{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Min båd sejler skævt {{forumTopicSubject}}

Kære jer,
Har en Chapparel 200 LE. Just købt. Den sejler skævt ved helt lav hastighed. Den kan simpelthen ikke holde kurs og jeg må justere konstant. Hvad er årsagen mon? Der er også ret meget ‘vandring’ i eller slør i rattet når jeg drejer .. 4-5 cm .. men det at det ikke kan sejle ligeud ved lav hastighed synes ik at være relateret hertil. Båden synes også at ligge lidt skævt i vandet. Den har været på land og stået hos forhandler . Bør ikkr være utæt


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Min båd sejler skævt
  • #1   24. mar 2020 Hej Anders,
    Der er flere forhold der gør sig gældende når man sejler, feks. vind og strøm og hastighed. Og det er typisk at speedbåde skal styres mere ved lav hastighed, de er jo designet til fart. Retningsstabiliteten ved lav hastighed bestemmes feks. ved hvor stort ens ror er, eks. hvis motoren er hævet og/eller trimmet op, så er retnings-stabiliteten også forringet ved lav hastighed. Så den skal være trimmet helt ned ved lav hastighed for bedste styre evne. Og hvis man sejler med strømmen så vil båden også selv styre. Og hvis man skal sejle langt med lav hastighed, kan det være en ide at have et drivanker. Det dure bare ikke inde i havnen, da der skal være god plads.
    Mht. båden der ligger skæv, så check vægtfordelingen, eks. har du lagt anker og alle de tunge ting i samme side. Strøm og vind i vandet har også indflydelse på hvordan båden ligger i vandet.

    Er det din første båd?


  • #3   24. mar 2020 Det er, som Thomas også skriver, naturligt for en speedbåd så længe du sejler under ca. 7 knob (afhængig af speedbådens størrelse og form).

  • #4   24. mar 2020 Jep. Første båd smiley men udfordringen er at jeg konstant skal korrigere . Enten sejler den til højre eller venstre. Selv med propel / ror trimmet helt ned 🤔 kan det virkelig være rigtigt? Mht at den ligger skævt . Speedbåden til højre og venstre ligger begge helt vandret så det kan knapt være årsag . Styring er selvfølgelig i højre side men det bør vel ha været reguleret fra fabrikken fra start med modvægt for at skabe ligevægt? 🤔 tusind tak for svar 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  • #5   25. mar 2020 Dit problem er kendt blandt mange speedbådsejere. Som jeg kan se din båds nævnelse, så må den være omkring 20 fod - er det ikke korrekt ? Bådens vægt er nok omkring 1200 kg uden proviant, brændstof mv., eller det vi kalder for "sejlklar vægt".
    Jeg kender ikke din bådtype, men det er enten en daycruiser eller bowraider, ik?

    Dit problem er ikke enestående, og de tidligere svar om, at det er dit drev, som skal styre båden er helt korrekt, også mht. drevets placering under lav fart.
    Din bådtype er meget følsom for vind, bølger, skævbelastning mv. pga. skrogets facon og vægten.

    En oplagt mulighed, ud fra det som du beskriver, er, at den styretap, der sidder i toppen af transomen, og hvor servostyringenscylinder er koblet til, har for meget slør i bøsningen, som den er monteret i - er det tilfældet, så vil du opleve det man kalder "spiritussejlads" ved lav fart. Ved lav fart og med slør i styretappen / bøsningen, så "vælter" styretappen rundt, og det gør, at båden er svær at manorere.
    Ved lidt større fart vil der komme belastning på styretappen, og den vil falde ned og hvile i bøsningen, og dermed er båden igen nem at manorere.

    Jeg vil uden at have set på båden tro, at det er i transomen du skal finde fejlen.

    Du kan selvfølgelig prøve at fordele vægten lige i båden, men som du beskriver det, så er sejler båden skiftevis til styrbord og bagbord, som vinden den blæser. Det bekræfter min påstand om, at det er styretappen og bøsningen der er defekt.

    Der findes et repsæt til din styretap / bøsning, men erfaringsmæssigt viser det sig, at det sjældent er en holdbar løsning. Du skal nok forvente, at der skal ny transom på.
    En ny transom betyder også, at motoren skal afmonteres, for at du kan skifte den.

    En defekt styretap / bøsning ses ofte på både, hvor der ligger en kraftig motor i ifh. til bådens størrelse. Jeg ved ikke hvilken motor, du har i båden, men sikkert noget V6 / V8.

    Styretappen / bøsningen er altså hårdt belastet, når båden skal accelerere. Det er her igennem at mange af motorens kræfter skal styres, og det sætter sit præg, hvis tidligere ejere ofte eller kontinuerligt fra stilstand, har jaget gashåndtaget sydpå, for at få båden op i fart. Du kender det sikkert fra bilverden, hvor mange transmissionssystemer også lider skade, når motoren er for kraftig, og chaufføren ynder at sende pedalen i raketfart mod syd.....

    Har du vandindtrængen i motorrummet?


  • #7   25. mar 2020 Anders,
    Tror at du kunne have interesse i at læse dette emne.

    http://www.killcaremarina.com.au/commonly-asked/60-boating-performance
    smiley


  • #8   29. mar 2020 Men båd sejler også skævt og styre også selv ved lav fart. Men det er også sjældent at det sker smiley

Kommentér på:
Min båd sejler skævt

Annonce