{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

René K
René K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Første speedbåd, erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal til at købe min første båd.
Det skal være en speedbåd til 40-60000kr med 100-150hk.
Den skal bruges til vandski og andet sjov.
Men hvad er fordele og ulemper ved indenbords og udenbords motore?
Og hvad skal man i det hele taget kigge efter?
Kan se mange er med volvo penta motor, er dette en slidstærk motor?
Min bmw 320d fra 2008 skulle gerne må trække den.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • reparation af tv 2.000 kr.
  • Demontering af garderobeskabe og bringer den ned ad trappen 1.400 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • El arbejde af montering af tørretumbler og på montering af nyt 450 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første speedbåd, erfaringer?
  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

Følgere: 1 Svar: 36
    #1   9. maj 2016 Jeg ville helt klart vælge med påhængsmotor og selvfølgelig 2t;) En 4t mangler bundtræk til vandski med mindre den er meget stor. Jeg ville helt klart vælge nyere motor pga driftsikkerhed og forbrug f.eks Optimax eller e tec. Både med indenbords motor sejler mere behageligt støj / forbrug i forhold til ældre 2t, meeen de kan blive en rigtig dyr fornøjelse NÅR motoren står af, største delen af dem er saltvandskølet og det er alm bilmotore der ligger i dem også Penta. I det prisleje du nævner er det kun muligt at få en ældre båd. Hvis du vælger indenbords skal du min. have en 4.3, da 3.0 er meget sløv til vandski.

• René K
    René K Tilmeldt:
    maj 2016

#2   9. maj 2016 Ja det er nogle ældre jeg har kig på.
    Er en 3.0 virkelig for sløv selv med 125hk?
    Støjer en 2t ikke bare en hel del?

• Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

#3   9. maj 2016 Alt for sløv - en båd med indenbordsmotor vejer ca 500kg mere (speedbåd 17 fod). En båd med indenbords mangler eksplosiv bundtræk, hvis den skal bruges til vandski. Jeg har en 16fods med 115 på hækken, den er væsentlig nemmere at starte på ski efter end min vens 18 fods med 260 HK V8 indenbords. Jeg har en Optimax og støjen har aldrig været et problem for mig...

• Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

#4   9. maj 2016 Regninger på 30 - 50.000 er ikke unormale på en indenbordsmotor😳

• René K
    René K Tilmeldt:
    maj 2016

#5   9. maj 2016 Okay det giver klart stof til eftertanke.
    Den skal hovedsageligt bruges til sjov, så det er selvfølgelig en fordel med godt træk.
    Forbrug på sådan en 2takt sammenlignet med indenbords v6?

• Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

#6   9. maj 2016 Jeg vil tro det er ca det samme, hvis det er en nyere 2t. Jeg kan lege 3 - 4 timer for 20l. Ved konstant sejlads bruger jeg ca 10l i timen ved 20 - 25 knob

• #7   9. maj 2016 Du skal starte med at tage et kig på din bils reg-attest, for at se hvor meget den max må trække, og du skal tænke grundigt over, hvad krav du har til en sådan båd, feks. at den skal bruges til vandski og andet vandsport, men hvad med størrelsen, hvor mange af dine venner og/eller familie, regner du med at den skulle kunne klare at rumme, og skal den stadigvæk kunne bruges til leg, når den er fyldt op med personer (så skal den være med meget stærk motor) og skal den være med indenbords eller udenbords motor, skal det være en bowrider, som jeg indrømmer, er min egen favorit bådtype, fordi der er plads til mange personer, men de koster også mere end speedbåde uden åben bow. osv. osv.

Når du har det helt på plads, så ved du hvad du skal lede efter, feks. som nedstående.

17 til 19 fods bowrider med trailer på max. totalvægt 1300 kg, og med udenbordsmotor, over 100 hp .. pris max kr 60.000,-

Og når du har fundet noget du mener du kan bruge, så tag en som ved noget om både og priser ( måske en her fra Bådgalleri, der bor tæt på dig, eller tæt på sælgeren) ud og kigge på den som din rådgiver, og få en prøvetur, så du ikke køber katten i sækken..

