{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

mercruiser 4,2 d tronic diesel GÅR UD I TOMGANG {{forumTopicSubject}}

Har en mercruiser 4,2 d tronic diesel som har givet nogle udfordringer
Den starter fint og går som den skal under sejlads men nu har prøvet flerre gange at den går ud nå jeg kommer i havn i tomgang og kan kan ikke starte igen , efter 10 minutter kan den starte igen efter mange omgang på starter men går højt i tomgang

Nogle der kan hjælpe her ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Tømre til eftersyn 205 kr.
  • Rengøring i lejlighed 1.000 kr.
  • Baghjul på cykel punkteret. 350 kr.
  • Vinduespudsning 700 kr.
  • rep. af vaskemaskine Miele W1 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mercruiser 4,2 d tronic diesel GÅR UD I TOMGANG
  • #1   3. aug 2023 Jeg er på ingen måder ekspert i din motor, men har oplevet lignende symptomer på min dieseltraktor. Der var problemet delvist tilstoppede filtre kombineret med luft i lavtryksdelen af pumpesystemet. Filtrene var tilstoppede pga dieselpest, og jeg endte med at skille det hele ad for at rense systemet.

Hvor gamle er dine filtre? Og ikke at forglemme, din diesel i tanken?

• #2   3. aug 2023 Hej Per
    Filter er helt nyt og det samme er diesel , det går fint når jeg er oppe i fart 3200 omdrejninger

• #3   3. aug 2023 Hej Freddy, okay min traktor kørte også fint med gas men gik ujævnt(hurtigt) i tomgang når fødepumpen ikke kunne levere. Tror regulatoren forsøgte at kompensere for manglende diesel og på den måde kørte for hurtigt.

Er dit symptom motor starter fint kold, går fint med gas men går i stå i tomgang når den er varm, derefter svær at starte og når den så starter, går den højt i tomgang?

Din motor er helt sikkert et par generationer eller 10 yngre end min, men problemet med den går ud må stadig være manglende tilførsel af diesel.

Kom symptomerne efter skift af filtre? Kan den evt have en luftlomme et sted? det bliver måske værre ved varm motor?

Kan den på nogen måde udluftes manuelt ville jeg starte der og se om det hjælper

• #4   3. aug 2023 Prøv evt at læse denne tråd - det ser ud til "dyse nr 1" har en sensor funktion der styrer resten af motoren.
    https://baatplassen.no/i/topic/47205-mercruiser-42l-d-tronic-finurlig-turtalls-problem/

• #5   3. aug 2023 Din motor er ikke en hyper-avanceret udgave, så fejlene bør være nem at finde.

Der findes forskellige muligheder, du bør undersøge:

- Fødepumpen
    Fødepumpen er første mekaniske enhed før din brændstofpumpe. Hvis menbranen er slidt, så vil man opleve de symptomer, som du beskriver.

- Magnetventil.
    Det er set ofte, at magnetventilen kan "hænge" og afbryde for tilførslen af brændstof.
    Pga. af varmen i motorrummet KAN magnetventilen lave de numre, som du beskriver.
    Magnetventilen kan have spåner, som påvirker driften.

- Tankmåler:
    Der sidder en lille "sipion-valve" i din brændstofmåler, som kan lukke af for brændstoftilførslen. Der vil man opleve de symptomer, du beskriver.

EDIT:
    Jeg ville skifte magnetventilen og fødepumpen.

• #6   7. aug 2023 Hej Per og Rambo

Nu har jeg prøver at lade den stå i tomgang længe og pluslig kørere den op og ned i omdrejninger uden jeg har rørt gassen

• #7   7. aug 2023 Ja, det er igen et symptom på ustabil tilførsel af diesel. Fødepumpen kan ikke følge med, og for ikke at gå i stå giver højtrykspumpen mere diesel, opdrejningerne går kortvarigt op så kommer fødepumpen med igen og omdrejningerne bliver normale igen smiley

• #8   11. aug 2023 Hej Per
    Du fik ret der var sponner i pumpen men så er spørgsmålet hvor kommer de fra 🤔 tanker kun havne diesel

profilbillede
  • #9   11. aug 2023 Fejl fundet , men hvor kommer den satan fra ?

profilbillede
  • #10   11. aug 2023 Dejligt - så kan du jo snart komme på vandet igen

Hvilken type tank har du, ligner bore/skære spåner? Hvis du har en metaltank kan de måske komme helt fra fremstillingen?

