{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.385 visninger | Oprettet:

Min påhængsmotor køler ikke. {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ved at gøre min båd klar til foråret, det er en Zodiac gummibåd med 40 Yamaha 2 takter fra 1998 med el start (tror det er en VEO).

Jeg har haft skiftet impelleren på den i vinters. Jeg er dog løbet ind i et problem som ikke umiddelbart kan finde en løsning på. Der kommer ikke noget vand ud af ”sladrehullet” oppe ved motoren og det vil sige at motoren højst sandsynligt ikke bliver kølet af. Jeg har tjekket nedenstående:

- Slangen der går fra motorblokken og ud til ”sladrehullet” er ikke stoppet
- Uden at benet har været monteret har jeg sat trykluft til slangen fra ”sladrehullet” og der kommer fint med luft ud af røret for neden (det der går ind i selve impellerhuset når benet sættes på)
- Jeg har tjekket at der er fri passage fra luftindtaget på benet og op til der hvor impellerhuset sættes på.
- Impelleren er sat i ved at dreje med uret på stangen der går op i motoren mens jeg trykker huset ned over impelleren. Den lille stift der skal glide ind i impelleren er sat på

Det skal nævnes at jeg har en stor spand til at står under motoren så vandindsugningen konstant er under vand, så det er ikke fordi den får for lidt vand med en gennemskylningsmuffe.

Jeg købte båden sidste efterår, så det er første gang jeg gør den forårsklar. Det eneste jeg kunne tænke mig kunne være årsagen er at impelleren er sat i den forkerte vej. Men alle de videoer (og det er mange) jeg har set på nettet med impeller skift på Yamaha motorer der drejer de højre på stangen der går op i motoren mens de presser ned på impellerhuset.
Jeg er dog så sikker på at jeg har gjort det korrekt at jeg ikke har prøvet at sætte den i modsat.

Nu er jeg løbet tør for ting at gøre anderledes og vil derfor prøve at høre om der er nogen herinde der skulle have en god idé til hvad jeg kan gøre eller har gjort forkert.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jesper Baadsager


Kommentarer på:  Min påhængsmotor køler ikke.
  • #1   1. apr 2016 Du skal som udgangspunkt, have vand ca . 10 cm over kavitationsplanden ellers kan vandpumpen ikke få fat i vandet, ellers brug spulemuffe ...

  • #2   2. apr 2016 Hej Steen

    Jeg startede også med spulermuffen, men da der ikke kom nogen kontrolstråle satte jeg den ned i en regnvandsbeholder så vande lige dækkede indsugningshullerne. Var ikke klar over at vandet skulle så langt op, det prøver jeg senere idag.

    Tusind tak for dit svar.

    Mvh Jesper



  • #3   2. apr 2016 Fyld vand i tønden så det går op til midt på benet. 25 cm. Over kavisionspladen.
    Så skal den nok køle.


  • #4   2. apr 2016 Hej Jesper.
    Jeg ville prøve at afmontere benet igen og kontrollere at impelleren sidder korrekt og at studsen til selve vandpumpe huset er sat sammen.
    har den været startet med ny impeller og tjekket kølevand efterfølgende?
    Ellers skal du være velkommen til at komme forbi og så kan jeg se på den.

    Hilsen Christian
    Marineservice-Sjælland.dk


  • #5   2. apr 2016 Hej Christian

    Når du siger studsen, mener du så den hvide plastikdims man klikker ned i toppen af kølehuset som stangen oppe fra motoren går ned i?

    Jeg har købet nyt sæt med vandpumpehus, plade, studs osv her i vinters, og har prøvet at skifte tilbage til det gamle for at se om det var det nye den var gal med. Men det er samme problem. Jeg har haft afmonteret benet og sat det på mindst 10 gange i løbet af den sidste uge, og også startet med begge impellere. Så det burde sidde korrekt, bortset fra at den ikke køler selvfølgelig :o)

    Jeg har desværre ikke været hjemme idag, så jeg har ikke kunne teste Lau´s forslag med at sænke den længere ned i vandet. Det regner jeg med at gøre i morgen eftermiddag. Og hvis alt glipper, så kommer jeg forbi dig. Din signatur tyder på du har styr på det. :o)

    Kan forresten se at du har været den heldige ejer af den samme båd som jeg har. Var du glad for den?

