{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

Bukh DV10 på LM 21 – manglende kølevand efter sprunget slange {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har en LM 21 med en Bukh DV10 10 hk, og jeg håber, der sidder nogle herinde med erfaring med netop denne motor eller bådtype.

Jeg har fået et ret alvorligt problem med kølingen og vil gerne høre, hvad I ville kontrollere først.

Det der skete:

En køleslange sprang under sejlads, og motoren mistede kølevand. Jeg fik båden ind i nærmeste havn og forsøgte midlertidigt at få køling igen ved at sprøjte vand med en haveslange direkte ind i slangen fra termostaten og videre mod udstødningen.

Efter kort tid stoppede jeg motoren. Da jeg senere startede igen for at sejle hjem, havde jeg ingen kølestråle.

Jeg sejlede derefter så langsomt som muligt hjem, men motoren overophedede og gik ud to gange undervejs. Efter nogle minutters afkøling kunne jeg starte den igen.

Efterfølgende opdagede jeg, at slangen fra termostaten til udstødnings-/lyddæmperdelen var revnet og smeltet, hvilket jeg går ud fra skyldes, at den ikke blev kølet af vand.

Jeg har købt en ny slange, men vil gerne finde årsagen, før jeg starter motoren igen.

Det jeg har konstateret:

* Motoren er direkte søvandskølet.
* Der sidder et råvandsfilter med glaslåg foran motoren.
* Der kommer ikke vand ind i filteret, når motoren startes.
* Hvis jeg fylder vand i filteret manuelt, forsvinder vandet igen.
* Der går en slange fra råvandspumpen til bunden af termostathuset.
* Fra toppen af termostathuset går der en slange videre til udstødnings-/lyddæmperdelen.
* Herfra går vand/udstødning videre ud gennem skroget.
* Jeg har endnu ikke kontrolleret impelleren.
* Jeg har heller ikke haft termostathuset af endnu.

Mine spørgsmål:

1. Hvor ville I starte fejlsøgningen?
2. Kan en beskadiget impeller godt give lidt vand frem til termostaten, men ikke nok til ordentlig køling?
3. Kan en defekt eller tilstoppet termostat/termostathus forklare, at der ikke kommer vand videre til udstødningen?
4. Er der risiko for, at gummirester fra den sprængte køleslange har sat sig i en passage efter termostaten?
5. Bør jeg kontrollere/rense hele vandvejen gennem udstødnings-/lyddæmperdelen?

Jeg har efterfølgende kortvarigt startet motoren op igen. Den starter som normalt og lyder helt fantastisk og uden unormale lyde. Jeg har dog ikke ladet den køre længere, da jeg først vil finde årsagen til den manglende køling

Jeg er især interesseret i svar fra jer, der kender Bukh DV10 og/eller LM 21, da jeg gerne vil finde fejlen systematisk frem for bare at begynde at skifte dele.

