #4   28. apr 2023 Har jeg heldighvis fået lov til syntes bare ikke det ret meget af en 115 hestes da min gamle med en 60 hestes mariner gik ihvertifald 50-55 km/t

  • #5   28. apr 2023 Kan se du har haft noget lignene med en 100 hestes med samme propel
    Her sidder også en 4 bladet til vandsport
    Så det kan være det 70 km/t passer meget godt😀
    Bliver bare helt vild når jeg jeg for sådan en båd det kan ikke gå hurtigt nok😅😂


  • #6   28. apr 2023 hvis der sidder en 4 bladet på kan du nok skifte propellen og vinde et par knob. min gamle global som var 14,6 fod med 90hk løb 42-43knob. det er omkring 75kmt. den 17fods med 100hk jeg har nu sejler ca 35knob med allround propel, men jeg sejler faktisk oftest omkring 25-30knob.

  • #7   28. apr 2023 Jaa der følger en 3 bladet med til fart så siger han den skulle kunne omkring 75 men syntes stadig 42 knob med en 115 hestes ikke virker af ret meget, ser man på YouTube sejler de fleste en 100 km/t med vildt træk😅

  • #8   28. apr 2023 https://www.youtube.com/watch?v=UZDQFguCxEU han skriver den rammer 90kmt.

  • #9   28. apr 2023 Jaa men det også det der langt fra de 65 den sejler nu til de 90 det bare om jeg skal være rej for den ikke går på alle cylindre men det burde være nemt og høre..

  • #10   28. apr 2023 det er jo ikke sikkert motoren yder som en ny, men du kan altid lave en kompressionstest så har du en indikation på for slidt den er. man kan også montre en lift der flytter motoren lidt tilbage og kan hæve motoren for at ramme mere optimal opsætning, samt anden propel, men det er nogen dyre knob at finde. 70 er ikke helt skævt efter min mening

  • #11   29. apr 2023 hvad med din bund for det er ikke lige meget havd for en bund maling du køre med jeg havde den draco speed båd det gjore en stor foskel med den rigtige maling mvh ole

  • #12   29. apr 2023 hvis det er den på gul og gratis med 115hk evindrude og revner i agterspejlet du har kig på, skal du være klar over at der er en masse arbejde i at skifte hækken.

  • #13   29. apr 2023 Denne her med en gl 75hk motor sejler også 35knob/65km/t ifølge annoncen
    https://www.guloggratis.dk/annonce/53149ca0-e2c0-48ce-b964-44950ce56f9f

    Det er nok lidt subjektivt hvad bådejere mener deres både sejler? En tryklog giver også en anden hastighed end en GPS, og sejler man mod eller medstrøms i f eks lillebælt er der måske 2 knobs strøm, det giver en forskel på 4 knob om man måler den ene eller den anden vej med GPS'en.

    Uanset hvad, så er 30knob og derover fandme hurtigt på vandet


  • #14   4. maj 2023 Hej Mathias
    70 km/t er for lidt med en 115 hk på en flecher med mindre det er en
    flecher 199 men nu ser je at det er en 15 fod så SKAL den kunne sejle 42-45 knop ellers er der noget galt
    jeg ht en 16 fod shakespeare summersport med en 115 yamaha 114 2 takt som gik 48 knop som en svedske og min 17 for Thundercraft går 46 knob med en Evinrude Etec 115 HO så enten er der noget galt med den motor du har set på eller også passer propellen ikke til båden men hvis du ikke selv har erfaring så få der har forstand på det med ud og prøvesejle båden inden du køber .
    der er desværre meget almindeligt at folk praler med høj fart på deres både jeg har sejler om kap med flere som påstod at deres båd gik 45 knop men jeg kunne sagtens sejle fra dem og målte dem til knap 40 knop .
    Hvor i landet bor du ??? så kan det jo være at jeg kan tage med og se den ???


