958 visninger
|
Oprettet:
Påhængsmotor. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Findes der en eller anden form for "løftebøjle" eller andet, for at gøre det lettere at hive påhængsmotoren op ?
Som det er nu, skal jeg virkelig langt ned og have fat, for at trække motoren op fra "sejlposition" Motoren kan sidde i 3 forskellige "hak", hvilket vi bruger hele tiden da vandstanden nogen steder er meget lav.
Jeg er helt ny udi både, så jeg beklager at jeg ikke kender de rigtige fagudtryk.....
Og et andet spørgsmål. Hvor højt skal påhængsmotoren være monteret i fht båden underside ?
Håber i forstår spørgsmålene HAHA
Mvh
Morten
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Er din motor uden trim og med "3 indstillinger" formoder jeg der er en vandret pind på den del af motorbeslaget der sidder på båden I så flytter imellem forskellige huller?
Ofte er der en gribeanordning der tager fast i pinden for at undgå motoren vipper op når I sætter i bakgear. Anordningen griber i neutral og bakgear men ikke i fremad. da tanken er hvis du støder på grunds skal motoren kunne vippe.
Har du motoren i frem (og motor slukket
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Tak for dit svar.
Motoren er en Hidea 15 hk med en fjernbetjening og rat monteret. Motoren har kort ben og sidder på en "Storebæltjolle"
Motoren står i neutral, når jeg trækker den op - ikke slukket.
Jeg har desværre ikke så gode billeder af monteringen. Det må jeg få taget i næste weekend.
Jeg forsøger at finde lidt flere billeder.
Mvh
Morten
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.158
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Som jeg kan læse mig til skal motoren være slukket og i neutral (ikke reverse) og så er det ellers bare at trække i grebet på motorhætten.
Min gamle 60hp Mariner/Yamaha skulle også bare trækkes op på samme måde, det krævede da lige man strammede ballerne men bør ikke være specielt svært på en 15hp
Hvis den går meget trægt op kan det skyldes manglende smøring i vippeledet eller bakgears låsen på een eller anden måde griber fat. Hvordan den virker fremgår dog ikke lige af manualen, så der må jeg blive dig svar skyldig.
Dit andet spm "hvor skal motoren være monteret ifht bådens underside": Kavitationspladen som er den vandrette plade lige over propellen skal gerne være et par cm højere oppe end bunden af din båd når motoren er trimmet helt ind. Sidder den for langt nede giver den for meget modstand, og for langt oppe risikerer du den ikke kan suge kølevand. Det er dog mest aktuelt på en planende båd i høj fart/skarpe sving, og det tror jeg måske ikke er så aktuelt for din båd.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Jeg har også tidligere brugt "håndtaget" på motorhjelmen på mine gamle motorer og kan også gøre det på den nye. Problemet er at "trækket" bliver meget belastende for "låsebeslaget" på motorhjelmen. Jeg har knækket et allerede. Både hjelm og beslag er jo lavet af plastik.
Så jeg fik den idé at der måtte findes en slags bøjle der kunne monteres, så hele motorens vægt ikke kom til at ligge på et plastiklåg og et plastikbeslag.
Det er en manøvre vi foretager ofte, da vandstanden flere steder ikke tillader at vi sejler med motoren trimmet helt ned.
Men det kan være at det er noget jeg skal konstruere selv.....
Jeg takker for jeres svar.
Mvh
Morten
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Måske løsningen var at forstærke hjelmbeslaget, for selve grebet i låget er vel solid nok?
Når du sejler i områder med så lavt vand burde du næste investere i en motor med trim.
Er din båd for øvrigt til kortbenet motor, hækken ser ret lav ud på billedet, og når motoren er med langt ben er det jo heller ikke den bedste kombination til lavt vand.
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Ja jeg blev også overrasket over at låsebeslaget knækkede, da jeg forsøgte at hive den op
Selve håndtaget i hjelmen virker stærkt nok. Har du en idé til at forstærke låsebeslaget ?
