Impeller hvad vej skal "buen af blad" være i omløbsretningen {{forumTopicSubject}}
Altså det er lidt svært at forklare, men jeg har her til aften afmonteret min impeller pga haveri i kølesystemet.
Men fandme om jeg ikke blev i tvivl om hvilken vej den vendte da jeg stod med den i hånden efterfølgende.
Det jeg mener, man skal jo "dreje" den ind i huset, men skal buen på impeller-bladet være med eller imod omløbsretningen af pumpen.
Motoren er en Ford 6 benet diesel med en Jabsko pumpe, trukket med tandhjul.
Håber du/i forstår, og ville med kyshånd blive glad for hurtigt svar da jeg skal montere en ny impeller imorgen kl 6 og sejle båden resten af vejen hjem fra det sydlige Sjælland.
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
aug 2007
Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 55
maj 2013
10000 mange gange tak for svarene
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.894
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Er en impeller ok, skal gummiet stadigvæk være så smidigt, at bladende retter sig selv helt ud, når man tager den ud af huset, og gør de ikke det, så skal den skiftes, selv om der ellers ikke er andre synlige skader på den..
Husk på, at en impeller virker ved at dreje rundt i et ovalt hus ( Forskudt aksel ), således at der opstår en pumpe-effekt, når bladene bliver tvunget ind, når de når det "snævre" sted og de skal også kunne rette sig ud, når de er kommer forbi det "snævre" sted, og er bladene først blevet så stive, at de ikke selv kan rette sig ud hurtigt nok, så bliver virkningsgraden nedsat, og til sidst, vil bladene begynde at revne og gå i stykker....
Jeg håber du forstår hvad jeg mener, på trods af min lidt kryptiske måde at beskrive det på...
maj 2013
Det haveri vi havde VAR impelleren, da søfiltret stoppede til i slangen under filtret under sejllads, og derefter "brændte" den ellers ret nye impeller.
Men blev bare i tvivl da jeg stod med den i hånden, hvilken vej den havde vendt, men fik monteret en ny impeller og seljturen fra Kalvehave til Kastrup forløb uden dikkedarer
maj 2013
mar 2016
Følger: 1 Svar: 5
mar 2016
Følger: 1 Svar: 5
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
eller der er møg i sladrestrålen...men så burde der ikke komme røg ud
Impeller hvad vej skal "buen af blad" være i omløbsretningen