162 visninger
|
Oprettet:
Flapper {{forumTopicSubject}}
Hej. Vi har kig på en drago 601 fra 2017. Sælger oplyser at der ikke er flapper på. Er det ikke et must ?
Hilsen miller
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.090
Der findes mange forskellige trimflapssystemer. Gå efter et anerkendt fabrikat fx Lenco eller Bennett. I bør stræbe efter, at der er et niveaumåleur, så I kan se vinklen på flapsene under drift.
Trimflaps findes både i el og el-hydraulisk. Personligt, ville jeg gå efter el.
Endelig findes der en anden løsning, der hedder en hydrofoil. Det er et billigere alternativ og monteres direkte på drevets / pæhængsmotorens kaviationsplade.
Den bedste udgave til formålet er produceret af Stingray USA - det er min egen erfaring.
Hvis det er jeres første båd, så overvej om båden passer til jeres behov, økonomi, forventninger og ikke mindst: Har I gjort op, hvor mange penge årligt I vil lægge i puljen til at komme ud og sejle?
I skal tænke på drift, vedligeholdelse, reparationer, forsikringer, bådtrailer, bil ( må den trække båden ? ), forsikring, speedbådskort, udstyr osv.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 463
Men det giver en bedre sejlads .
Jeg har Volvo ql på min båd . Quicksilver .
Det er en lille plade der kan gå ca 20 mm lodret ned i vandet .
Ellers kunne jeg ikke bruge badestigen .
https://billigpropel.dk/trim-tabs-80/volvo-penta-trim-system-p117317
Kun for og vise modellen
Nicolai
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 9 Svar: 259
Har selv en 545 cm styrepult med Lenco elektriske trimflaps. De kan det hele, men jeg bruger dem næsten aldrig. 7-8 voksne, så er det svært at komme op og plane uden, men ellers.... De 10.000 er bedre brugt på noget andet udstyr på min båd.
Men så har jeg noget familie med en en Drago 600. Den har Bennet self leveling trimtabs, altså den med en fjeder i en plastikcylinder, som selv skal finde en position.
Er man mange i båden hjælpe det det med at komme op og plane, er man få personer planer den hurtigt, men flaps'ne presser stævnen ned, og tophastigheden er lav. Man kan sætte en bolt i flapsen, og det hjælper på "næsedykket". Men det er jo ikke meningen.
Det fungerer ikke godt, og pt er der sat en bolt i, så de ikke er nede.
Det er ikke både-og, men hverken -eller.
Båden er ret god indrettet og går godt i bølger, og kvaliteten er OK.
Græsk, men det er jo en gammel sejlernation, så resultatet er ret godt synes jeg. Man får noget for pengene.
Båden er nok lidt næsetung i kraft af designet, og har et skrog som ikke er så fladt i bagenden.
Det koster lidt når den skal op og plane, og kan man ikke trimmer tilbage når den "komme fri", koster det også lidt.
Men den er søstærk.
Den optimale løsning på denne båd (efter min mening), er noget der kan justeres løbende.
Nu er det jo ikke monteret, så er hvis prisen er passende og prøvesejladsen er fin, er det vel OK.
Grænsetilfældene er tophastighed ved en mand i båden, og kan den plane med 6-7 mand? ......
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 84 Både: 1 Emner: 20 Svar: 1.441
https://www.dansksejlogmotor.dk/drago-6
Hvor stor motor har båden? I sidste ende er trimflaps og hydrofoil ofte en kompensation for en for lille motor i forhold til bådens vægt
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 463
Flapper