Ja en det ville være fantastisk med trim - men det er jo rimeligt dyrt ik ?
Jo båden er til kort ben. Den gamle motor var også med kort ben. Den nye her falder indenfor kort ben målene svjv 35-46 cm. Den har bare et langt, kort ben
Jeg tænker at jeg må løfte den ved at bygge noget op på hækken, så den kan komme op i det rigtige niveau ifht bunden af båden. Det er ca 5-6 cm jeg skal hæve den.
Alt dette er noget nyt jeg opdager stille og roligt. Ham der monterede motoren og rattet har været lidt en fusker synes jeg, da jeg både må lave ratmonteringen om og han ikke kunne få gear/gas til at fungere. Det viste sig at han havde byttet rundt på kablerne.....
Det positive er at jeg lærer noget nyt og at jeg har fået bugt med min angst for at rode med det selv
Jeg synes faktisk det er sjovt og jeg begynder at mærke en ny hobby
Mvh Morten
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Nu er det jo svært at foreslå forstærkning af låsen uden at vide hvor den knækker
Hele motoren vejer ca 50kg og du løfter den jo ikke i håndtaget, du vipper den bare omkring hængset på hækken. Hvis låsemekanismen ikke kan holde til et træk på måske 15-20kg, er der noget grundlæggende galt. Sidder hjelmen fast når den er låst? Hvis der er spillerum, kan du jo "få fart på" når du trækker og på den måde komme til at rive beslaget i stykker når den endelig griber fast
Skal man gå lidt mere radikalt til værks kan man jo overveje at montere et metalbeslag selv, f eks et kasselukkebeslag. Men det er naturligvis knapt så kønt selvom de fås i rustfri. Og selvfølgelig ikke noget man gør på en ny motor.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.158
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Så fik jeg hævet hækken og motoren sidder nu som den skal i højden. Jeg fik også konstrueret en prototype "bøjle" til at trække motoren op med. Den virker men er ikke så køn, men det kan en smed nok hjælpe med.
Det næste problem der gik op for mig i processen, er at vores motorbrønd ikke er bred nok til at montere styrestangen efter den video jeg fandt om motoren. Det så jo pærelet ud.... I stedet er der monteret et monteringsrør i siden af motorbrønden og efter at hækken blev hævet passede det monteringsrør faktisk nogenlunde.
Nu stod jeg med styrearmen og bøjlen på motoren med hul til at montere bolte. Men for at det kunne passe helt måtte jeg bukke et stykke stål, i et "Z," så jeg kunne forbinde styrearm og motor.
Spørgsmål.... findes der en "rigtig" sammenkobling til formålet og hvad hedder sådan én ?
Båden har været på vandet i dag og den sejler fremragende - men jeg er bange om mit bukkede "Z" holder - Jeg lagde mærke til at det havde bukket sig lidt ekstra, når motoren blev hevet op og sænket. Men det blev ikke værre på turen og båden styrede glimrende.
Jeg bander mig selv langt væk for ikke at ha fået taget billeder! Kæmpetosse jeg er :C
Dem må jeg tage i næste weekend.
Bedste amatør hilsner
Morten
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Hvad hedder sådan en elektrisk hæve/sænke anordning til motoren.
Altså det som vi nu gør manuelt ved lavvande.
Er det, det der hedder en "Jackplate" ?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Det er nok 2 ekstremer prismæssigt, tror ikke du får en elektrisk jackplate for 10.000kr.
Jeg ville nok foretrække en motor med tilt, det tror jeg passer bedre til din båd. Jackplates er til store og meget kraftige speedbåde.
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Det kan jeg høre lyder lidt vildt 😅
Grundlæggende forstår jeg ikke hvad forskel er på trim/tilt osv.
nu hvor vi har fået flyttet styring og gear op foran , ville det jo være smart at vi også kunne styre vinklen på motoren når vi går ud og ind på lavt vand. Istedet for at skulle tilbage og hive den op manuelt…
Giver det mening?
