Yanmar YSE 12G {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Jeg har opstarts problemer med en YANMAR YSE 12G.
Motoren er total renoveret sidste år, og har kun kørt i <10 timer. Den har stået stille i et års tid, med diesel i systemet. Da jeg så den anden dag ville starte motoren, så tømte jeg først alt den gammel diesel ud, hvor efter jeg påfyldte ny diesel. Ved eftersyn finder jeg ud at at den står og drypper diesel fra brændstofpumpen, ca et dryp hver andet sekund. Selve lækket er fra "regulatoren" øverst på brændstofpumpen. Jeg førsøgte at spæne diverse steder, hvilket dog ikke resulterede i at lækket forsvandet. jeg forsøgte dog trods lækket at se hvorvidt det kunne lykkedes at lufte systemet ud frem til dysen for forhåbentligt at få kompression og deraf opstart. Det er bare lige som om at der ikke rigtig kommer diesel frem til dysen, hverken når jeg læser møtrikken og håndpumper, eller hvis jeg kører på starteren.
Så nu er jeg her, for at hører om der er nogle godtfolk med gode råd.
Hilsen Jakob
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 84 Både: 1 Emner: 20 Svar: 1.441
Jeg kender ikke din motor, men det første sted man plejer at udlufte er ved filteret, kommer der diesel ud der? Når der gør, fortsætter du ved lavtryks og højtryksdele af pumpen og til sidst af monterer du rørene til dyserne og sikrer dig de sprøjter diesel ud når du kører på starteren. Kommer der ikke diesel ud der, er det forfra igen.
Et andet sted jeg ville starte var med at skifte dieselfilteret hvis den har stået stille et år er der en god sandsynlighed for det er tilstoppet. Et nyt filter koster ikke alverden, og når du alligevel skal igang med at udlufte er det ikke det store besvær at at skifte også.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.090
Mange tager fejl af "luft i dieselsystemet" og "dieselolien løber retur til brændstoftanken" ved stilstand gennem x-antal periode.
I dit tilfælde hælder jeg mest til, at dieselolien er løbet retur til brændstoftanken, og så starter proceduren med udluftning.
For at udlufte korrekt, skal du sikre dig, at der er fremløb fra brændstoftanken og til det første dieselfilter - er der det? En god ide er, at udskifte diesefiltret, hvis det ikke har været udskiftet gennem længere tid. Selv den mindste smule kondens eller bioethanol ( som du slet ikke skal bruge til bådmotorer ) i brændstoffet kan give dieselpest.
Er der fremløb til dieselfiltret, og udlufter det, når du bruger håndpumpen, så er den del i orden. Er der ikke fremløb ligger fejlen mellem dieselfiltret og brændstoftanken.
Fra dieselfiltret går brændstofslangen sikkert til et grovfilter eller direkte ind på dieselpumpen. Samme fremgangsmåde med udluftning, som med selve dieselfiltret.
Er der diesel ved grovfiltret / dieselpumpen, så skal du udlufte dysserne. Nogen gange kan du nøjes med at gøre det på dyssen til cylinder 1, og andre gange skal de andre også udluftes. Cylinder 1 sidder som oftest modsat svinghjulet ( der findes undtagelser på enkelte dieselmotorer, hvis det er en bagkammer og ikke forkammer motor - jeg kender ikke din motor til hudløshed ). Kig evt. på google under "firing order Yanmar YSE 12G".
Når dysserne er udluftet, så skal motoren kunne starte unden problemer.
Den lille læk du omtaler, skal du selvfølgelig have ordnet inden du begynder processen med udluftning af dieselsystemet.
Du kan med fordel hælde dieselolien fra dieselfiltret i et tomt syltetøjsglas. Er der vand i, vil det synke til bunds med det samme. Dieselpest er en sort, grumset og slimet substans.
Yanmar YSE 12G