For lille motor. {{forumTopicSubject}}
Her et dumt spørgsmål, tror jeg.
Jeg har en 15hp 4 takt mercury motor. Som plejer at sejle perfekt på min limbo jolle.
Nu har jeg købt en lidt større båd 18fod på omkring 600kg. Her ville jeg så sætte den på indtil jeg får noget større. Her gik det egentligt ok, selvfølgelig ikke så hurtigt, sejlede bedre med halv gas fremfor fuld. Vi sejlede måske 5-10 minutter med forskellige hastigheder.
Da jeg så ville ned i tomgang, gik den meget underligt. Faktisk lød det som om den var stoppet men alligevel pruttede den lidt. Gik nok bare med meget lave omdr på 1 cyl. Ville ikke tage gas og gik så ud.
Så ville den selvfølgelig ikke starte igen. Med choker fik jeg den startet, men ville ikke gå i tomgang uden. Fik sat i gear gav halv gas, choker fra og sejlede tilbage til havnen. Lige ind inden havnen slog den et par prutter og herefter kørte den perfekt igen. Tomgang og kunne tage gas.
Så kommer det store spørgsmål, kan motor være for lille til båden? Eller døjer jeg bare med noget skidt i karburator.
Har aldrig hørt om at en motor kan være for lille på den måde, blot at den vil bruge mere benzin og sejle langsomt. Men ikke at den vil sætte ud. Så min egen teori må være skidt i karburator. Hvad tænker i?
jun 2008
Følgere: 49 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.518
Nu ved jeg ikke hvilken båd, motor, og propel du har.
Men er stigningen alt for stor på din propel, køre motoren ikke så godt, så en mindre propel ville være bedre.
Jeg lavede en ny overdækning til min båd, så kørte min 15 hk mariner/mercury ikke ret godt, den kunne kun komme op på omkring 4500 o/m købte en ny med mindre stigning, så nu kommer den op i nærheden af 6000 o/m
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 65 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.113
Tag evt tændrørene ud og check hvilken fare de har og om de ser ens ud på begge cylindre.
Tænker godt du kan tøffe lidt rundt med motoren, men at forsøge at presse den til maks ydelse med for stor propel er nok ikke særligt sundt, 15hk til en 18fods (planende?) båd er nok i underkanten
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 98 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.400
hvis motoren går ud når du giver den gas så er der noget gakt ned notoren og det lyder da hele klart som om blandingen er forkert som nok skyldes skidt i karburatoren så jeg ville da rense den og DEREFTER finde ud af hvor mange omdrejninger den kan tage og sætte en optimal propel på MEN du får nok ikke en 18 fods jolle op og plane med 15 heste så skal du nok se dig om efter en 40 eller 50 heste
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
Men kunne være rart at bruge min 15 hp, da den ikke har kørt mange timer og plejer at være meget stabil og økonomisk. Jeg har ikke travlt, og ingen drøm om at den kan plane med den.
Men synes bare det var et pudsigt sammenfald at den pludselig skulle drille, ligesom den var kommet på en ny båd. Tænker heller ikke at de få minutter vi nåede at sejle, skulle kunne overbelaste motoren på nogen måde. Fuld gas var ikke engang 1 minut.
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 98 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.400
jeg måtte rense alle 4 karburatoer flere gange hver sommer men efter jeg satte et eksternt kompineret benzin og vand udskilning filter på var problemet løst og kom ikke tilbage .
sådan et kompi filter foster vel i dag mellem 2 - 400 kr og er da en billig forsikring for at undgå problemer
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 98 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.400
jeg måtte rense alle 4 karburatoer flere gange hver sommer men efter jeg satte et eksternt kompineret benzin og vand udskilning filter på var problemet løst og kom ikke tilbage .
sådan et kompi filter foster vel i dag mellem 2 - 400 kr og er da en billig forsikring for at undgå problemer
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 65 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.113
Og enig med Hasse, motoren burde kunne køre i tomgang selv på en stor båd, men den har jo sikkert arbejdet en del hårdere ved lavere omdrejninger, og det er nok ikke sundt i længden
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
God ide med filter.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 2 Svar: 194
Tror #1 er inde på noget rigtigt
Hvad nu hvis motoren kun går 3000 omdr/min med fuld gas i stedet for 6000 omdr/min fordi den har fået en for stor opgave med den propel der er på.
Så får motoren for lidt luft i forhold til den benzin den får doseret. Og efter et stykke tid drukner motoren. Ved godt den er vacuumstyret, men alligevel.