Mvh
Morten
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Man kan normalt sejle med motoren indenfor trim området uden at miste kølevand, men risikoen for at hæve for hurtigt når den går over i tilt betyder man ikke bør have motoren kørende indenfor det arbejdsområde
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
tak for lidt undervisning
Er det ikke en hydraulisk powertrim jeg søger så ? Det er jo vinklen jeg gerne vil kunne styre. Jeg så en youtube video med én der monterede en powertrim, som gjorde det jeg søger og det så da nogenlunde simpelt ud at montere.
Hvilket prisleje ligger en sådan på til en 15 hk motor med en ca vægt på 50 kg ? og i mit tilfælde Hidea 15 hk
Og kan du sende et link med et eksempel ?
På forhånd tak
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Der findes et kit til eftermontage af powertrim på 25kh Hiidea og jf teksten passer den også til både større og mindre motorer, men synes prisen er ret høj
https://billigpropel.dk/hidea-173/powertrim-kit-25-hk-p103434
Eller denne her? dog uden meget tekst
https://billigpropel.dk/hidea-173/powertrim-kit-p122848
Jeg kan se Billig-Propel har en universel trim til en mere fornuftig pris, og på overfladen ligner den jo den til Hidea, så måske det var værd at undersøge dimensionerne?
https://billigpropel.dk/powertrim-8133/hydraulisk-powertrim-manual-yamaha-40-hk-p123805?gad_source=1&gad_campaignid=21329589836&gbraid=0AAAAApJD1AhkS7VNBiciMMlW8TSV5IqaQ&gclid=CjwKCAjwx8nCBhAwEiwA_z__0wt7lmgrRRa1e-f1bv9ESGSleML9MCxVimImHk3Y9l4ubCvCGSIcyRoCX8AQAvD_BwE
Lidt forsimplet er det jo blot en fjernbetjent donkraft, men den skal jo kunne monteres på båddelen for neden og motoren for oven for at virke.
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Den Yamaha har jeg kigget på flere gange, men så står der at den er manuel - men længere nede står der at den er med fjernbetjening og elektrisk start ?
Det er jo en helt overkommelig pris. PÅ den fra Hidea står der at den også passer til Yamaha og Mercery - så noget kunne vel tyde på at det omvendte er tilfældet med den "billige" fra Yamaha ?
Jeg har endelig fået taget lidt billeder som jeg uploader.
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Og hvad googler jeg efter ?
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Om en trim enhed kan monteres på din motor kan jeg ikke bedømme, men den skal formodentlig sidde som på vedhæftede foto. Dvs med den faste ende på en tværstang nederst på beslaget og den bevægelige del øverst inde der hvor din klik-bøjle sidder nu. Det nemmeste vil nok være at bestille en trimdel hjem og checke om den kan være der, og så returnere den hvis der ikke er plads. Eller få en tegning og checke målene, men tvivler på den er nem at finde
Dit vinkelbeslag er nok lidt under pres, da motoren jo bevæger sig op og ned når du hæver og sænker den, derfor bukker den. Det ser ud til du har monteret den med almindelige bolte i begge ender, kan du få en bolt med kugleforbindelse i stedet vil beslaget nok ikke bukke.
Din motor sidder i næstinderste trim såvidt jeg kan se. Dvs båden vil forsøge at løfte stævnen lidt når du giver gas. Det er fint hvis du planer, men da din båd nok ikke er bygget til planende sejlads, kan det være den sejler bedre i inderste hul. Det bliver du nødt til at eksperimentere lidt med selv, det er også hvordan man føler båden går bedst igennem vandet
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.158
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Du kan faktisk se hvor kabelcylinderen har siddet på fotoet af styrearrangementet.
