{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
333 visninger | Oprettet:

Slør i ror {{forumTopicSubject}}

Min Nidelv er meget svær at holde på kursen og jeg mistænker at lidt slør i roret betyder at jeg konstant skal korrigere.
Se disse fotos https://photos.app.goo.gl/ryVYSz5hn4pGR6Nx7 Jeg gætter på at man evt. kan åbne boksen og justere, men er lidt nervøs for åbne hvis der er væsker eller andet underligt der flyver ud smiley
På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Slør i ror
  • #1   10. maj 2023 Det er jo en simpelkabelstyring eller rulle-snekke styring om man vil, og der er ikke meget at justere for mindre slør.

    Det her er en ultraflex, men de er opbygget på samme måde. Du kan jo se om det er muligt at justere trægheden jf tegningen?

    https://static.watski.com/files/t67-manual-11Js7.pdf

    Ellers prøv at kig på den lille zinkanode der sidder som "kontraror" ved din motor, det kan være den står for langt til den ene eller anden side og lader motoren dreje til den ene side?


  • #2   11. maj 2023 Mange tak Per, også for linket til Ultraflex. Vil også lige prøve at tage rattet af og se om der kan være noget slid/slør hvor den er sat på akslen til styringen. Er ikke helt 100% med på hvor den zinkanode du nævner sidder. Er det omkring skrue/rorplade?
    Båden er ekstremt levende i vandet og blot 5-10 sekunders uopmærksomhed medfører at den pludselig drejer enten til styrbord eller bagbord. Kombineret med "sløret" gør det til en noget krævende opgave at styre båden, hvilket jeg ikke formoder er et generelt fænomen for en Nidelv 26 smiley


  • #3   11. maj 2023 Det med anoden var nok mig der var for hurtig, jeg gik udfra det var en båd med udenbordsmotor, de har ofte (altid?) en lille vinge bag skruen man bruger til at kompensere for skruens rotation, så båden "sejler ligeud" når roret/motoren står i neutral stilling. Jeg tror ikke de findes på indenbordsmotorer, men kig selv efter

    Dit slør kan måske lokaliseres ved at "arbejde sig op" fra roret til rattet, lade een vippe med roret og se hvor tingene bevæger sig?

    Hvordan er befæstigelsen af kablet til roret? Det er nok der den er slidt og dermed giver slør?


  • #4   11. maj 2023 Har prøvet at finde et fabrikat på styringen, men der er intet påtrykt. Men egentlig er det vel bare et hjul hvorom et skruekabel forskubbes i den ene eller anden retning. Derved formoder jeg ikke der kan være slør i selve styringen, men synderen er nok befæstigelsen til rorstangen som du også tror.

    Der er en lille inspektionsluge over roret, men jeg kan simpelthen ikke komme langt nok tilbage til at se/føle hvor kablerne er monteret. Måske hvis jeg skruer nogle sidepaneler af - så det bliver et weekendprojekt.

    Båden er godt 20 år gammel, men har nok sejlet sammenlagt mindre end de fleste både gør på et par år. Så slid er det næppe. Og den har som jeg erindrer altid opført sig sådan - nu er jeg bare blevet irriteret over at sejlads er noget med en 10-20 rorkorrektioner i minuttet.

    Men jeg prøver lige med sidepanelet i weekenden så foreløbig tak for god inspiration og hjælp smiley


Kommentér på:
Slør i ror

Annonce