{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

For lille motor. {{forumTopicSubject}}

Her et dumt spørgsmål, tror jeg.

Jeg har en 15hp 4 takt mercury motor. Som plejer at sejle perfekt på min limbo jolle.

Nu har jeg købt en lidt større båd 18fod på omkring 600kg. Her ville jeg så sætte den på indtil jeg får noget større. Her gik det egentligt ok, selvfølgelig ikke så hurtigt, sejlede bedre med halv gas fremfor fuld. Vi sejlede måske 5-10 minutter med forskellige hastigheder.

Da jeg så ville ned i tomgang, gik den meget underligt. Faktisk lød det som om den var stoppet men alligevel pruttede den lidt. Gik nok bare med meget lave omdr på 1 cyl. Ville ikke tage gas og gik så ud.

Så ville den selvfølgelig ikke starte igen. Med choker fik jeg den startet, men ville ikke gå i tomgang uden. Fik sat i gear gav halv gas, choker fra og sejlede tilbage til havnen. Lige ind inden havnen slog den et par prutter og herefter kørte den perfekt igen. Tomgang og kunne tage gas.

Så kommer det store spørgsmål, kan motor være for lille til båden? Eller døjer jeg bare med noget skidt i karburator.

Har aldrig hørt om at en motor kan være for lille på den måde, blot at den vil bruge mere benzin og sejle langsomt. Men ikke at den vil sætte ud. Så min egen teori må være skidt i karburator. Hvad tænker i?


Kommentarer på:  For lille motor.
  • #1   9. okt Ja det kunne jo godt være skidt i karburatoren..
    Nu ved jeg ikke hvilken båd, motor, og propel du har.
    Men er stigningen alt for stor på din propel, køre motoren ikke så godt, så en mindre propel ville være bedre.
    Jeg lavede en ny overdækning til min båd, så kørte min 15 hk mariner/mercury ikke ret godt, den kunne kun komme op på omkring 4500 o/m købte en ny med mindre stigning, så nu kommer den op i nærheden af 6000 o/m


  • #2   9. okt Var motoren varmere end ellers da du var ude? Kan jo også være en ventil der ikke lukkede helt pga varmen eller løsnet koks, der så forsvandt igen da den blev kølet ned? Eller en tændspole/tændrør der blev overophedet?

    Tag evt tændrørene ud og check hvilken fare de har og om de ser ens ud på begge cylindre.

    Tænker godt du kan tøffe lidt rundt med motoren, men at forsøge at presse den til maks ydelse med for stor propel er nok ikke særligt sundt, 15hk til en 18fods (planende?) båd er nok i underkanten


  • #3   10. okt det er noget vås at en motor laver problemer og går ud i tomgang og eller ikke vil tage gassen fordi motoren var for lille eller propellen for stor ????
    hvis motoren går ud når du giver den gas så er der noget gakt ned notoren og det lyder da hele klart som om blandingen er forkert som nok skyldes skidt i karburatoren så jeg ville da rense den og DEREFTER finde ud af hvor mange omdrejninger den kan tage og sætte en optimal propel på MEN du får nok ikke en 18 fods jolle op og plane med 15 heste så skal du nok se dig om efter en 40 eller 50 heste


  • #4   10. okt Tak for jeres kommentarer. Jeg har en 55 hk motor, jeg tænker at skulle have på.

    Men kunne være rart at bruge min 15 hp, da den ikke har kørt mange timer og plejer at være meget stabil og økonomisk. Jeg har ikke travlt, og ingen drøm om at den kan plane med den.

    Men synes bare det var et pudsigt sammenfald at den pludselig skulle drille, ligesom den var kommet på en ny båd. Tænker heller ikke at de få minutter vi nåede at sejle, skulle kunne overbelaste motoren på nogen måde. Fuld gas var ikke engang 1 minut.


