{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.165 visninger | Oprettet:

Motor dør uden choker? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Så kom det gode vejr og jeg fik tid til at kigge på min reserve påhængsmotor.
Tidligere i år rensede jeg karburator med trykluft.
Jeg kan få motoren igang og den kører ok men kun med choker. Jeg kan skrue lidt ned for choker men ligeså snart jeg tager choker helt af går den i stå. Jeg har forsøgt mig med forskellige indstillinger af luftskrue men det løser ikke problemet.
Hvad kan problemet være? Svømmeren? Og hvordan fejlfinder / fikser jeg det?
Det er en 5 HK Yamaha to-takt fra 90'erne.
Tak for hjælpen.
Hilsen Asger


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor dør uden choker?
  • #2   7. maj 2016 Går den også istå hvis du holder tomgangen lidt oppe ? Kan den ellers tage gassen ? Har du prøvet at sejle med den og den godt vil yde som den skal så lyder det mere i nærheden af tomgangssystemet / indstilling.

  • #3   7. maj 2016 Ja, selv ved højere tomgang går den ud når chokeren ikke er på.
    Jeg forsøger at rense karburator igen. Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på / fremgangsmåde?
    Mvh


  • #4   7. maj 2016 Du skal være opmærksom på flyderen som skrevet i tidligere indlæg. Nåleventilen må ikke hænge fast når flyderen går op og ned. Ligeledes så er det tit der sidder snavs i de små dysser også efter der er renset med trykluft. Det er "bare" at prøve igen.
    Grundjustering af CO skruen mener jeg er helt ind og 1,5 omgang ud.


  • #5   7. maj 2016 Når du renser karburator, så hav fokus på pos 22. ( se link )

    http://www.crowleymarine.com/yp/XQ957493/intake-5sk-1985-5hp


  • #6   8. maj 2016 Tak for link. Det driller lidt. Dyse (part 23 i link) er renset. Det var ret irret til. Jeg samlede efterfølgende det hele og forsøgte at starte motor igen... Ingen succes. Den startede nu uden choker men kun i et øjeblik hvorefter den døde. Nu er den helt død - kan ikke få den igang heller ikke med choker. Har skilt det ad igen. Der er masser af benzin i svømmehus. Jeg spekulerer i om der kommer benzin ind til tændrør? Kan der være nogle dyser i karburator der skal renses igen, skures ud osv?, kan jeg prøve at hive i snor uden tændrør i og se om der kommer benzin ind til cylinder?

  • #7   8. maj 2016 Vi vender den lige. Startforsøg. Ingen start. Tændrør ud. Er de "våde" = der kommer benzin. Fejlsøgning på luftsiden samt tænding.

  • #8   8. maj 2016 Vil tro der er tænding idet den kunne kører igår dog kun med choker. Dvs el-systemet tænker jeg er ok.

  • #9   8. maj 2016 Kan man tjekke om der kommer benzin fra svømmehus op i karburator før man monterer den?

  • #11   8. maj 2016 Tændrøret er nyt smiley
    Er ret sikker at det er benzinen der ikke kommer ind i karburator forbi svømmehus. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal fikse det... Svømmehus var fyldt med benzin. Jeg kunne pust luft (med munden) på det rør der går op til karburator uden problemer. Men måske er der et andet indsugningssted eller måske er der et problem med trykket der skal suge benzin op i karburator?


  • #13   8. maj 2016 Alt er snart prøvet.
    Jeg tænker lige om igen.
    Vi skal have noget gnist, brændstof og luft. Den kunne køre før, men kun på choker. Choker mindsker luften og giver derved en federe blanding. Du mangler noget mere luft eller mindre brændstof. Jeg kan ikke komme det nærmere.


  • #14   8. maj 2016 Jeg tror kompression er fin. Hvor kommer benzin ind i karburator fra svømmehus? Kan det være flyderen i svømmehus, hvor arm er blevet skæv og således lukker for benzinen op til karburator / motor?

  • #15   8. maj 2016 smid den forbi næstved ...plejer at kunne udrette mirakler.....siges der

  • #16   8. maj 2016 Hej, det vil jeg huske hvis jeg skal forbi de kanter. I første omgang kunne det dog være fedt, hvis jeg selv fik den igang (har nu brugt en del tid og det kunne være fedt at det lykkes...)
    I forbindelse med det diagram Kim C (post #5), hvad skal jeg være opmærksom på i forbindelse med part #22? Jeg skruede ikke den ud men kunne puste igennem den (og der var synligt hul op til selve karburatorhus). Er der herigennem benzin kommer op til karburator? og hvad styrer at der netop kommer benzin derop?

    Tak for råd!
    Hilsen asger


  • #17   9. maj 2016 Tror nærmere du skal finde nr 31 og få renset hele vejen op der

  • #18   9. maj 2016 Hvilken funktion har part 31?

  • #19   10. maj 2016 Pilot dyse til luftskrue

  • Chr F
    Chr F Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 8
    #20   12. maj 2016 Tomgangs dysen er tæt, helt ud med den , rens hullet den sidder i + dysen


  • #21   15. maj 2016 Hvor sidder tomgangsdysen? Gerne part nr på tegning (link oven over). Skal jeg rense med noget særligt? Karburatorens?

  • #22   15. maj 2016 tomgangs dyse er din luftskrue

  • #23   15. maj 2016 Fremgang; motoren starter og kører fint (så vidt jeg kan høre). Der er dog stadig noget justering at gøre.
    Den starter bedst med choker (med mindre den lige har kørt, så kan jeg nemlig få den igang uden choker). Jeg tror umiddelbart blandingen er lidt for fed. Når jeg starter den med choker, stiger den hurtigt til høje omdrejninger, og derefter skal jeg skynde mig at tage chokeren af ellers dør den igen. Jeg tror den drukner. Det samme sker hvis den har kørt stabilt i tomgang (uden choker). Når jeg derefter sætter choker på dør den.
    Hvis dette udelukkende er et spørgsmål om at justere mix-skrue; bliver blandingen federe når skruen skrues i eller er det omvendt?
    Hvad er jeres bud på evt justering?


  • #24   15. maj 2016 blanding bliver mere mager jo mere skruen skrues ud..

  • #25   15. maj 2016 Hvilken part nummer har tomgangsskrue / luftskrue?

Kommentér på:
Motor dør uden choker?

Annonce