{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.018 visninger | Oprettet:

Valg af batteri {{forumTopicSubject}}

Mit ene batteri er faldet sammen. Har 2 stk af det på billedet som har siddet parallel koblet.

Det vil jeg lave om med skillerelæ og forbrugsbatteri. Som startbatteri har jeg tænkt mig at beholde det på billedet.

Mht forbrugsbatteri har jeg et andet gl batteri stående fra en tidligere bil. Vil det kunne bruges? Alternativt har jeg set at Bauhaus har et Exide på bud (er 350). Det kunne være alternativet?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af batteri
  • #1   25. mar 2016 Det er det her jeg har stående.

    profilbillede
  • #2   25. mar 2016 altså jeg sætter to nye batteri på hvert andet år, jeg gider ikke være på vandet med dårlige batterier, jeg har selv skillerelæ, imellem,

  • #3   25. mar 2016 Ja okay. Det kan man selvfølgelig også.

    Jeg tænker nu at finde et fornuftigt forbrugsbatteri i første omgang. Medmindre der kommer bedre forslag bliver det Exide. Et alm bilbatteri som jeg har kunne jeg læse mig til er uegnet til dybe afladninger.


  • #4   25. mar 2016 Jeg regner med at følge princippet i dette diagram med undtagelse af laderen.

    Hvis nu startbatteriet falder sammen og forbrugsbatteri skal anvendes som nød batteri så er der vel ikke andet at gøre end at flytte polskoene rundt?


    profilbillede
  • #5   26. mar 2016 Hej, jeg sejler selv med samme opstilling, og det virker fint. Jeg ville bruge det gamle batteri indtil det dør, da livscyklus afhænger af mange ting - oplader man batteriet helt jævnligt med en god c-Tek lader, så skal du nok kunne klare dig et stykke tid.

  • #6   26. mar 2016 jeg ville nu altid vælge det bedste batteri som starts batteri af flere grunde, nu ved jeg ikke om du kan starte din motor med snoretræk.

    hvis man eksempelvis har en lidt ældre 4takts motor med karburator så har de fleste automat choker som er elektrisk. men har man et dårligt batteri, vil alt strøm udelukkende går til starteren, og derved vil chokeren ikke fungere hvilket i mange tilfælde betyder at motoren er længere tid om at starte, visse motorer når ikke at starte før batteriet er tomt.

    har man så en nyrer 4takts motor med indsprøjtning, kan man risikerer at starteren igen bruger alt strømmen så styrboksen ikke får strøm, og derved kan motoren ikke starte da dyserne ikke giver benzin.

    en anden god grund til at have et godt starts batteri er at hvis man bruger skille relæ metoden så lader man på startsbatteriet først, før man lader på forbrugsbatteriet, men er startsbatteriet dårligt tager det langtid at oplade og det betyder at der ofte kan gå et stykke tid før man får strøm på forbugsbatteriet, alt afhængig hvor meget ens motor kan lade med i amp.

    en anden god ting er at man ikke overbelaster ladesystemet med nye batterier, og på mindre motorer betyder det en del både på brændstofforbrug, og ydelse.

    jeg ville aldrig sætte sådan nogle gamle batterier på.


  • #7   26. mar 2016 +1 til Jespers indlæg.

  • #8   26. mar 2016 Det er en tldi.

    Ville 2 x Exide fra Bauhaus være et godt valg?


  • #9   26. mar 2016 Ja det er udmærket, bare husk det skal vare vedligeholdelsesfrie batterier.

  • #10   26. mar 2016 Så er der købt 2 x Exide ER 350. Tænker at koble det op sådan. Har en dobbelt batterivælger som jeg kan bruge som kombineret alm. kontakt og som nødkontakt ved at vælge 1+2.

    Er der noget jeg gør galt her?


    profilbillede
  • #11   26. mar 2016 jeg forstår ikke placeringen af dine afbrydere ?

  • #12   26. mar 2016 Ok.

    Jeg ønsker en afbryder på kredsen ud til motoren. Det er den øverste. Så ønsker jeg en afbryder til de øvrige forbrugere. Det er den nederste.
    Til sidst ønsker jeg at kunne anvende forbrugsbatteriet som startbatteri hvis nu startbatteri skulle svigte. I så fald vil jeg slutte den sidste kontakt men det vil kun være i nødstilfælde.


  • #13   26. mar 2016 Jeg har næsten den sammen opsætning Jakob beskriver undtagen at jeg har en solcelle som holder batteriet fuldt opladet altid.
    Jeg skal også sige at det er 3 år nu med min batterier som kører så fint som dagen de var købt. Pointen er at du behøver ikke købe nyt batterier hver år hvis du passer godt på dem.
    Derudover vil jeg hils at sige at det batterier du har bruget tidligere er bilbatterier og ikke egnet til marine bruge eller gentagne afladning.


  • #14   26. mar 2016 jeg ville sætte begge afbrydere sådan at du har en ledning fra hvert batteri hentil en hovedafbryder som du kan slukke jeg ved godt du ikke har en primær forbindelse men siger vi nu at du eksempelvis får en kortslutning i skille relæ'et så kan du ikke afbryde strømmen der til, og så lige en sikring på forbrugs batteriet smiley

  • #15   27. mar 2016 sådan havde jeg lavet det og evt med en afbryder mere til sammen kobling eller et sæt startkabler

    profilbillede
  • #16   27. mar 2016 Tror vi er rimelig enige Jesper. Jeg rykker lige lidt rundt på min afbryder og sikring til forbrugsbatteriet senere.