Der er en årsag til man har filtre på motoren. Nu kender jeg ikke din fødepumpe, men den ligner en mekanisk pumpe a la den der sidder på min traktor, den har et "slamglas" hvor den slags partiker bliver liggende inden de overhovedet kommer ind i pumpen.

• #11   12. aug 2023 Hej Per
    Det er så det jeg ikke har alså slamglas
    Der er filter efter pumpe båden er 23 år så hvis det er spåner skulle det da have kommet noget før
    Men nu vil jeg have et filtet på før fødepumpe

• #12   12. aug 2023 Metalspånerne kommer næppe fra din brændstoftank. Jeg hælder mest til, at de kommer fra selve fødepumpen.

Du kan med fordel montere et slamglas FØR fødepumpen.

• #13   12. aug 2023 Hej Rambo

Forstår ikke hvordan det skulle komme fra den

• #14   12. aug 2023 Se billeder

profilbillede
  • #15   12. aug 2023

profilbillede
  • #17   12. aug 2023

profilbillede
  • #18   12. aug 2023 Det sidste billede, du har vedlagt ligner dieselpest.......

• #19   12. aug 2023 Det er det ikke , det er lidt motorolie den bliver trukket af krumtappen så der lidt olie

• #20   12. aug 2023 Jeg skrev også "ligner" - det er ikke helt tydeligt at se på billedet...:)

• #21   12. aug 2023 Nej det kan jeg godt se , studset osse selv lidt da jeg så det
    Men jeg er helt sikke på at der kan ikke komme spåner der fra
    Så er der vel kun tanken som er alu. Tilbage men båden er 23 år så burde vel så være kommet noget før ? Vis det er som per mener eller ?

profilbillede
  • #22   12. aug 2023 Prøv med en magnet om spånerne er magnetiske, hvis de er kommer de ikke fra din alutank smiley

Den fødepumpe med slamglas jeg nævnte ser sådan ud, diesel fra tanken løber igennem et filter i glasdelen inden det når pumpedelen. Ved ikke om man kan få een der passer til din motor, men umiddelbart ser din pumpedel ud til at være meget lig denne?
    https://agriparts.dk/40558-ap9765624-fodepumpe-med-glas

• #23   13. aug 2023 En lille sidekommentar:

Har du hældt indholdet fra dit brændstoffilter i en gennemsigtig flaske fx en cola flaske?

Det giver ofte en a-ha oplevelse, hvis der er bundfald.....

• #24   30. sep 2023 Hjælp nu ved jeg snart ikke hvad
    motor går stadig ud i tomgang når den bliver varm
    Har skiftet
    brændstofpumpe
    Renset alle slanger
    Nye filter
    filter før brændstofpumpe
    stop spole
    kan det være Krumtapsføler der svigter når den bliver varm ?

• #25   1. okt 2023 Har du indstillet brændstofpumpen korret, hvis den er blevet skiftet, eller er det fødepumpen, der er udskiftet?

• #26   1. okt 2023 Det er fødepumpe der er skiftet

• #27   1. okt 2023 Så er næste skridt, at du får kontrolleret / justeret brændstofpumpen indstilling.

En anden mulighed kan være, at dit gas/gear kabel er fejljusteret, så det ved stilstand påvirker den mekaniske arm på brændstofpumpen, som derved lukker for brændstoftilførslen......og motoren går i stå.

Kommentér på:
mercruiser 4,2 d tronic diesel GÅR UD I TOMGANG

Annonce