  • #5   10. okt jeg havde et lignende problem på en af mine foeeige både med en 115 hk yamaha 2 takt
    jeg måtte rense alle 4 karburatoer flere gange hver sommer men efter jeg satte et eksternt kompineret benzin og vand udskilning filter på var problemet løst og kom ikke tilbage .
    sådan et kompi filter foster vel i dag mellem 2 - 400 kr og er da en billig forsikring for at undgå problemer


  • #6   10. okt jeg havde et lignende problem på en af mine foeeige både med en 115 hk yamaha 2 takt
    jeg måtte rense alle 4 karburatoer flere gange hver sommer men efter jeg satte et eksternt kompineret benzin og vand udskilning filter på var problemet løst og kom ikke tilbage .
    sådan et kompi filter foster vel i dag mellem 2 - 400 kr og er da en billig forsikring for at undgå problemer


  • #7   10. okt Har du skifet benzintank i forbindelse med flytning af motoren fra den gamle til den nye båd? Der kan jo have været skidt i tanken på den nye motor, så forklarer det sammefaldet.

    Og enig med Hasse, motoren burde kunne køre i tomgang selv på en stor båd, men den har jo sikkert arbejdet en del hårdere ved lavere omdrejninger, og det er nok ikke sundt i længden


  • #8   10. okt Nej motor og tank er taget direkte fra den anden båd.

    God ide med filter.



  • #9   10. okt Altså.....
    Tror #1 er inde på noget rigtigt
    Hvad nu hvis motoren kun går 3000 omdr/min med fuld gas i stedet for 6000 omdr/min fordi den har fået en for stor opgave med den propel der er på.
    Så får motoren for lidt luft i forhold til den benzin den får doseret. Og efter et stykke tid drukner motoren. Ved godt den er vacuumstyret, men alligevel.
    Ved halv gas gik den jo fint.
    Og til sidst da den havde slugt "snapsen" gik den fint igen.
    Der skal meget til før en 4-takter ryger så det kan ses.
    Tror bare der skal en propel med lavere stigning på smiley


  • #10   10. okt Jamen det giver måske meget fin mening. Hvordan finder jeg så ud af hvilken størrelse jeg skal ha på i stedet.

  • #11   10. okt Hvilken motor, og hvor mange o/m køre den for fuld gas, gearingen i drevet, propelstingningen, samt hvor hurtig du sejler.
    Med de oplysninger kan man regne lidt på det.
    Men går ikke ud fra båden planer, med den nuværende motor, så er det svært, og man skal forsøge sig frem.
    Du skal have en o/m tæller, for at kunne finde en fornuftig propel.


    Jeg havde lidt samme problem med min 15 hk påhængsmotor, da jeg havde lavet en ny overbygning.
    Med 9" standard propel stigning gik den 4850 o/m for fuld gas (38 % slip)
    Med en 8 " propel stigning gik den 5800 o/m for fuld gas. ( 24 % slip)
    Med en 7 " propel stigning, gik den 6400 o/m for fuld gas (23 slip)

    Så det blev 8 " propellen motoren skal gå mellem 5500-6000 o/m på toppen.
    Med 7 " propellen sejlede den ellers helt forrygende, med et super optræk, men ikke en holdbar løsning til en gammel 2-takter.


  • #12   10. okt Ok ja jeg må ud og se på den. Jeg har købt den med min limbo 14 og her sejlede den bare perfekt med top hastighed på 22 knob. Så har aldrig tænkt over propel og gearing.

    Det er en mercury 15 hp 4 takt fra omkring 2010. Men kan godt se at man hurtigt kommer til at skulle bruge et par forskellige propeller for at teste den af.


  • #13   10. okt Tanken var lidt at jeg måske kunne bruge min 15 hk i nød beslag til hygge ture. Og så min 55 hk 2t når det skal gå lidt hurtigere. Men er det problem at sejle med motor i nød beslag. Kan jo se at man kan få nogle der tager op til 60kg. Tænker om den vil trække skævt? Eller vil der ikke være noget at spare på benzin forbrug?

  • #14   10. okt Tænker en 15hk er lidt stor som nødmotor og du vil nok ikke opleve den store forskel i forbrug ml en 15hk der er spændt godt for og en 55hk der sejler ved samme hastighed.

    55hk er i sig selv ikke en stor motor til en 18 fods planende båd, men din båd, dit valg.

    Du kunne jo også sælge begge motorer og bruge pengene på en 4-takts motor med lavt forbrug og mindre larm?

    Hvordan ser den nye båd for øvrigt ud?


  • #15   10. okt Ja den tanke har jeg også tænkt. Er ikke så glad for en gammel 2 takter fra 70erne. Ville gerne ha noget nyere stabilt. Det er den måske også, men har ikke kørt mange år og kender ikke dens stand endnu.