Ved halv gas gik den jo fint.
Og til sidst da den havde slugt "snapsen" gik den fint igen.
Der skal meget til før en 4-takter ryger så det kan ses.
Tror bare der skal en propel med lavere stigning på
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
jun 2008
Følgere: 49 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.518
Med de oplysninger kan man regne lidt på det.
Men går ikke ud fra båden planer, med den nuværende motor, så er det svært, og man skal forsøge sig frem.
Du skal have en o/m tæller, for at kunne finde en fornuftig propel.
Jeg havde lidt samme problem med min 15 hk påhængsmotor, da jeg havde lavet en ny overbygning.
Med 9" standard propel stigning gik den 4850 o/m for fuld gas (38 % slip)
Med en 8 " propel stigning gik den 5800 o/m for fuld gas. ( 24 % slip)
Med en 7 " propel stigning, gik den 6400 o/m for fuld gas (23 slip)
Så det blev 8 " propellen motoren skal gå mellem 5500-6000 o/m på toppen.
Med 7 " propellen sejlede den ellers helt forrygende, med et super optræk, men ikke en holdbar løsning til en gammel 2-takter.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
Det er en mercury 15 hp 4 takt fra omkring 2010. Men kan godt se at man hurtigt kommer til at skulle bruge et par forskellige propeller for at teste den af.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 65 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.113
55hk er i sig selv ikke en stor motor til en 18 fods planende båd, men din båd, dit valg.
Du kunne jo også sælge begge motorer og bruge pengene på en 4-takts motor med lavt forbrug og mindre larm?
Hvordan ser den nye båd for øvrigt ud?
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
Har ikke rigtig nogle gode billeder af den nye. Men det er lidt en projekt.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 65 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.113
Er din store motor en 1970'er 2 takter er den nok ikke mange penge værd desværre, men tror du vil blive glad for noget nyere hvis pengene rækker. Og prisen glemmer man når solen skinner og den nye motor spinner som en mis
jun 2008
Følgere: 49 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.518
(sæt en sikkerheds kæde på motoren, hvis du er i tvivl, om beslaget er kraftig nok)
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
Men bliver lidt usikker på min 55. Den er købt med defekt propel så skal købe en ny. Og nu efter alt vores snake med propel størrelser osv. Skal jeg så bare ha en magen til den originale eller skal jeg måske også ned i størrelse her? Har jo ikke lyst til at starte med at købe en forkert.
Den der sad på hedder 13 1/4 x 17.
jun 2008
Følgere: 49 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.518
Så tænker du skal ned i en med 14-15" stigning, men prøv om du kan finde en brugt propel, en motor fra 70'erne skal du ikke smide for mange penge efter..
Nu skriver du ikke hvilket fabrikat din 55 hk er..
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
Men det giver jo god mening.
Så jeg skal lede efter samme diameter 13 1/4
Men så med en stigning på 14 - 15 stykker.
jun 2008
Følgere: 49 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.518
Hvis motoren køre 5500 o/m med en 17" propel, ville det give en fart på 28 knob, ved et propelslip på lige godt 12% (men det er jo slet ikke sikkert det holder i virkeligheden)
Og sådan en ældre Evinrude skal man ikke piske op i for mange o/m
Jeg gættede på en 14-15" propel, udfra en tidligere 17 fods kabinebåd,jeg havde med en 50 hk motor, men her var gearingen i drevet 1,64, og den kørte med en 14" propel.
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 98 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.400
Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor Jens som sejler i en jolle med 15 hk på skal gøre det så skide teknisk da det jo egentligt er skide simpelt at finde en propel der passer hver tomme giver eller tager ca 200 -300 omdrejninger og slippet er meget usikkert da det kommer an på mange ting
men på din båd og motor er der ikke nogen grund til at tænke på propel model for at få mere fart hvis bare den kan komme op på 5500 rpm med det antal personer du skal have med ud og sejle
men hvis du regner det ud fra 3 personer i båden skal du selvfølgelig holde øje med din omdrejnings tæller når du er alene i båden for her vil den gå højere op
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 65 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.113
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 4 Svar: 2
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 110
maj 2006
Følger: 62 Følgere: 98 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.400
Tjaaa så er det jo bare at sætte en prop på og tjekke RPM og tage den derfra ??
jeg har en 19 og en 20" stål prop liggende til 70 hk evinrude / Johnson men de er nok for store men som udgangspunkt er det jo lige meget så har han jo noget at regne ud fra HVIS den ellers passer på akslen
For lille motor.