{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.143 visninger | Oprettet:

Yamaha 50 hk 4-takt olie i udstødning {{forumTopicSubject}}

Hej

Har sådan en yamaha 50 hk 4-takt, som egentlig kører som den skal.

Det eneste jeg har bemærket er at der kommer forholdvis meget (nærmest så vandet er sort) olie med ud fra udstødning ved propellen. Jeg har tjekket tændrør og de er kul sorte. Motoren ryger ikke specielt meget i tomgang, men ryger en smule sort når den får gas. Motoren smider ikke olie når den står til opbevaring, og der er ligeliges ikke noget at se inde under hætten, som skulle være utæt.

Er der nogen med forstand på dette område, som kunne have en forklaring på, hvorfor motoren smider olie ud gennem udstødning?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Yamaha 50 hk 4-takt olie i udstødning
  • #1   13. sep 2015 har du tjekket oliestand

  • #3   13. sep 2015 Faktisk var der godt med olie på (fyldt op til toppen af max) så tappede lidt af så den kom under max , men stadig samme problem

  • #4   13. sep 2015 Det tyder på en eller flere knækkede stempelringe og eller olieskraber-ringe, eller endnu værre, et hul i et af stemplerne.....

    Så kommer der for meget olie forbi stemplet, og op på toppen af det, og så vil den svine tændrørene til, samt smide en masse brændt olie ud i udstødningssystemet, som så igen kommer ud via. udstødningens udgang, som er nede ved propel-akslen..

    Det kan formentlig konstateres hvilken cylinder den er gal med, ved at kompression-teste den.


  • #5   13. sep 2015 Okay

    Det kan ikke være nogen form for pakning som er gået?



  • #6   14. sep 2015 hælder mere til en olietyv eller toppakning

  • #7   14. sep 2015 Okay

    Jeg har lige testet kompression på alle fire cylinder.

    Cylinder 1 kom op på cirka 150 psi 2 hurtigst
    Cylinder 2 kom op på cirka 135 psi 3 hurtigst
    Cylinder 3 kom op på cirka 155 psi hurtigst ( ang. Stigning af tryk)
    Cylinder 4 kom op på cirka 125 psi 4 hurtigst

    Derudover kunne jeg se at der er olie i kanten gevindet hvor tændrøret skrues i

    Måske kan disse informationer hjælpe med at identificere problemet.


  • #9   16. sep 2015 Er det en Motor du har købt i gråsten/egernsund af en fisker her i sommers? Grunden til jeg spørger, er at hvis det er den, så ved jeg godt hvad den fejler.

  • #10   16. sep 2015 Nej det er det ikke.

  • #11   17. sep 2015 Grunden til at jeg ikke nævnte toppakningen i mit første indlæg, er at du skrev, at tændrørene var smovset ind i olie, så den mulighed mente og mener jeg ikke, kan være grunden til problemet..
    Jeg hælder stadigvæk til at det er knækkede eller slidte ringe, der er problemet..
    Jeg må lige spørge, om det er alle tændrørene, som bliver smovset ind, da det burde være værst på cylinder 2 og 4
    Ved du hvor meget tryk den burde have på cylindrene ?


  • #12   17. sep 2015 har fået at vide at det ikke skulle være olie men derimod benzin som kommer ud af udstødning, og at problemet skulle ligge i karburatorne, hvor den skulle få en forkert blanding. Undre mig bare over at det er alle cylinderne at tændrørne er kulsorte. Har haft et karburator synkroniseringssæt på og det skulle ikke være der problemet ligger. Men hvordan kan alle karburatorne give en blandning der er så meget benzin i, at den gør tændrør kul sorte og går ujævnt?!

  • #13   17. sep 2015 Din motor har helt klart et problem på cylinder 2 og 4, især på 4´eren er der jo et markant tryk-forskel, det kan være almindelig slid, eller knækkede ringe..
    Nu begynder du at nævne noget helt andet, nemlig benzinen, som er et fuldstændigt andet problem ? Da du ikke rigtigt ved om det er olie eller benzin, så burde du nok, lade en marine-mekaniker kigge på den, da det er umuligt at råde dig, når problemet kan være både det ene og det andet...


  • #14   17. sep 2015 Det er nemlig en marine mekanikker der har fortalt mig dette, og trykforskellen i cylindrene skulle ikke være noget problem.

  • #15   17. sep 2015 Så burde den mekaniker da, samtidig have oplyst dig om hvad dine problemer skyldes, i stedet for, at du er tvungen til at søge hjælp andre steder...

  • #16   17. sep 2015 Ting er jo ikke gratis, det kunne jo være nogen herinde vidste hvad der var galt i stedet for at skulle betale flere tusinde.

  • #17   18. sep 2015 Mekanikles er nok den herinde, som ved mest om påhængsmotorer, så prøv at skrive privat til ham, måske bor han ikke så langt fra dig, så han kunne tage et kig på den...

  • #18   19. sep 2015 brumme..der er sgu lidt langt fra sønderjylland til næstved

  • #19   20. sep 2015 Sorry Mekanikles. Jeg havde ikke tjekket ud hvor TC hold til.

    Men alt andet lige, så er du altså et bedre valg end mig, hvis man har problemer med en påhængsmotor, hvor det ikke længere drejer sig om de mere almindlige ting, hvor man kan rådgive ud fra sund fornuft og almindelig viden.
    Så når det viser sig, at problemet netop er sådan et, så er jeg ikke meget værd som rådgiver, der tager sådan nogle som dig over smiley ..


  • #20   20. sep 2015 helt ok brumme .. havde bare fået ind i hovedet en gang at du osse hyggede lidt med den slags

  • #21   21. sep 2015 Det var i "gamle" dage, at jeg skruede i sådanne motorer, og det var også kun som lægmand, og aldrig noget jeg skulle eller kunne leve af..
    Jeg har, som de fleste, skilt en masse knallertmotorer ad i stumper som dreng, og senere Gokart motorer og de Mc´er og biler jeg havde. Så var det helt naturligt, at jeg også begyndte at skrue i mine og vennernes påhængsmotorer, når der var problemer med dem, men med de mere moderne motorer, er der alt for meget elektronik, til at jeg kan hitte ud af det, så der står jeg helt af, og overlader det til jer prof. mekanikere...


Kommentér på:
Yamaha 50 hk 4-takt olie i udstødning

Annonce