{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
566 visninger | Oprettet:

10 HK Honda fire takt dør ud {{forumTopicSubject}}

Motoren kører efter ca. to min. opvarmning fint i tomgang, men når jeg sætter gearet i enten frem eller tilbage og giver gas, dør motoren. - Kan årsagen være, jeg giver for meget gas og dermed drukner motoren?
Og næste: Benzin tilsætte bio- et eller andet. E5 eller E10. Jeg har fået det råd, altid kun at benytte E5 som vist kun findes i 100 oktan. Men bør man ikke kun anvende oktan 95?
Tak for altid seriøse besvarelser.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  10 HK Honda fire takt dør ud
  • #1   4. jul 2023 Du bør ikke kunne drukne motoren ved at give gas. Tror nærmere den ikke får nok at leve af, dvs karburator skal renses.

    95 oktan er tilsat 10% bioethanol og oktan 100 kun 5% Du kan sagtens køre med oktan 100 hvis du mener det hjælper, men tror det næppe.
    Nogle spørger til at bruge oktan 100 fordi Ethanol kan skade slanger og pakninger hvis motoren står stille I længere tid. Jeg har personligt altid brugt 95 oktan også i min mc der står stille I 4 mdr hver vinter og har ikke oplevet problemer


  • #2   4. jul 2023 Tak til Per.

  • #3   5. jul 2023 Kan se du havde problemer sidste år også, samme symptomer.
    1) Kan se det er en nyere motor og du har haft "service" på den. Så måske det var 1. sted at starte, bede dem der har lavet service kigge på motoren? Du har jo betalt for den spiller, ikke for den går ud?
    2) Du beskriver i 2022 hvordan du skal bruge choker for at holde den igang. Det tyder på for mager blanding af luft/benzin. Hvordan reagerer den når du giver gas, kan du holde den igang ved at give gas laaannggsooomt? Det der sker når du giver gas er at du pludselig åbner op for luften, og så bliver blandingen mere mager. Og er motoren i forvejen justeret mageret, er der pludselig ikke nok benzin til at holde den igang.
    På større motorer har man en accelerationspumpe til at give lidt ekstra når man giver gas, det har man ikke på små motorer, og er det en "grøn" motor er den sikkert i forvejen justeret meget lavt i benzin blandingen.

    Hvis du selv vil lege med motoren vil jeg foreslå at du 1) renser karburatoren og 2) checker at alle forbindelser mellem karburator og cylinder er tætte. Blot en lille utæthed vil give for mager blanding.

    Du kan checke for utætheder ved at lade motoren gå i tomgang og langsomt sprøjte lidt dieselstart rundt om manifold/karburator. Går motoren pludselig op i omdrejninger når du sprøjter et bestemt sted, er der en utæthed der


  • #4   6. jul 2023 Mange tak til Per for en meget grundig forklaring. Har nu prøvet din henvisning.
    1. Fra tomgang til gear og hurtig gas: motoren dør.
    2. Fra tomgang til gear og laaaangsooom gas: motoren kører uden problemer.
    Hver motor har vel "sin egen sjæl", håndteres forskelligt.
    Løsning er altså - som du foreslog, "laaaangsooom gas".
    Men hvad er forklaringen?
    Tak endnu en gang for hjælp og interesse.
    Ps. Chokeren skal ikke mere være lidt ude for at holde motoren igang. Bruger et par min. på opvarmning.


  • #5   6. jul 2023 Forklaringen kan være 3 ting:
    1) Din motor er ret ny og sikkert justeret til en meget mager blanding fra fra fabrikkens side. Dels for at sikre god benzin økonomi, dels for at møde miljø krav. Hvis det er tilfældet, vil man nok kunne sætte en lidt større hoveddyse i den og få en bedre motorgang.
    2) din hoveddyse er let tilstoppet, og dermed får du for mager blanding. En rensning af dysen vil afhjælpe problemet
    3) du har en utæthed mellem karburator og motor der giver falsk luft (og dermed mager blanding). Dette er det mest kritiske, da utætheden over tid vil blive større og dermed umuliggøre at motoren kører. Endelig er en mager blanding ikke godt for motoren, i yderste konsekvens kan den brænde hul i stemplet.


  • #6   6. jul 2023 Endnu en gang tak til Per for god og sikker forklaring.
    Sidste spørgsmål:
    Er det i orden, at jeg nu ingen problemer har, når jeg gasser laaangsooomt op. Jeg mener, hver motor har "sin sjæl"


  • #7   6. jul 2023 Hvis den ellers går fint med fuld gas og ikke bliver varm eller sætter ud, vil jeg mene du sagtens kan bruge den som den er. Men vær opmærksom på om den begynder at sætte ud ved fuld gas, bliver varm eller på anden måde opføre sig underligt.

    Hvis du vil checke om din motor har det godt, kan du også kigge på tændrørets farve, helst efter en længere tur hvor den er blevet godt varm. Er midterelektroden let lysebrun er alt fint, men er den kridhvid er din blanding meget mager, og det kan i sidste ende give motorhavari


    profilbillede
  • #8   6. jul 2023 Kære Per
    Endnu tak for din tålmodighed og gode vejledninger.


  • #9   13. jul 2023 Hej.
    Jeg har en Honda BF10D, den har accelerationspumpe. Tag "hatten" af, og drej på gashåndtaget. Så er der noget ved karburatoren, der siger klik. Den sprøjter benzin direkte ind i cylinderen (har jeg hørt).
    Jeg giver den med fordel 2 gange klik, inden jeg trækker i snoren.
    Når den er varm, er den altid stabil.
    Mvh Allan


  • #10   13. jul 2023 Tak også til Allan.

  • #11   13. jul 2023 @Allan, det vidste jeg ikke man brugte på påhængsmotorer. Men ja, en accelerationspumpe giver et "skvæt benzin" direkte ind i karburatoren så man får lidt federe blanding i nogle sekunder - eller bruge som starthjælp som du selv er inde på.

    Tapio, måske din accelerationspumpe er i stykker og det er årsagen til den dør under hurtig gasgivning?

    Prøv at se link og billede, ligner det din karburator? Kig efter den lille pumpestang jeg har markeret med rødt, den aktiverer en bælg der sprøjter lidt ekstra benzin ind når du giver gas - men den kan jo fleks sidde fast i nederste position hvis den ikke bruges ofte



    https://www.svb24.dk/da/honda-karburator-til-honda-bf10-dk2.html


    profilbillede
  • #12   14. jul 2023 Tænker også det kan være mere simple ting som en mørnet benzinslange indeni eller et sugerør i tanken der har et par knæk nede i tanken - så får den for lidt føde smiley

  • #13   14. jul 2023 @12 den kører jo fint hvis bare han giver roligt gas men går ud hvis han giver gas hurtigt (hvor accelerationspumpen skulle hjælpe)

  • #14   17. jul 2023 Tak igen til Per og Jan for både råd og tålmodighed. Jeg har jo ingen problemer ved start. Først fra tomgang til fre eller bak, hvor jeg for første gang bruger gashåndtaget. Som Per jo skriver og understøttet af "kliklyden", som måske udebliver.
    Jeg vil snarest se på accelerations pumpen, fungerer den som Per anviser.


Kommentér på:
10 HK Honda fire takt dør ud

Annonce