{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
410 visninger | Oprettet:

kenneth A
kenneth A
Følgere: 14 Emner: 5 Svar: 16

Ud af vinterhi strøm.. {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder.

Jeg er på bar bund og har ikke forstand på strøm..

Jeg har haft vores båd stående til vinteropbevaring udendøres med presenning over.

Der er kommet så meget vand indenbords at strømkabler har ligget under vand.

Batteriet har ikke været i båden.

Mit spørgsmål er om jeg kan sætte kablerne på batteriet også er vi sejlede igen? Eller skal der nye kabler til motoren?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ud af vinterhi strøm..
  • #1   8. maj Kablerne skulle da gerne være vandtætte, medmindre det er samlinger på kablerne/ledninger. Så jeg tror roligt du kan smide batteriet i også er du sejlende ⚓

• #2   10. maj lad evt batteriet op så sætter du det bare tl men husk at vende plus og minus rigtigt

• #3   11. maj Er nok enig med #1
    Kablerne er forhåbentlig vandtætte.
    Men hvis fx en af kabelskoene til batteriet har ligget under vand....
    Så er pressamlingen sikkert helt grøn, og har fået højrere kontaktmodstand.
    Er der vand inden i kablet, vil det jo begynde at tære. Vand trækker desværre nemt langt ind i et kabel pg kappilarkræfterne, lige som et kaffefilter.
    Er kablerne fortinnede er man lidt bedre stillet, men helt ok er det ikke.
    Prøv at skil lidt ad og se efter

• kenneth A
    kenneth A Tilmeldt:
    aug 2021

#4   12. maj Tak for svar allesammen.

Kabelskone er færdige dem skifter jeg. Jeg har taget nogle billeder, men de er lidt utydelig.

Hvad vil der ske hvis der ligger vand i kablet og jeg prøver at starte motoren?

profilbillede
  • kenneth A
    kenneth A Tilmeldt:
    aug 2021

#5   12. maj

profilbillede
  • #6   12. maj Det ser jo ikke for godt ud. smiley
    Jeg ville bekymre mig mest om kontakten mellem ledningen og kabelskoen. Skær krympefleksen af, er den klemt på og grøn af ir, er du nødt til at klippe et lille stykke kabel af og se på kobberet. Er det grønt, skal det renses med en ståbørste, sandpapir el., og der skal en ny kabelsko på. Det er KLART bedst at lodde hvis du kan det. Efter et par år har en lodning stadig 100% kontakt. Det har en klemt kabelsko ikke i en båd. Kontaktmodstanden kan være 10 gange så stor på en klemt samling.
    Kan du ikke lodde, og er nødt til at klemme, skal du give det noget fedt for at undgå oxidering igen. Det er i øvrigte en god skik på alle samlinger, skruet, klemt eller loddet.
    Til sidst skal du aflaste med krympeflex, så kablet ikke knækker lige før kabelskoen.
    Den samme tur gælder alle de andre ledninger, men den der skal trække startmotoren eller lade batteriet er den kritiske.

Kommentér på:
Ud af vinterhi strøm..

Annonce