{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

Frostsikring {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at frostsikre min bådmotor selv og tænker at lade frostvæsken blive i motoren over vinteren ( Mercruiser 5,7 MPI) det pink glykol (Star Brite Anti-Freeze Giftfri Anti-frostvæske 3,8L) man kan købe står der. Frysepunkt Anti-Freeze er -11ºC, hvilket betyder, at den endelige brudgrænse af et kobberrør er -46ºC og -23ºC til PVC-rør.



Spørgsmålet er hvordan med motorblokken i støbejern? vil dette Pink være ok i Danmark


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Frostsikring
  • #1   26. okt 2023 Kølervæsken skal være i motoren og udstødningssystemet vinteren over. Det beskytter afhængigt af den kemiske proces med vand og kølervæske mod tæringer til en hvis grænse.

    Din motorkonstruktion er lavet i støbejern. Jeg kender ikke det omtalte produkt fra StarBrite, men jeg bruger kun blå propylenglycol ( fabrikat underordnet ), og blander det i en 50:50 blanding, der giver en frostsikring på -36 grader celcius.

    Husk at aftappe kølervandet fra motoren, vandpumpen og udstødningsmanifolderne.


  • #2   26. okt 2023 Vores tidligere motor var ferskvandskølet så den fik 100% blå kølervæske i 10 sekunder til den fik tømt en 5l dunk. Der var et enkelt år hvor jeg pillede siderne af varmeveksleren for at se om kølervæsken var der og det var den.
    Hvis det er en saltvandskølet motor er der 2 muligheder.
    1) Kør den varm med almindelig vand til termostaten åbner og bagefter sæt slangen ned i kølervæske dunken til den er tom. Det er nok den nemeste løsning.
    2) Sæt en stor murerspand til at opsamle alt det der kommer ud af motoren og lad motoren køre med en opblanding af kølervæske og vand. Det er en bøvlet løsning da du får en masse spild...

    Hvis du er bekymret for miliøet kan du skylle det blå kølervæske når vinteren er over.

    Pink/Rød kølervæske er vist nok til anuminium, du må ikke blande dem sammen for så klumper kølervæsken og giver ingen beskyttelse..


  • #3   26. okt 2023 Tak for det begge to.

    Blå Propylenglycol hvor køber du det? den blå er Ethylenglykol https://www.biltema.dk/bilpleje/tilsatningsstoffer/glykol/frostvaske-koncentreret-12-kg-2000053527


  • #4   26. okt 2023 Ja, ethylenglycol er den blå. Jeg fik byttet om på det.

    Ethylenclycol er den "farlige" kølervæske, som også har faremærke på emballagen.

    Propylenglycol er ikke faremærket, men undgå alligevel kontakt med huden eller indånding.

    Google er din ven. Blå kølervæske er den billigste, og findes på hvert andet gadehjørne....


  • #5   26. okt 2023 Det er bare den billigste glykol frostvæske fra harald (skraldborg) nyborg, thansen eller jem og fix. Der er ingen grund til at hælde dyr langtidsholdbar væske i noget der skal holde i 4 måneder.

    Husk iøvrigt at kontrolere at der ikke er vand i din bilge pumpe, evt fjern bundprop for at tømme alt vand fra bunden af båden så du ikke får frost skader på pumpen.


  • #6   26. okt 2023 Kan sagtens finde den billige kølervæske som jeg linked til før.
    Propylenglycol er noget svære at finde nogen steder.

    ville gerne bruge det giftfrie. Men Harald Nyborg, Thansen mm har kun Ethylenclycol


Kommentér på:
Frostsikring

Annonce