På forhånd tak for hjælpen! 👍

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Påsætning af nyt toilet låg på toilet bræt. 500 kr.
  • Hænge to lamper op inkl. sætte dem til strøm 1.000 kr.
  • Reparation af undertag 1.500 kr.
  • Nedtagning af persienner 1.500 kr.
  • tv tilslutning til satellit 205 kr.
  • Ophæng af gardiner 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bukh DV10 på LM 21 – manglende kølevand efter sprunget slange
  • #1   20. aug Fin beskrivelse.
    Jeg har ikke en Bukh, men har haft en VP MD5A, hvor jeg tror kølekredsløbet stort set er det det samme:
    Søhane
    Slange
    Søvandsfilter/Grovfilter
    Slange
    Søvandspumpe
    Så deles flowet i to:
    1 videre til udstødningsbøjning, hvor det blandes med udstødning
    2 Gennem termostat som nok åbner ved ca 60 grader, videre gennem motorblok, for igen at mødes med kølevandet inden udstødningsbøjningen.
    Udstødningen skal ALTID køles, det skal motoren først når den bliver varm.
    Søvandsfilteret er efter ovenstående forbundet direkte til søhanen, og hælder du vand i filteret, løber det sikkert baglæns ud.
    Impellerpumpen er selvsugende, og suger også luft.
    En lille revne, utæthed inden pumpen, kunne være årsagen. Pumpen suger hellere luft end vand, så det skal være tæt.
    En anden mulighed er tilstopning af dit vandindtag. Fx en plastpose som er blevet suget fast. Så kommer der ingen vand, impelleren kører tør, og tager skade. Og posen er måske faldet af igen.
    Og slangen fra bøjningen til evt. lyddæmper er nu brændt af af den varme ukølede udstødning.
    "Trinvis førstehjælp"
    1 Hæld vand i søvandsfilteret uden at starte motoren. Tømmes det, er der jo passage på sugesiden
    2 Luk søhanen, hæld vand i søvandsfilteret og start motoren. Forsvinder vandet, burde det komme ud af udstødningen bag på båden. Der skal nok nogle liter i.
    3 Check om impeller er hel og ser fornuftig ud. Jeg har engang set en hvor messingbøsningen kørte rundt i gummiet. Svært at se, men så sker der ingenting.
    4 Check slanger, spændebånd, søvandsfilter og den store pakning
    5 Evt. Luk søhanen, afmonter slangen, og lad den suge vand fra en spand eller dunk. Den skal kunne suge fra denne.
    6 Lad evt pumpen suge direkte fra en dunk.
    Og et foto af din installation/kølekreds kunne måske være en hjælp.
    God fornøjelse smiley

• #2   20. aug Og så lige...
    Du beskrev ikke hvilken slange der revnede
    Og måske skal der byttes rundt på årsag og virkning...
    Altså så manglende kølevand, skaber overophedning, og får en slange til at revne.
    Og så lige en mulighed mere: Der hvor kølevandet sprøjtes ind i udstødningsbøjning kan der dannes ret meget sod, som måske kan stoppe vandindsprøjtningen. Specielt hvis man sejl på almindelig diesel, og aldrig giver fuld gas. En gang i mellem skal den have lidt pedal, så temperaturen i udstødningen kan brænde lidt sod af.
    Ellers kommer det til at se sort ud... smiley

• #3   20. aug Man bliver jo helt rørt over den detaljerede fejlsøgningsmanual du skriver Laur-7000👍

Min første tanke var også et tilstoppet vandindtag startede det hele, men der kan jo sagtens være sket følgeskader. Jeg ville nok checke impeller, termostat, slanger og spændbånd inden jeg starter motoren for at minimere risikoen for følgeskader

• #4   20. aug Jeg fandt synderen smiley
    Pumpen og impeller var totalt smadret, og er dermed skyld i overophedningen.

Jeg har bestilt en brugt pumpe hjem fra England til en DV24’er.

Tak for jeres svar gutter smiley

profilbillede
  • #5   21. aug Lidt WD40 og en gang smergellærred, så kører den da igen smiley

Det var da en imponerende omgang korrosion, har båden ligget stille længe? Jeg troede faktisk den var selvtømmende for vand, men de korrosion må skyldes den har stået med saltvand?

Har du også checket termostaten nu du er igang? Den har jo været udsat for det samme og kan meget vel også være rustet sammen

• #6   21. aug #3
    Tak, Per
    Og ja køn er den jo ikke. Man jo få reparationssæt til pumpen, som sikkert kan klare 50 år mere smiley . Tætningsfladerne ser OK ud. Og det ser ud som akslen har brækket et stykke af.
    Men fejlen er fundet, og nu bliver det godt.... smiley

• #7   21. aug De fleste mærker, er af de tæsk den fik med en hammer smiley
    Jeg bøvlede i 4 timer med hammer og koben, for at få den ud.
    Jeg havde ikke fået en aftrækker med, så det var på gammeldags manér.
    Jeg ved faktisk ikke meget om bådens historie, så kan ikke svare på hvor længe den har lagt stille.
    Motoren bliver rykket ud til vinter, og får en gennemgang, samt en ny gang maling.