  • #15   4. maj 2023 Hej Mathias
    Her er lige et tillæg.
    Du skal være forberedt på at hvis det er en ældre evinrude eller yamaha med karburator
    model vil den være MEGET tørstig min Yamaha brugte 59 Liter i timen ved fuld gas men da jeg skiftede til Evinrude E-tec brugte den ca det halve MEN gik også 3 knop og betydeligt mindre bundtræk , Yamahaen kørte med en 22 tommer propel og kunne sagtens trække 2 personer op på vandski eller sejle stærkt med 4 personmeer i båden men evinrude E-tec skulle have en 17 tommer på for at have den samme trækkraft


  • #16   6. maj 2023 Hej Hasse N har nu købt båden og den går fint men tager rigtig mange omdrejninger så mistænker propel er for lille

  • #17   7. maj 2023 for mange omdrejninger slår motoren ihjel og ja så er propellen for lille og HER ligger jo også den mindre fart !
    hvor mange omdrejninger tager den og hvad er det for en propel og motor så har jeg måske en der passer
    115 heste til 15 fod båd vil jeg tro at du skal op i 21-22 tommer stål propel


  • #18   7. maj 2023 Ved ikke hvor mange den tager præcist
    Skal nok finde str på propel og skrive senere idag


  • #20   7. maj 2023 Att: Jens S
    Ja det er korrekt MEN en 15 fod Flecher med 115 hk tør jeg næsten at vædde på at propellen skal være 20-21 eller MAX 22 tommer men han har endnu ikke skrevet om det er en Evinrude / Johnson 115 han har .
    Jeg har nu en 70 hk Johnson og de passer propeller sammen men en 115 hk gearkasse løber bare dobbelt så hurtigt rundt .
    han har heller ikke skrevet hvor i landet han bor men dette er jo temmelig vigtigt for jeg "sender " jo ikke bare en dyr propel til en jeg overhovedet ikke kender


  • #21   7. maj 2023 Det er en evinrude 115 hestes
    Propellen er en 4 bladet som hedder 13.25x17 og den har et lille nummer som er 0417
    Turning point hustler
    #21431730
    Le1/le2-1317-4
    Bor i Ringkøbing


  • #22   7. maj 2023 ok så er propellen da 100% for lille men hvis jeg skal sende en propel til Jylland er du nådt til at sende et depositum da jeg ikke kender dig ??? det havde været meget nemmere hvis du boede på sjælland for så kunne vi mødes og finde ud af hvilken det skal være .
    Ellers må du snakke med din lokale bådpusher og høre om han har en 21 eller 22 tommer liggende som du kan prøve og så tjekkke omdrejningerne men hvis den går 70-75 KM/T med en 17 tommer så kommer den nok til at gå 85-90 KM/T


  • #23   7. maj 2023

    profilbillede
  • #24   7. maj 2023 Tror bare ikke propellen kan være meget større er der plads til det?

  • #25   7. maj 2023 Jo der kan sagtens sidde både 21 og 22 tommer men du skal da pille de hydrofoils af for de tager også fart og du har slet ikke brug for disse med SÅ meget motorkraft . Men har du en omdrejningstæller monteret i båden der virker ???

  • #26   7. maj 2023 Nej har ikke en omdrejningstæller i båden

  • #27   7. maj 2023 ok ingen omdrejnings tæller ??? den SKAL du have for at få din motor til at køre rigtigt for det er UMULIGT at "gætte" sig til men EN ting jeg kan GARANTERE er at du brænder din motor af hvis du kører med mere en 5500 -5700 omdrejninger


  • #28   7. maj 2023 @24 - målene er stigningen på propellen, ikke diameteren. Så en 21 tommer er ikke (nødvendigvis) større end den du har, dens blade er bare vinklet så den flytter sig længere igennem vandet på en omdrejning (21 tommer ....minus slip)

  • #29   8. maj 2023 her er en omdrejningstæller til 1049.- men de findes sikkert også brugte til mindre penge men du SKAL have en hvis du skal selje stærkt og være sikker på at din motor kører rigtigt

    https://marinelageret.dk/styring-motordele-tilbehoer-156/motor-motordele-reservedele-248/motor-instrumenter-tankmaaler-og-tilbehoer-300/omdrejningstaeller-1767/faria-omdrtaeller-i-o-0-6000-oe85-euro-black-116769.html


  • #30   8. maj 2023 her er en omdrejningstæller til 549.- og jeg tror ikke at den kan findes billigere
    https://www.palby.dk/produkter/styrins motortilbehoer/motordele---tilbehoer/motor-instrumenter/omdrejningstaeller


