410 visninger
|
Oprettet:
Ud af vinterhi strøm.. {{forumTopicSubject}}
Hej kloge hoveder.
Jeg er på bar bund og har ikke forstand på strøm..
Jeg har haft vores båd stående til vinteropbevaring udendøres med presenning over.
Der er kommet så meget vand indenbords at strømkabler har ligget under vand.
Batteriet har ikke været i båden.
Mit spørgsmål er om jeg kan sætte kablerne på batteriet også er vi sejlede igen? Eller skal der nye kabler til motoren?
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 151 Både: 1 Emner: 6 Svar: 192
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.473
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 248
Kablerne er forhåbentlig vandtætte.
Men hvis fx en af kabelskoene til batteriet har ligget under vand....
Så er pressamlingen sikkert helt grøn, og har fået højrere kontaktmodstand.
Er der vand inden i kablet, vil det jo begynde at tære. Vand trækker desværre nemt langt ind i et kabel pg kappilarkræfterne, lige som et kaffefilter.
Er kablerne fortinnede er man lidt bedre stillet, men helt ok er det ikke.
Prøv at skil lidt ad og se efter
aug 2021
Følgere: 14 Emner: 5 Svar: 16
Kabelskone er færdige dem skifter jeg. Jeg har taget nogle billeder, men de er lidt utydelig.
Hvad vil der ske hvis der ligger vand i kablet og jeg prøver at starte motoren?
aug 2021
Følgere: 14 Emner: 5 Svar: 16
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 248
Jeg ville bekymre mig mest om kontakten mellem ledningen og kabelskoen. Skær krympefleksen af, er den klemt på og grøn af ir, er du nødt til at klippe et lille stykke kabel af og se på kobberet. Er det grønt, skal det renses med en ståbørste, sandpapir el., og der skal en ny kabelsko på. Det er KLART bedst at lodde hvis du kan det. Efter et par år har en lodning stadig 100% kontakt. Det har en klemt kabelsko ikke i en båd. Kontaktmodstanden kan være 10 gange så stor på en klemt samling.
Kan du ikke lodde, og er nødt til at klemme, skal du give det noget fedt for at undgå oxidering igen. Det er i øvrigte en god skik på alle samlinger, skruet, klemt eller loddet.
Til sidst skal du aflaste med krympeflex, så kablet ikke knækker lige før kabelskoen.
Den samme tur gælder alle de andre ledninger, men den der skal trække startmotoren eller lade batteriet er den kritiske.
Ud af vinterhi strøm..