{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.390 visninger | Oprettet:

Søkort - hjælp til positioner {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg har fundet et gammelt papirs søkort, som viser sten-rev på et område fra Løkken til Uggerby. Problemet er at jeg ikke forstår de koordinater eller positioner som er på kortet, da det ikke er længe eller breddegrad, som man kender det ift. en WGS-84 standart.

Nogen som kender kortet, eller har erfaringer med hvordan det anvendes? Skal man bruge et specielt kortplotter program eller hvordan?

Jeg er helt grøn her, og alt hjælp modtages så vi kan få nogle fisk i båden til sommer smiley

(Beklager hvis indlægget skulle have været under en anden kategori. Jeg var lidt i tvivl)

På forhånd tak!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Søkort - hjælp til positioner
  • #1   10. apr 2016 hej for en hel del år siden var der noget der hedder en deca som Fisker brugte måske er det der fra mvh Karsten

  • #2   10. apr 2016 Tak for svaret Karsten E. Jeg prøver at se om jeg kan finde noget via google.

  • #3   10. apr 2016 Hej igen

    Det er ikke decca koordinater, da de indeholder 3 positioner ift. farve (rød, lilla og grøn)


  • #7   11. apr 2016 Hej CPT

    Tak for det rigtig fine svar smiley Jeg tror måske godt at du kunne have ret ift. MGRS-systemet. Dit sidste indlæg hvor du har optegnet kortet er korrekt, og sådan forsætter kortet hvis man zoomer ud, og får hele kortet med.

    Har du så nogen idé til hvordan man konvertere disse koordinater om til længde og breddegrader, så de passer til WGS-84 systemet?

    På forhånd mange tak smiley


  • #8   11. apr 2016 Tror jeg er ved at have knækket koden nu..

    Man skal vælge et område som i dette tilfælde vil være "32V" for nordlige DK. Dernæst et underområde som må være "NJ" i "32V" området.
    Derfor vil et koordinat komme til at hedde "32V NJ 4380 2760". Problemet er bare, at lokationerne bliver et sted udenfor Klitmøller.. Men jeg har aldrig været tættere på end nu..

    Prøv at taste lokationen ind her:
    http://legallandconverter.com/p50.html

    Find område for DK her:
    http://www.mappingsupport.com/p/coordinates-mgrs-google-maps.html

    Men hvad gør jeg galt ift. område valg?


  • #10   11. apr 2016 Jeg vil tro der er et sted imellem 50-75km.. I hjørnet af kortet står der 1998.

  • Hans  S
    Hans S Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 72 Følgere: 28 Svar: 10
    #12   12. apr 2016 Det er søkort som vi brugte i 70-80 Ikke Deca men bedere Foruna navigation . Men vi har altid delt kortene op i firkant felter og i dic. så var de nemme at køre efter, du skal til en der har fisket derude dengang jeg gav mine kort væk og kan ikke finde dem da de er sat på plotter. MVH Hans

  • #13   15. apr 2016 Mange tak CPT. Det er desværre ikke lykkedes mig, at knække "koden" ift. kortet, men har været heldig at finde andre kort, som jeg skal til at kigge på en gang ved lejlighed. Der er stadig koordinater som skal konverteres før jeg kan bruge dem i mit Suunto Ambit 2 ur.

    I kan prøve at tjekke kortene ud her:
    http://smaabaadsfiskeri.dk/fisketips/waypoints.html

    God weekend smiley



  • Hans  S
    Hans S Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 72 Følgere: 28 Svar: 10
    #14   15. apr 2016 Jeg har nogle kontakter dem prøver jeg at tage fat i . det er Østersøen Kattegat Nordsøen ,jag håber at gi noget fra mig når jeg når s å langt.

  • #15   15. apr 2016 Mange tak Hans S. God weekend!

Kommentér på:
Søkort - hjælp til positioner

Annonce