    Har ikke rigtig nogle gode billeder af den nye. Men det er lidt en projekt.


    profilbillede
  • #16   10. okt

    profilbillede
  • #17   10. okt Spændende båd, du har ennda beslag til ekstra motoren klar.

    Er din store motor en 1970'er 2 takter er den nok ikke mange penge værd desværre, men tror du vil blive glad for noget nyere hvis pengene rækker. Og prisen glemmer man når solen skinner og den nye motor spinner som en mis


  • #18   11. okt Når du har både motor, og nødbeslag er det da bare at prøve, du behøves jo ikke at sejle fuld gas med 15 hk motoren, når det er hygge sejlads.
    (sæt en sikkerheds kæde på motoren, hvis du er i tvivl, om beslaget er kraftig nok)


  • #19   11. okt Jep skal ha det testet.

    Men bliver lidt usikker på min 55. Den er købt med defekt propel så skal købe en ny. Og nu efter alt vores snake med propel størrelser osv. Skal jeg så bare ha en magen til den originale eller skal jeg måske også ned i størrelse her? Har jo ikke lyst til at starte med at købe en forkert.

    Den der sad på hedder 13 1/4 x 17.


  • #20   11. okt En 13 1/4 x 17 propel til en 55 hk motor, så kunne det ligne motoren har siddet på en lille speedbåd.
    Så tænker du skal ned i en med 14-15" stigning, men prøv om du kan finde en brugt propel, en motor fra 70'erne skal du ikke smide for mange penge efter..

    Nu skriver du ikke hvilket fabrikat din 55 hk er..



  • #21   11. okt Ups ja det er en evinrude.

  • #22   11. okt Men det er helt ny viden for mig, at man ikke bare sætter en motor på og så har den en propel det passer.

    Men det giver jo god mening.

    Så jeg skal lede efter samme diameter 13 1/4
    Men så med en stigning på 14 - 15 stykker.


  • #23   12. okt Når det er en Evinrude vil jeg mene gearingen i drevet er 2,42, så måske ikke helt galt med en 17" propel ??

    Hvis motoren køre 5500 o/m med en 17" propel, ville det give en fart på 28 knob, ved et propelslip på lige godt 12% (men det er jo slet ikke sikkert det holder i virkeligheden)

    Og sådan en ældre Evinrude skal man ikke piske op i for mange o/m

    Jeg gættede på en 14-15" propel, udfra en tidligere 17 fods kabinebåd,jeg havde med en 50 hk motor, men her var gearingen i drevet 1,64, og den kørte med en 14" propel.


  • #24   12. okt hvis den propel du har på NU giver 5500 omdrejninger så er fedt fint nok og du kan ikke få det bedre .
    Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor Jens som sejler i en jolle med 15 hk på skal gøre det så skide teknisk da det jo egentligt er skide simpelt at finde en propel der passer hver tomme giver eller tager ca 200 -300 omdrejninger og slippet er meget usikkert da det kommer an på mange ting
    men på din båd og motor er der ikke nogen grund til at tænke på propel model for at få mere fart hvis bare den kan komme op på 5500 rpm med det antal personer du skal have med ud og sejle
    men hvis du regner det ud fra 3 personer i båden skal du selvfølgelig holde øje med din omdrejnings tæller når du er alene i båden for her vil den gå højere op


  • #25   12. okt @Hasse, trådstartes problem er han IKKE har en propel til hans 55hk motor og skal ud og finde een så han kan få motoren på hans nye båd. Så da han aldrig har prøvet motoren på den båd han har nu og ikke kan før han finder en propel, er det nok lidt teknisk alligevel

  • #26   12. okt Kan det mon ha’ noget at gøre med benzin/ benzinslange og bolten? Har bolten været pumpet nok op?🤷🏼‍♂️

  • #27   12. okt Ja den var pumpet op. Prøvede også undervejs for at være sikker.

  • #28   14. okt att: Per T
    Tjaaa så er det jo bare at sætte en prop på og tjekke RPM og tage den derfra ??
    jeg har en 19 og en 20" stål prop liggende til 70 hk evinrude / Johnson men de er nok for store men som udgangspunkt er det jo lige meget så har han jo noget at regne ud fra HVIS den ellers passer på akslen


Kommentér på:
For lille motor.

Annonce