    På forhånd tusind tak for hjælpen

    Mvh Jesper


  • #6   2. apr 2016 Når du starter op, så ha en hånd på topstykket for at mærke temp.
    Det kan godt lade sig gøre at den køler motoren, selvom der ikke er sladerstråle.
    Hvis det er tilfælde, sider der en blokering et sted i motoren.
    Du bør også tjekke termostaten. Den skal være lukket ved kold.
    Sæt en gryde over med vand, put den i og se om den åbner. Ca omkring 60 grader.
    Rens op der hvor termostaten sidder, evt. Suge. Blæs så forsigt luft igennem fra sladerstråle og omvent.
    Nu har du vel også sikret dig der er masser af gennemgang, fra insugning i benet og op til vandpumpen ! Og noten er mellem impeller og aksel !!


  • #7   2. apr 2016 Ja lige nøjagtigt den hvide plastikstuds du klikker ned i huset, det kan godt være bøvlet første gang men som du siger hvis den har været af og på 10 gange burde du have ramt rigtigt! smiley

    Så længe der er vand op lige over kavitationspladen, altså pladen lige over skruen skal din motor stå med en god kontrolstråle ellers er der noget galt..

    Du skal være velkommen ihvertfald hvis det hele driller.

    Ja det var en rigtig fin båd, min var dog med en 30 HK 4 takt og den var desværre lige tung nok bag til, men der må din være rigtig sjov med 40 HK 2 takt.

    Din model skal have kontrolstråle fra den bliver startet og er altså ledet uden om en eventuel termostat

    Mvh Christian


  • #8   2. apr 2016 Når du starter op næste gang, så mærke efter om den køler motoren, uanset sladerstråle eller ej.


  • #9   2. apr 2016 Hvis den køler motoren og der ikke er sladerstråle, så prøv at rense mens den køre. Evt. Et kortværigt blæs med trykluft baglæns, altså fra kølerstrålen.

    Termostater tjekker man engang imellem 3 til 5 år og jeg plejer at skifte dem inde for 10 år.


  • #10   2. apr 2016 Lau, skal man kunne holde en hånd på topstykket uden at brænde sig når den køler korrekt? Tak for tippet omkring termostaten, den vil jeg tjekke nu jeg alligevel er igang.

    Christian, jeg var lige ude og tage et billede af benet der hvor indsugningen sidder. Der er et lille hul oppe til venstre for det som ikke har været dækket af vand, kan det have noget at gøre med det? (jeg har vedhæftet billedet)
    Dog stadig mærkeligt at jeg ikke kunne få en stråle da jeg prøvede med muffen. Det var dog kun en start jeg gjorde det med muffen, da der så ikke kom en stråle, så satte jeg den i vand.

    Christian, sælger du også reservedele? Jeg har ødelagt min neutralkontakt inde i kontrolboksen til gashåndtaget og har midlertidigt måtte bypasse den. Har skrevet til noget der hedder Marinelageret og de virker meget hjælpsomme, men jeg tænkte at hvis du også solgte den slags, så kunne jeg ligeså godt bruge din service.

    I skal begge to have tusind tak for hjælpen, jeg har lært sindsygt meget de sidste par dage om hvordan sådan en mortor virker. Det er alligevel ved at være nogen år siden rodede md min knallert :o)


    profilbillede
  • #11   2. apr 2016 Ja et par sekunder burte du kunne holde. Ikke konstant.Jeg ved ikke om din motor giver alarm ved for høj temp eller om den går i nødprogram ???
    Ud fra din beskivelse er det en mulighed at du har blæst skidt , så det stopper sladerstrålen. Under din udskiftning af impeller.
    Det sker også med tiden for mange motore, især hvis man ikke fersker igennem efter endt brug !
    Du kan jo også starte op og ha trukluft parat.
    Lad den køre ca 10 sek. Hvis ingen sladrestråle så gi denet kortværigt pust.
    Du kan måske også ta slangen af så du evt. Kan komme ind på selve motoren, altså der hvor sladerstrålen kommer ud fra motoren. Evt. Rens med ståltråd.