  • #32   8. maj 2023 Jeg har fundet en 21 tommer blank rustfri 20 tommer Raker og en 21 tommer viper propel som du kan få for 1500 pr stk men jeg er sikker på at det er 21 tommer der skal på og så kommer den til at gå 40 eller måske 45 knop eller lidt mere

  • #33   9. maj 2023 det undrer mig da meget at du ikke svarer for jeg "troede" da at du ville have hjælp
    til at få din båd til at sejle hurtigere men tingene kommer jo ikke bare flyvende af sig selv
    men jeg har gjort hvad jeg kunne så nu er det bare op til dig


  • #34   9. maj 2023 Hasse, det er meget generøst tilbud og råd du har givet og jeg kan godt forstå hvis du er lidt skuffet over manglende respons.

  • #35   10. maj 2023 att Per T
    Tjaaaa jeg har en 17-19 og 20+ tommer men jeg har en ven der har nogle blanke rustfri Viper propeller liggende og jeg fik presset prisen ned på 1500 hvilket jo er langt under prisen de plejer at ryge for men jeg kan fornemme at han holdt op med at svare da jeg skrev at han skulle overføre pengene INDEN den blev sendt til ham med mindre han boede på Sjælland for så kunne vi jo sagtens teste den men jeg er sikker på at med en 21 tommer vil den gå med de rigtige omdrejninger men hvis han ikke engang gider eller har råd til at investere i en omdrejningstæller så kan jeg ikke hjælpe ham .


  • #36   18. maj 2023 Undjsyld jeg ikke har svaret jeg fik kvast min tlf på arbejde dsv og har ikke haft mulighed for en ny før nu😀 håber det går
    Mvh kan jeg kontakte dig på Facebook Hasse så vi kan aftale nærmere?


  • #37   18. maj 2023 Hej Mathias
    Ja du kan sagtens skrive på facebook men skal vi ikke lige holde den her så folk kan følge med ????


  • #38   19. maj 2023 Jo det var bare med nærmere hensyn til propeller?😀


  • #40   22. maj 2023 Vil du have den 21 tommer Viper som jeg anbefalede til 1500 + fragt så må du overføre pengene inden jeg sender den da jeg ikke kender dig ?????
    OG har du sat en omdrejningstæller i båden
    har du billeder af hvordan motoren sidder taget bagfra då vi kan være sikre på at motoren er monteret i den rette højde for at give MAX fart ?? for med en 21 tommer bør den kunne sejle mellem 80 og omkring 90 KM/T


  • #41   23. maj 2023 Kunne vel være fint og prøve men passer den lige over eller skal jeg have fat i andet også eller hvordan?
    Har ikke monteret omdrejningstæller har jeg ikke tid til pt


  • #42   23. maj 2023 Den er lige til at montere du skal bare bruge den samme metal ring der sidder bag og foran på din nuværende propel og HUSK låsesplitten så er du klar til at sejle .
    Men du bør stadig sætte en omdrejningstæller i båden da denne vil give en god indikation om hvordan din motor har det og hvis der er Oilinjection / VRO på din motor vil jeg råde dig til at få afmonteret denne og så selv blande en god olie i benzinen 2% så er du SIKKER på at motoren får den smøring den skal have for oliepumpen på disse motorer har det med at stå af .

    HUSK også at afmontere den Hydrofoil der sidder over propellen på din kavitationsplade for den tager lidt at din tophastighed og er slet ikke nødvendig når du har så meget motorkraft.


  • #43   25. maj 2023 Hvordan gør vi med betaling?

  • #44   26. maj 2023 jeg sender dig en privat besked med mit telefon nummer
    Husk at give melding tilbage om hvor meget fart du har fået ud af det
    jeg "tror" at båden vil gå mellem 80 og 90 km/t og måske lidt mere og så vil du se på din omdrejningstæller om ikke den kan komme op på 5500 RPM ved fuld gas når du er alene i båden men pas nu på for båden bliver meget levende når du kommer over 80 KM/T


  • #45   12. jun 2023 Nu har jeg en 20" blank poleret Rustfri stål propel i overskud
    og jeg skal bruge en 13 ¼ x 19p alupropel eller stål har du sådan en liggende


Kommentér på:
Sejler ikke ret hurtigt?

Annonce