    Jeg mener dog at du har placeret sikringen mellem startbatteri og skillerelæ forkert. Det skal flyttes ind mellem starter og startbatteri. Det andet sted har du jo allerede sikret på den anden side af skillerelæet hvis nu det skulle kortslutte.


  • #17   27. mar 2016 Ja sikringen er nok monteret forkert, det mest rigtige ville nok være at have en lille sikring hen til skille relæ og en stor sikring op til starteren smiley

  • #18   27. mar 2016 sikring op til starterne???? det er der vist ikke mange der har.
    her vil jeg også tro at de 200amp ikke er nok alt efter hvor stor motoren er.
    jeg vil også lige pege på at du nok skal have mere end 5 amp sikring med til din radio og div andre ting. din radio har sikker en 10 amp sikring indbygget i sig.
    jeg kan heler ikke forstå i er så vilde med at tegne stil på diagrammet for det er der ikke i en båd. og i bruget jord ikonet;-)
    på tegningen i nr 10 hvad skal du med nød afbryderen når du har skille ræleget? det er jo are to afbryder på samme ledning. på mit manuelle releg kan jeg køre på 1 eller 2 eller 1 og 2.
    du skriver længere nede nede at bu vil kunne bruge forbrugs batt som startbatt det er også fint nok men hvorfor vil du ikke have sikring på den når du har på den anden? igen meget få både har det org og det samme med biler.
    sikringen er til for at beskytte ledningerne for at tage skade. du skal hellere tænke på du skal have så korte ledninger fra batt til starter og generatoren.

    nr 15. jeg går ud fra at den ting du har tegnet mellem dit skille relæg og nøglen er en sikring? hvorfor der? hvad skal den beskytte? sikringer skal altid være så tæt på batt som mulig.


  • #19   27. mar 2016 jeg har sejlet med det samme auto batt i 5 år på min gamle 70hk. den blev brugt til vandski og blev ikke ladet på land.


  • #20   27. mar 2016 Så er diagrammet redigeret. Jeg hører hvad du skriver Torben. Rigtigt at mange både sejler uden sikring mellem batteri og starter, men er der en decideret årsag til dette andet end det fordyrer installationen. En kortslutning i denne ledning kan jo trække ret mange ampere grundet det tykke kabel.

    Jeg har kun en sikring på den "normale" kreds til starteren, da det andet trods alt ikke er den primære kreds.

    Det er en afbryder, 1+2/1 eller 2, som jeg har.


    profilbillede
  • #21   27. mar 2016 nu er jeg ikke sikker op hvad dit skille relæ skal hjælpe med?

    din 1-2 afbryder har samme virkning som dit skille relæ.
    jeg har ikke styr på hvad din plotter og fishfinder bruger at amp. men du skal længere op str. på den sikring.

    sikringen mellem batt og starter\generatorer den eneste måde den kan kortslutte er ved at smide den på -polen da din båd ikke er af jern og der med ikke leddene som i en bil. hvis du laver en regl at hver gang du laver noget med den ledning så har du ikke monteret dit batt kan jeg ikke se der sker noget.

    200amp sikring kan også vise sig at blive for lille måske ikke de første par gange du "bruger" den men sikkert på sigt. det jeg siger er at den godt kan bruge over 200 amp i start øjeblikket.




  • #22   27. mar 2016 Nu har jeg igen justeret lidt ind, så diagrammet er mere retvisende ift hvordan det reelt ser ud på båden.

    Der er 2 kredse til forbrug på hver side af båden. Jeg sætter en 10A sikring på begge kredse.

    Jeg er helt med på funktionen af en 1+2 afbryder. Den KAN have samme funktion som skillerelæet, men bare ikke automatisk. Som jeg har noteret på diagrammet nu, så er kreds 2 = nød kreds. Den skal KUN anvendes i tilfælde af at startbatteri ikke leverer den nødvendige strøm. Normal position er 1, da skillerelæet nu er indkoblet og fungerer. Sættes vælgeren i 1+2 kører batterierne parallelt, hvilket ikke er kritisk, da de er 100% identiske.

    Mht sikringen på kablet op til starteren vil jeg give dig delvist ret. Der kan selvfølgelig ikke skabes en kortslutning til stel som på en bil. Ikke på skroget i hver fald. Risikoen er begrænset til motoren, hvor kablet vel teoretisk godt kunne gnaves igennem i en gennemføring eller lign. Herved trækkes der strøm igennem minus på motoren og ned gennem plus kablet til starteren. Men du kan godt have ret i at det er en så lille risiko, at det ikke er værd at arbejde i. Jeg medgiver, at de diagrammer jeg har fundet på nettet, ikke har vist en sikring på starter kablet.


    profilbillede
  • #23   27. mar 2016 se pb. ring lige.


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #24   31. mar 2016 Biltema har nogle ganske udmærkede batterier endda med 2 år garanti og til en fornuftig pris.

Kommentér på:
Valg af batteri

Annonce