{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Opladning af batteri {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi har en båd med en Mercruiser 5.0 motor fra 2004.

Vi er begyndere inden for dette, og mangler simpelthen sådan en rigtig god begynderguide.

Vores største problem er, at vi aldrig kan være sikre på om motoren vil starte.

Når vi ligger i havn, og ikke sejler et par uger, har vi landstrøm på, men er ikke sikre på at der lades.

Mit spørgsmål er: skal hovedafbryderen stå på 1, 2, all on eller off for at batterierne oplader?

Med venlig hilsen
Lisbeth


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Opladning af batteri
  • #1   18. maj 2023 Hej - det er lidt svært at svare på, kommer an på hvordan kredsløbet er.
    Hvis de er sat parallelt på burde de begge blive opladet. Men vil tro du bare kan lade på det ene hvorpå begge bliver opladet samtidig.
    Mvh Jan


  • #2   18. maj 2023 Glemte - det er forskelligt hvordan hovedkontakterne er sat op - de har ikke nødvendigvis noget med motoren at gøre men alt det andet elektriske på båden - men prøv jer frem

  • #3   18. maj 2023 Jeg har lige rettet lidt i mit spørgsmål.

    Spørgsmålet går egentlig på om der er hul igennem, hvis den står på off?

    Jeg føler jo det er mest sikkert at efterlade båden helt slukket, men hvis det betyder at den ikke lader nytter det jo ikke noget.


  • #4   18. maj 2023 Dælme meget svært at svare på men vil tro at de lades op og at hovedkontakterne enten er til at koble batterierne til alt det øvrige strøm eller som startstrøm til motoren.
    På dansk - tror de lades op selvom kontakterne er slukket…
    Men det er et skud - kender ikke opsætningen på kredsene


  • #5   18. maj 2023 Uden og vide hvordan jeres strøm er lavet , er det svært og svarer på .
    Men jeg vil tro der lades på jeres batterier , bare der er sat Landstrøm til .
    Normalt vil man sætte laderen direkte på start batteriet og så vil et skillerelæ slå laderen over på forbrugsbatteriet , når start batteriet er ladet op .


  • #6   18. maj 2023 Batterskulle gerne kunne holde strøm i 2 uger mellem to sejlture uden opladning. Tror i ikke der er der promblemet ligger?

    Den nemmeste måde ar om i lader på er at måle batteri spændingen, lader i skal den være omkring 14v over terminalerne, uden ladning mellem 12,5 og 13v


  • #7   19. maj 2023 hvor gamle er batterierne?

  • #8   20. maj 2023 Opdatering: vi har nu sat en lader på. Begge batterier var på halv. Det ene er nu fuldt opladet det andet er 25% opladet. Når vi forsøger at starter giver den en kort række hurtige klik.

    Vi har en idé om at det kan være starteren der er røget. Den er dog forholdsvis ny, da vi har har det problem før.

    Tak for svarene indtil videre - nye input er meget velkomne smiley


  • #9   20. maj 2023 Hvis begge batterier er halvt afledede efter 2 uger og det ene endda er på 25% efter ladning(?) vil jeg stadig mene det er der i har problemet og ikke i starteren eller jeres skille afbryder.
    Hvad er batteri spændingen når i forsøger at starte og i hvile tilstand? Et dårligt batteri vil have meget lav spænding når man forsøger at starte motoren og atart relæet vil klikke som di beskriver


  • #10   21. maj 2023 @per t : begge batterier var på 25% - jeg skrev da vi havde fået opladet det ene, og startede opladning af det andet.

    Begge batterier er nu fuldt opladet via direkte forbindelse, og motoren starter uden problemer.

    Så vi er tilbage ved det oprindelige spørgsmål ift hvad vi gør galt når vi oplader ‘via båden’, og om der altid er hul igennem, når kablet er tilsluttet.


  • #11   21. maj 2023 Nej i er tilbage til min pointe at jeres batteriet ikke kan holde strøm. Hvis i har sejlet og ligger stille i 14 dage bør batterier på ingen måde ende på 25 % selv uden ladning.

    Jeres batterier er enten dårlige eller jeres motor lader ikke som den skal. Eller begge dele. Hvis i vil fejlfinding på båden skal i have et voltmeter op terminalerne af batterierne og måle når i sejler, når i lader og når i logger i havn efter en sejltur.


  • #12   21. maj 2023 Min hovedafbryder skal stå på off . Ellers er der et lille forbrug .
    Men er der landstrøm til , burde der lades lige meget hvordan hovedafbryderen står .
    Et batteri der er i orden , og uden forbrug , skulle ikke have problemer med og give strøm til i kan starte .
    Virker jeres lader ?
    Lader jeres motor ordentligt ?
    Er jeres batterier gode i orden ?

    Nicolai


  • #13   21. maj 2023 Lisbeth, nu ved jeg ikke hvor teknisk funderede I er, men her er hvad jeg foreslår
    1) køb et multimeter f eks https://www.biltema.dk/varktoj/malevarktoj/maleinstrumenter/multimeter/digitalt-multimeter-2000018521
    Eller https://www.thansen.dk/elektronik/elartikler/universalt-multimeter/n469331449/pn490975327/

    2) Mål spændingen over batteri terminalerne
    a) når I sejler - bør være 14,4V hvis der lades korrekt
    b) når I er i havn og motoren ikke kører - et fuldt opladet batteri bør have 12,7-12,8V, er der 12,5V eller derunder efter I har sejlet, er batteriet færdigt
    c) Når I lader med landstrøm skal batterispændingen stige, og i alt fald ligge over 13V. I kan "lege" med jeres afbrydere og se om det giver en forskel, hvis spændingen pludselig falder har I afbrudt for laderen.


Kommentér på:
Opladning af batteri

Annonce