• #8   27. aug Lad os lige høre når det heler virker igen smiley
    Og god plan til vinter.
    Men motoren bliver ikke bedre af at blive malet smiley
    Jeg vil jo mene at det mest kritiske er udstødningsbøjningen
    Har et tidligere indlæg:
    https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/340794-volvo_penta_diesel_udstoedningsboejning
    Der er ikke rigtig nogle alarmer for dette. Men der kommer CO og vand i båden.
    Det første er giftigt, og det andet får båden til at synke.
    Det kan man jo ikke male sig fra.
    Så jeg mener:
    Udstødningsbøjning
    Søhane
    Slanger og spændebånd
    Vandpumpe
    Evt anti-hæverter
    Kilerem
    Checke tank for vand og dieselpest
    Og til sidst ser motoren jo næsten ny ud med maling smiley

• #9   30. aug Har netop fundet ud af, at det er en Yanmar motor, og ikke en Bukh som sælger oplyste smiley

Aner ikke hvilken model, eller hvor mange hk den er på.
    Derfor passer den pumpe der kommer morgen fra England, jo selvfølgelig ikke på smiley

Må fortsætte jagten efter den rigtige, og har sendt utallige mails til forskellige forhandlere, med billeder så jeg kan få den korrekte pumpe hjem.

• #10   30. aug Prøv SVB24.dk
    Men motoren må have et typeskilt
    Er den et eller to-cylindret?
    Måske er vandpumpen ikke original
    Men sikke priser, måske kan den gamle renoveres

• #11   31. aug Der er et typeskilt på gearhuset- dog kan jeg ikke læse hvad der engang har stået.
    Det er en 1 cylinders gammel model.

Jeg har besluttet mig for, at ombygge til en elektrisk pumpe i stedet for den mekaniske- det er efter min mening den bedste løsning.
    Har netop bestilt en pumpe med det rette flow, som kan bruges i saltvand også.

profilbillede
  • #12   31. aug Billede af motoren

profilbillede
  • #13   31. aug

profilbillede
  • #14   31. aug Jeg tror ikke den viste Vevor er velegnet.
    Dels er det til saltvand, og den kommer til at køre i mange timer. Det er den nok ikke beregnet til
    Så give den konstant flow, og ikke afhængigt af belastningen/omdr på dieselmotoren.
    Den bruger 20 ampere/240 Watt, så du vil nok aflade dit batteri i meget af tiden

• #16   31. aug Har tænkt lidt mere over det, og jeg tror den elektriske pumpe kan ødelægge motoren.
    Dels giver den 4 bar, det er kølekredsen ret sikkert ikke dimensioneret til. Så bliver pakninger og slanger overbelastet.
    Og så skal den slukke når motoren kører langsomt eller står stille
    Den blander jo vandet med udstødningen, og man risikerer, at presse vand baglæns ind i motoren gennem udstødningsventilen da både trykket og flowet er højt.
    Kommer der vand ind over stemplet, er motoren nok færdig.
    Få renoveret den gamle pumpe med nye pakninger, lejer og evt ny aksel smiley
    Numrene står i linket.....
    Det bliver det billigste og bedste i længden

• #17   1. sep Jeg er meget enig med dig Laur-7000, den pumpe er slet ikke lavet til formålet og den sikre vej til at ødelægge motoren.

Og selvom jeg skrev som en joke den gamle pumpe bare skulle have noget WD40, tror jeg sagtens den kan reddes. Nyt leje, ny aksel (den gamle er vist knækket, ny impeller og afrensning af pumpehuset, så kører den igen.

Har du for øvrigt checket termostaten, den er jo samme alder som pumpen og er nok også godt sat til.

Kommentér på:
Bukh DV10 på LM 21 – manglende kølevand efter sprunget slange

Annonce