Jeg er i øvrigt helt enig i det er bedre at sælge motoren og købe een med trim før der bliver boret flere huller og lavet andre værdiforringelser på den nuværende motor. Det er sjovt at fuske, men det er oftest ikke det billigste eller bedste i det lange løb.
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
Vi er to der har båden sammen. En ny motor med trim indbygget er ikke en mulighed pt. Min makker vil bare sejle og fiske. Jeg vil gerne lære noget og "lire" lidt. Så hvis jeg præsenterer ham for at vi skal købe ny motor, så er jeg sikker på at han ikke er med på den idé. Vi har fået denne motor meget billigt, så den må agere prøveklud i min oplæring og forståelse.
Jeg har set en del videoer med folk der laver deres egne jack plates med elektrisk trim og det ser ikke så skræmmende ud endda. En vandtæt aktuator kan fåes for 3-400 kroner. så der kan prøves lidt forskelligt af uden den store udgift
Billigpropel fortæller mig nu også at den "billige" Yamaha powertrim, nok godt kan passe på min Hidea 15 hk. Jeg har spurgt om de kan give mig højde, bredde og dybde på yamaha powertrimmen.
@ Per ... ifht den hjemmelavede bøjle, så er den forankret i nogle bolte, der allerede sad på motoren længere nede end hvor motorhjelmen fastspændes. Boltene trækker således ikke i motorhjelmen. Jeg kan ikke helt sige hvad de bolte gjorde godt for, da de blot gik igennem og ikke havde fat i noget indvendigt.
Og helt rigtigt forstået så var vores motorbrønd for smal, til at kunne installere styrekablet "rigtigt" .
Jeg vil da prøve at sætte motoren i inderste trim
Og jeg har bestilt nogle bolte med kugleforbindelse, som jeg håber kan gøre det.
Båden sejler pt rigtig fint og alt det her roden rundt med spørgsmål og søgninger på google, har lært mig en masse - men det er jo en kæmpe verden, der har åbnet sig
Og foreløbig tak for al hjælpen
Jeg har pt en inspektionsluge til motorbrønden på vej. Den vil gøre det nemt at lænse båden inden sejlads plus at jeg kan få armen ind og holde fast på møtrikker
Jeg har også en vandtæt elektrisk aktuator på vej fra aliexpress.
Stroke på 10 cm og kan løfte 750n. Jeg tænker at kopiere et design fra Bob´s machines jack plate med powertrim. Det ligner ikke "rocketscience".....
https://www.youtube.com/watch?v=YPVZbGOpaHE
Dette, hvis ikke yamahas prisbevidste powertrim passer i målene.
Kan i forøvrigt forklare mig, hvad forskellen er på at trimme vinklen på motoren eller hæve den horisontalt (lige op og ned) ?
maj 2024
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 19
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.422
Trim ændrer også motorens dybde, da den jo vipper op når man trimmer ud.
Når man har en planende båd, trimmer man typisk ind mod agterstævnen ved igangsætning og når man så planer, kan man trimme ud for at mindske den del af motoren der er i vandet, og dermed få højere fart. Ulempen er så, at man hæver stævnen når man trimmer ud, og båden bliver ustabil og udsynet begrænses, derfor kan man ikke trimme helt ud.
Har man en jackplate kan man hæve motoren op af vandet uafhængig af trimmet og har derfor flere muligheder for at få høj fart uden bådens vinkel i vandet bliver for stor.
i dit tilfælde med en 15hk på en deplacement båd kan du glemme alt om at plane. Men du vil nok få en mere jævn gang af båden ved at trimme motoren ind som jeg foreslog tidligere, sådan er min båd i alt fald når jeg sejler deplacement sejlads.
En jackplate vil ikke give mening til din båd i dens oprindelige funktion, at sikre minimal skrue i vandet under planng, men selvfølgelig give mening når du sejler i lavvandede områder. Men den samme funktion (at hæve motoren) opnåes ved at trimme ud hvis din motor havde trim
Påhængsmotor.