Held og lykke med købet, og velkommen på vandet, som mange med rette mener, er omtrent det bedste man kan fortage sig, både med og uden bukser på smiley

• René K
    René K Tilmeldt:
    maj 2016

#8   9. maj 2016 Jeg søger en som du beskriver, der har 6 pladser+ pladser i fronten. Det er genialt efter min mening.
    Nu siger du meget stærk motor, snakker vi så 225hk udenbords?
    Ja må lige kigge på min reg.
    Og mange tak, en god sommerdag på vandet, så bliver det ikke bedre smiley

• #9   9. maj 2016 Det kommer and på hvor stor båden er, samt hvad den vejer, og hvor mange du har med, samt hvad du bruger den til, så det er ikke så nemt at svare nøjagtigt på.
    Men en 17 fods Bowrider med feks. 125 hp, kan normalt nemt trække en mand på vandski, selv om der er en 4 til 5 mand i båden...

Der er mange sådanne både til salg, men de fleste er fra starten eller midten af 90erne, og koster for meget, så du skal se dig grundigt for..

Vælger du en med indebords motor, så vælg en med Volvo Penta 3.0 gl motor, den er simpel, nem at skrue i, og meget holdbar, bare man passer lidt på den...

• #10   9. maj 2016 Denne lyder som et ok køb, især hvis den kan handles 5000,- ned i pris,

http://www.dba.dk/monterey-motorbaad-1998/id-98835578/

• René K
    René K Tilmeldt:
    maj 2016

#11   10. maj 2016 Ja kan se der er meget forskel i stand på dem, men det er vel bare at gå dem godt igennen, og få lov at høre motoren?
    Den der er meget pæn og neutral i farver.
    Mange sælger uindreg trailer med, eller us, kan de aldrig bruges normalt?
    Man skulle jo gerne hente båden på noget smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   10. maj 2016 Det er ikke nok kun at høre motoren. Den skal i vandet og den skal testet godt igennem så du kan se den ikke bliver for varm og kører ordentlig ved jævn belastning. Opstart på land er nærmest spild af tid

• #13   10. maj 2016 US trailer vil altid være en US trailer. Den Kan ikke få plade på.
    Vores båd er en bowrider med Volvo Penta 3,0 indenbords. Vi er super glade for den. Selvom den er indenbords så er du altså ikke i tvivl om at den arbejder. Vedr. vandski så kan den rigtige stålskrue hjælpe lidt på det problem. Vi kan mærke stor forskel fra alu til stål.
    Den er ikke til salg smiley

• #14   10. maj 2016 skid hul i forbruget, når båden ikke er større....så mange dage om året er der alligevel ikke hvor vejret i dk er til at lege med vandski medmindre du bor ved en fjord eller lignende
    køb en hvor motor er i orden, det koster kassen at reparere på også selvom man evt kan selv.... så er det noget billigere at male den om fx eller sætte nye sæder i hvis det er det der er slidt

• René K
    René K Tilmeldt:
    maj 2016

#15   10. maj 2016 Kan nemlig se det fleste til salg står på trailer, så skal man mødes ved vandet.
    Okay så en nyserviceret motor er et must?

• #16   10. maj 2016 I hvert fald en motor der er i orden. Ang motor størrelse, så sejler jeg vil sammenligning i en 17fods med 100hk og trækker fint ski med 3 i båden og en efter. Ingen problemer med at trække op overhovedet. Men der er meget stor forskel på vægt og skrog konstruktion.

• #17   10. maj 2016 Jeg kan se, at den båd jeg linkede til, er solgt, sådan er det med de gode tilbud, man skal være om sig, og kunne tage en hurtig beslutning, eller er de væk...

De gange jeg har handlet båd, til mig selv eller andre, ringer jeg med det samme, jeg ser et sådan godt tilbud på en båd, der passer til kravene, og fortæller, at, er den i god stand, og sejler og virker som den skal, og de vil sælge til den og den pris ( Jeg svinebyder aldrig, og står der, at prisen er fast, så respekterer jeg selvfølge det ) , så har vi 100% sikkert en handel, og at de, under de betingelser, skal holde den tilbage, til jeg har været og set på den, og jeg har alle gangene fået båden, og jeg har aldrig købt en båd på den måde, hvor jeg er blevet skuffet, senere hen...

Kommentér på:
Første speedbåd, erfaringer?

Annonce