  • #12   3. apr 2016 Sørg nu for at at fylde godt med vand i tønden, så det står 25 cm over kavitasionspladen. Du ved hvor pumpehuset sidder og 10 cm vandsøjle over den. Så er du sikker. Uanset andre råd.
    Start motoren op.
    Lad den køre i 10 sek. Tjek om den giver kølestrøle hvis ikke. Så rens el kortvarigt trykluft baglæns igennem sladrestråle rør.
    Mærk hvor varm den bliver.
    Lad den kører og evt. Gentag kortvarigt ca 2 sek. trykluft igen.
    Lad motoren køre. Mærk efter jævnlig for at finde ud af om den køler motoren, dog uden at give sladrestråle.
    Min vurderig, ud fra det du skriver, er at du nok har samlet vandpumpe rigtigt.
    Du ved ikke om den køler motoren, blot at der ikke er kølestråle.
    Så jeg tro 80 % på at den køler motoren, uden at der er sladrestråle.
    Dog er du usikket da der nu ikke er sladrestråle, nu hvor du har skiftet impeller.
    Ja du kan roligt tjekke termostaten, så kan du også nok se hvordan der ser ud inde i motoren, måske en del aflagringer.


  • #13   3. apr 2016 Mine dele, jeg bruger til yamaha ,bestiller jeg hos gjøld marinecenter i Jylland. De skal blot have modtaget penge inde de sender.
    Men de har et rimligt reservedelslager ! I modsætning til andre her på sjælland.


  • #14   3. apr 2016 Ps. Hvis det lille hul ikke var dækket af vand, så har du ikke en gang fyldt op til kavitasionspladen !!!!

  • #15   3. apr 2016 Hej Lau

    Du havde løsningen fra starten, der kom en fin stråle med set samme efter jeg klodsede tønden op så der kunne komme mere vand i.

    Tusind tak for dine udførlige beskrivelser, det har virkelig hjulpet mig til at forstå mere om hvad der foregår. Håber selv jeg en dag vil være i stand til at hjælpe andre.

    Rigtig god søndag.

    Mvh Jesper


  • #16   3. apr 2016 Super , det køler som det skal. Super info fra Lau ..
    God dag herfra ☺


  • #17   3. apr 2016 Hej Jesper.
    Det var godt 👌
    Husk termostaten. Den er en vigtig service opgave.
    Mvh. Lau


  • #18   3. apr 2016 Hej Lau

    En sidste ting. Når man nu har termostaten ude, kan det så betale sig at lægge den i kalkfjerner, olie eller lignende for at fjerne/smøre de belægninger der er på den? Forudsat den virker selvfølgelig.

    Mvh

    Jesper



  • #19   3. apr 2016 Jeg vil anbefale dig at tage fat i Pro safe med reservedele til Yamaha.
    Godt at høre du fik løst problemet!
    nej du har ikke haft meget vand i baljen.
    På nogle modeller sidder der et hul magen til det du har taget billede af som sidder i samme højde som impellerhuset så den har direkte vand når den bliver startet i tomgang hvor der ikke er noget vandtryk ved indtagene


  • #20   5. apr 2016 Jeg renser mekanisk. Stålbørste, trykluft. Evt. Bare vand.
    I huset og inde i motoren. Kun mekanisk samtidig med støvsuger der suger skidtet op.
    Bolte for vandfast fedt. Samt dæksel på pakfladen. Kun lidt !


Kommentér på:
Min påhængsmotor køler ikke.

x